Stabiliseren vloer en leggen houten vloer & laminaat

MenF

  • #1
Wij hebben een huis gekocht mrt op de 1ste en 2de verdieping houten verdiepingsvloeren. Deze piepen en kraken en lijken ook ietwat te veren.

Nu heb ik al zoekende al het volgende kunnen vinden:
1. Piepen / kraken oplossen door in ieder geval de huidige vloerplanken te drevelen en evt. te schroeven.
2. Het veren kan opgelost worden door platen van 18 of 22mm op de vloerplanken te schroeven met spaanplaatschroeven.
3. Op de platen kan vervolgens een houten of laminaatvloer gelegd worden, hetzij vast, hetzij zwevend middels een ondervloer of door gebruik te maken van Elastilon.

Nu krijg ik echter ook het volgende advies:
Op de bestaande vloerplanken (nadat ze gedreveld / geschroefd zijn op de balken) eerst een 3cm PU-isolatie laag aanbrengen en dat geheel afwerken met vloerplaat en dan pas houten/laminaatvloer aanbrengen.
Dit zou veel beter zijn voor de geluidsisolatie en stijfheid!

Vragen:
1. Is deze PU laag daadwerkelijk nodig voor de geluidsisolatie, want ik lees ook op wat plekken dat het qua geluid juist beter is om direct platen op de vloerplanken te monteren en daarboven op dan direct de houten vloer te lijmen / nagelen.
2. Het lijkt me dat de vloer zo wel erg dik wordt (PU + afwerkvloer + houten vloer / laminaat)
3. Heb je bij laminaat nog zo'n groene ondervloer nodig als er al een afwerkvloer gemonteerd is?
4. Volgens de een heb je nog een dampfolie nodig, volgens de andere weer pertinent niet?
5. Moeten de platen (maakt 18 of 22mm nog veel uit??) die je over de vloerplanken schroeft in de balken geschroefd worden, of op regelmatige afstand in de vloerplanken?

Alvast bedankt!
 

Fiesiekus

  • #2
Dit lijkt weer zo'n toestand te worden met allemaal noodzakelijke, extra, onmisbare, kostbare, werkverslindende tussenlagen.

Mijn (vrijblijvende) advies: neem 1 (en niet meer dan 1) laag die zorgt voor een gladde onderlaag. Dat kan dan ook een PU-laag als geluidsiolatie zijn, maar die dient dan ook gelijk als ondervloer.

Voor info over geluidsisolatie: zoek op auteur "Roman" en je hebt een berg leesvoer.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Wanneer het veren komt door te lichte balken wordt het door het aanbrengen van extra platen alleen maar erger.
Wat is de maat van de balken en hoe lang zijn ze ?
 

MenF

  • #4
Fiesiekus schreef:
Dit lijkt weer zo'n toestand te worden met allemaal noodzakelijke, extra, onmisbare, kostbare, werkverslindende tussenlagen.

Mijn (vrijblijvende) advies: neem 1 (en niet meer dan 1) laag die zorgt voor een gladde onderlaag. Dat kan dan ook een PU-laag als geluidsiolatie zijn, maar die dient dan ook gelijk als ondervloer.
Ik zit niet bepaald om werk verlegen, vandaar ook de vraag :shock:
Verder ging ik ervan uit dat een PU-laag niet gelijk als ondervloer kan dienen voor bijv. een houten vloer, maar dat er nog 'iets' tussen moet omdat de PU-laag anders beschadigd en/of gaat veren.
Voor info over geluidsisolatie: zoek op auteur "Roman" en je hebt een berg leesvoer.
Pfffffffffffffffffff, dat is inderdaad een berg leesvoer. Het lijkt wel of hij een scanner heeft op het woord "GELUIDSISOLATIE" :lol:
Jan schreef:
Wanneer het veren komt door te lichte balken wordt het door het aanbrengen van extra platen alleen maar erger.
Wat is de maat van de balken en hoe lang zijn ze ?
Dat wordt nu wat moeilijk. We wonen er nog niet namelijk. :x
Wat wel opviel was dat de vloer veerde op die punten waar ook veel piepen/kraken hoorbaar was. Het kan dus zijn dat het veren wordt veroorzaakt door niet meer goed vastliggende vloerplanken en dat het veren ook is opgelost op het moment dat de planken weer worden gedreveld/geschroefd op de balken.

Op zolder komt laminaat en daar heb ik goede ervaringen met de groene platen en de (click)laminaatvloer zwevend daarop, waarbij ik er dus vanuit ga dat het vastzetten van de vloerplanken voldoende is om het piepen/kraken en veren op te lossen.

Mijn 'probleem' zit denk ik voornamelijk bij de houten vloer op de 1ste verdieping. Die moet goed komen te liggen, niet piepen/kraken maar ook geen klankkast worden naar de beganegrond.
 

Michiel_H

  • #5
Om een klankkast te voorkomen is het altijd goed om tussen de balklaag steenwol of iets dergelijks aan te brengen. De planken op de huidige balken zou je kunnen vervangen door een degelijke plaat van 18 of 22 mm, dan kun je gelijk de balklaag goed controleren. Hierop kun je dan zwevend of vast de houten vloerafwerking leggen. Vast klinkt en voelt op de eerste verdieping beter, zwevend voorkomt contactgeluid naar de begane grond.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu