Spouwmuur isoleren met purschuim Hoeveel liter nodig ?

Petervermeer

  • #1
Hallo, ik wil graag een spouwmuur isoleren met purschuim. Ik heb berekend dat ik intotaal 2.2 kuub pur schuim in zal moeten spuiten.

Nu wil ik dit doen met losse flessen purschuim van 750ml door middel van een purpistool.

Alleen heb ik geen enkel idee hoeveel liter purschuim een fles van 750ml oplevert. Ik lees op google van 5 liter tot 45 liter per fles.

Ik heb 60 pur flessen van het merk Kelfort pur schuim gekocht.

Iemand enig idee hoeveel liter ik hier uit kan halen?
 

Techno tim

  • #2
Als het om 2,2 kuub gaat praat je over 2200 liter als het 5 x uitzet (hangt van de ruimte af) heb je 440 liter nodig.
Wordt dure grap, had beter groot verpaking kunnen kopen.

Maar buiten dit alles om is het niet verstandig je spouwmuur op deze wijze vol te spuiten je buiten muur kan niet voldoende ventileren en je heb ook geen controle over hoe vol je het spuit.

Zijn ook anderen systemen die goed zelf te doen zijn en volgens mij zelfs goedkoper
 

Petervermeer

  • #3
Hallo Tim,

Volgens de fabrikant levert 750ml spuitbus 35 liter vrije vulling.

Enig idee of dit in het geval van een spouwmuur ook 35 liter is ?
 

Tiho

  • #4
Die 35 valt wel te behalen indien je het in lagen doet en bevochtigt telkens. In een spouwmuur wordt dat natuurlijk niets.
 

Petervermeer

  • #5
Ik hoef die 35 ook niet te halen. Maar enig idee hoeveel minder het zal zijn ?
 

Techno tim

  • #6
Je heb gelijk ziet vaak opbrengst van 30 tot 35 liter in vrije ruimte.
Mijn ervaring is anders
Vond wel dit op internet
De bus voor elk gebruik goed schudden (10 tot 20 keer). Vul de voeg of ruimte voor ca. 75%, daar het schuim nog verder uitzet tijdens het doorharden. Voor het vullen van grote volumes het schuim in lagen aanbrengen en volledig laten opschuimen. Tussen elke laag opnieuw bevochtigen.
 

Tiho

  • #7
Idd mijn eigen ervaring is dat je drie keer meer nodig hebt dan wat ze opgeven. Met bevochtigen dus.
 

Kacheltje

  • #8
Zelf je spouwmuur vullen is nauwelijks goedkoper dan het laten doen.
Bovendien loop je minder risico op falen.
De pur die bedrijven gebruiken om de spouw te vullen hebben minder na-expansie. Die na- expansie kan de muur beschadigen.
Prijzen liggen rond de 20 euro/m2.
 

Petervermeer

  • #9
Heb offertes opgevraagd en ontvangen. 3cm dikke pur kost 20,- per vierkante meter. Dat is dus 30 liter.

Heb zelf 60 purbussen van 750ml voor 200,- gekocht. Inc pur pistool.
Volgens de fabrikant is een purbus goed voor 35 liter.

Aanzienlijk verschil dus
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik zou mij toch een beetje verdiepen in de verschillen tussen die bouwmarkt pur en de pur die bedrijven gebruiken om spouwmuren te vullen.

Volgens mij gebruiken ze daar namelijk ook een 2 componenten pur voor met bepaalde eigenschappen.

De ene pur is de andere niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ik ben reuze benieuwd hoe dit afloopt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Met een beetje pech wordt dat een muur met zwangerschapsverschijnselen. :?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Heb je überhaupt wel eens PUR schuim gebruikt? Het komt alleen op de plek waar je spuit, het verdeelt zich erg slecht.

Ben overigens wel benieuwd hoe de spouwmuurvulbedrijven de spouw goed vol krijgen met PUR. Is vast ander spul dan in een spuitbus zit.

Zelf doen zou misschien wel kunnen met een 2 componenten P.U. schuim, dat is (heel even) goed vloeibaar. Maar zie dat maar eens zo snel in je spouw te krijgen:
Code:
Tweecomponenten polyurethaan hardschuim met gesloten celstructuur. Toe te passen voor het opvullen van holle ruimtes, dubbele bodems en thermische isolatie. Een andere toepassing is het maken van mallen en artistieke creaties. PU Schuim laat zich gemakkelijk snijden, schuren en modelleren, zodat de meest ingewikkelde vormen gemaakt kunnen worden.

Een mengsel van 1 liter vloeibaar schuim levert bij vrije uitschuiming een volume van ca 25 ltr op. Uitgeschuimd bedraagt het gewicht 35 tot 40 kg per m³ .
 
De mengverhouding van de A en B component in volumedelen is 1 : 1.
De verwerkingstijd bij 20ºC is ca 2 minuten.
De minimale verwerkingstemperatuur is 18ºC.
Leverbaar in sets van 400 ml, 2 ltr, 8 ltr en 40 ltr.
 

Pirke

  • #14
Ik ben van mening dat je van deze actie af moet zien. Je krijgt je spouw nooit fatsoenlijk gevuld, en je brengt je huis serieus schade toe. Of je muren nu zwanger worden of niet. Evt naisoleren door een proffesioneel bedrijf zal misschien ook niet meer gaan door je frotten pur die her en der in je spouw zitten.

Doe het A.u.b. niet Peter!
 

Henk E

  • #15
Ik ben het met Pirke eens, dit lijkt mij een heel slecht idee toe waar je waarschijnlijk spijt van gaat krijgen.
 

MvanV

  • #16
Het vereist ook enige techniek de PUR goet vullend te krijgen, dat gaat liefst de makkelijkste weg op. Dat is het gat waar je aan het spuiten bent.
Als de lucht niet aan de kant kan wil de pur er ook niet goed in.
PUR krijg je slecht van cement of bakstenen gekrabt, gaat heerlijk in de putjes zitten

Die vulbedrijven hebben technieken met hoe ze boren zodat er wat luchtverplaatsing is.
Dat is moeilijk om zelf te te doen.
Bovendien doe je er snel te veel of te weinig PUR in. Te weinig en dan heb je gaten die vochtbruggen kunnen gaan vormen (regenwater loopt over de pur naar de binnenmuur) en te veel PUR drukt de bakstenen weg, of duwt een stuk multiplex bij een kozijn weg waardoor je moet gaan stucen ofzo.

Garantie heb je niet als je het zelf doet, laten doen dan krijg je 10 jaar garantie. Dat is wel fijn idee met zoiets duurs als een huis.


Overigens met PUR laten vullen is wat duurder als laten vullen met steenwol of piepschuimbollen-met-lijm.
Dat kan wel 25% a 30% schelen en dat isoleert maar ietsje minder goed.

Voordeel is bovendien dat je niet enorme bellen PUR onder je vensterbank hoeft te vrezen, want steenwol of bolletjes ruim je makkelijker op. (dat is ook een reden voor het prijsverschil)
 

Petervermeer

  • #17
Even een update:

Heb er 12 flessen pur bij moeten halen. Maar het resultaat is perfect !

Heb uiteindelijk 72 pur flessen van 750ml nodig gehad om aan ongeveer 2.2 kuub pur te komen.

Heb er 12 uur overgedaan. En er 268,- aan uitgegeven.

De goedkoopste offerte die ik had ontvangen om het te laten doen was 1300,-.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Goed te lezen dat je heel tevreden bent en een flink wat € hebt uitgespaard.

Toch vraag ik en misschien nog wel een aantal lezers hier hoe je de spouw met PU uit bussen geïsoleerd hebt gekregen.

Je boort een gat van 10 mm ? in de spouwmuur en dan, wat gebeurd er en hoe ga je verder.
 

Techno tim

  • #19
Het resultaat is perfect ?! heb je er al een warmte camera op gehad en weet je al of er geen vochtproblemen zijn, knap hoor, veel succes in de toekomst.
 

Petervermeer

  • #20
Het gaat niet echt om een spouwmuur maar om een zoldermuur naar de buren toe.

In de muur zaten kieren, en bij de aansluiting met het dak kon je licht van de buren zien komen.

Ik heb voor de zoldermuur met cellenbeton een nieuwe muur gebouwd. En de tussenruimte opgevuld met pur schuim. Het gaat om een tussenruimte van 5cm. Ik heb de nieuwe muur dus laag voor laag opgebouwd en de tussenruimte elke keer opgehoogd met pur. Het resultaat is een compleet gesloten muur naar de buren toe. De Pur dempt ook het geluid enorm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu