Spouwankers RVS of verzinkt?

Geomjoo

  • #1
Beste klussers,

In mijn tuin ben ik bezig met een garage met overkapping te metselen. Dit bouwwerk zal ook een schuin dak krijgen.

De garage zal ook een spouwmuur krijgen. Nu was ik van plan om als spouwankers RVS spouwankers te gebruiken. De metselaars die dit project gaan metselen vinden het echter onnodig en geld weggooien wanneer ik RVS ankers ga gebruiken. Volgens hun volstaan verzinkte spouwankers.

Graag hoor ik jullie mening.
 

De Bob

  • #2
RVS, u komt er nooit meer bij
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Code:
Metselwerk spouwmuren vallen dus in milieuklasse MX3.2 en alleen in uitzonderingssituaties in MX2.2. In de kustgebieden en gevelmetselwerk dat naast wegen staat waarop ’s winters zout wordt gestrooid, moet het metselwerk geclassificeerd worden in MX4. Indien er geen milieuklasse is voorgeschreven, dient de milieuklasse vastgesteld te worden door de constructeur.

In tabel C.1 van de NEN-EN 1996-2 wordt gespecificeerd welke materialen toegepast mogen worden voor spouwankers in de verschillende milieuklassen en wordt ook verwezen naar de NEN-EN 845-1. Voor de milieuklasse MX3.2 geldt dat RVS AISI 316 (A4) altijd toegepast mag worden. Er wordt vermeld dat verzinkte ankers ook toegepast mogen worden, mits een bepaalde zinklaag (van minimaal 940 g/m2) toegepast wordt. In de praktijk vervalt deze optie, omdat een dergelijke laagdikte niet aangebracht kan worden op het draadstaal van de spouwankers. Voor de spouwankers in de milieuklasse MX4 mag enkel de staalkwaliteit RVS AISI 316 (A4) toegepast worden.
bron
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu