Staal of houten balk voor uitbouw/serre

Harold Vulink

  • #1
Hallo klussers,

Wij willen over de volle breedte van ons huis (7,5 meter) een 2,5 meter diepe uitbouw/ serre plaatsen en ca. 2,50 hoog. Dit willen we doen zonder in eerste instantie muren door te breken. De serre heeft over een breedte van 6 meter een kunststof kozijn cq. schuifpuien (ze zijn 2.10 meter hoog). De resterende 1,5 meter willen we met hout aftimmeren. Op het dak van de serre willen we kunnen zitten.

Onze vraag is hoe een stevige constructie te maken waarbij we rekening houden dat de kunststof kozijnen schuifpui niet veel kunnen dragen. Zelf hebben we zitten nadenken over een stalen of houten balk die over de kunststof pui heen loopt en zodoende het dak draagt ipv dat het kunststof kozijn dit doet. We hebbben alleen geen idee hoe dik deze dan moet zijn en hoe ongeveer schematisch een tekening van het dak er dan uit ziet?

Zou iemand ons hier mee kunnen helpen?!

Alle input is welkom!

MVG Harold en Sandra
 

H@ns

  • #2
Een kozijn mag nooit een dragende functie hebben! ongeacht het materiaal.
Als je dus zelf gaat bouwen zou ik toch eerst zorgen voor goede informatie en deskundig advies. Forums zijn daarbij natuurlijk een eerste stap maar je moet wel weten wat je doet.

Als ik zo je vraag lees dan heb ik het idee dat er nog maar heel weinig kundigheid aanwezig is. (lees dit niet als kritiek maar als tip..)
Een aanbouw is wel even een andere tak van sport dan een kastje timmeren.

De berekeningen moet je door een ingenieursbureau laten maken, die houden bijv. ook rekening met een pak sneeuw van 50cm op je dak, om maar iets te noemen.
Ik wens je veel wijsheid toe..
 

Harold Vulink

  • #3
Gelukkig wordt ik bijgestaan door een aantal wel ervaren klussers, zelf idd niet zo handig, maar samen komen we er zeker wel (ben een optimist!) Wat we eigenlijk nodig hebben is ter voorbereiding zeg maar het boodschappenlijstje.

Technisch is duidelijk dat de serre 'levensvatbaar' is. Na advies van een aannemer hoeven we nu nog maar 3 meter te overbruggen (de schuifdeuren van de serre).

Ik zal daarom de vraag wat concreter maken;

Als je een serre bouwt van hout en je wilt hem beloopbaar maken, hoe dik zijn dan de houten balken die je nodig hebt. Een denkbeeldige kubus dus van 7,5 meter bij 2,5 meter. Hoe dik zijn je staande balken en je dragende balken.

Ik kreeg nu aanbevolen: 8 'staande' balken van 6 bij 9 cm. En vier dragende balken (omlijsting van het dak zeg maar) van 25 bij 9 cm. Deze verbind je met metalen profielen. De balken die je hiertussen zet komen om de 60 cm. is aanbevolen (ook makkelijk met evt. gips e.d.).

Fundering metsel je (80 cm diep) en daarop leg je balken met planken (ook 60 cm uit elkaar) aan de onderzijde geïsoleerd. Waar de staande balken op staan metsel je een wat breder dragend vlak.

Het dak laten we bedekken.

Zijn er experts die hier iets aan kunnen toevoegen?

Ik kan ook nog tips gebruiken hoe de muur te isoleren. We willen graag houten beschot aan de buitenzijde is maar klein deel, de rest is kunststof en glas). Om niet te veel ruimte te verliezen maar toch een soort van spouw te creëren ben ik nog zoekende naar een oplossing.

Alvast weer dank voor jullie meedenken!

Groet Harold
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu