Spotjes en electrische ventilatie in badkamer

Martinos

  • #1
In mijn verbouwde badkamer heb ik een inloopdouche gemaakt.
Nu wil ik in het plafond inbouwspotjes maken.
De badkamer is 260 cm lang en ik wil om de 52 cm een spotje bevestigen. (totaal worden dit er dus 4)
Dit betekend dat er boven mijn inloopdouche ook een spotje komt.
1) Kan/mag dit? (het betreft 12V spotjes)
2) Is 4x 12V spotjes voldoende? Of te weinig? Of te veel?

3) En mag ik in de tegenovergestelde hoek dan waar mijn douchekraan zit een inbouwventilator maken? (gewoon 230V)

De badkamer is dus 2,6 m lang en 1,1 m breedt.
De halfronde lijn in onderstaande tekening is dus mijn vaste glazen douchescherm waar ik omheen moet lopen om in mijn douche te komen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
12v mag bijna overal.
Als je plafond hoger is als 225cm heb je zelfs nergens mee te maken en kan je alles plaatsen ook 230v halogeen.


edit: ja idd hoger dan 2,25cm floris
 

Floris01

  • #3
Ik mag toch hopen dat z'n plafond hoger is dan 2,25cm :P
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #4
Even opgezocht in voorschriften

Is je elektrische installatie beveiligd met een aardlekschakelaar, dan gelden voor de badkamer de volgende zones:
-Zone 1 = de ruimte direct boven badkuip, douche of wastafel (tot 225cm hoog)
-Zone 2 = de ruimte met een straal van 60cm of minder rondom badkuip, douche of wasbak (tot 225cm hoog)
-Zone 3 = de ruimte op meer dan 60cm afstand van badkuip, douche of wasbak


In zone 1 mag zich geen enkele elektrische installatie bevinden. In zone 2 alleen apparaten op laagspanning (12 of 24 Volt). In zone 3 mag normale spanning (220 Volt) aangelegd zijn.

Verder gelden de volgende regels:
-Alle waterleidingen en metalen delen van de vloer (Lewis platen), badkuip, douche en CV radiatoren moeten afzonderlijk beveiligd met een (blanke) aardedraad.
-Halogeen spotjes in zone 2 zijn toegestaan, mits de transformator zich in zone 3 bevindt (of buiten de badkamer).
-Stopcontacten, schakelaars of dimmers in zone 3 moeten voorzien zijn van randaarde.
-Alle lampen moeten waterdicht, geaard of dubbel geïsoleerd zijn.
-Andere 220V apparaten mogen alleen in de badkamer worden gebruikt in zone 3.
 

Martinos

  • #5
Volgens mij bevindt mijn elektrische ventilatie (van 230V) zich dan in zone 2?
Of kunnen 230V ventilatiesystemen tegen vochtige omstandigheden?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Als je plafond lager is dan 225cm dan wel ja.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #7
Als plafond hoger is dan 2,25 meter kan je gewoon plaatsen die ventilator

even opgezocht wat je kan gebruiken.

in zone 1 en 2 is klasse 3 niet toegestaan en mag alleen klasse 2 (dubbel geïsoleerd) toegepast worden
 

Martinos

  • #8
OK, duidelijk.
En mijn 2e vraag, over de helderheid van de spotjes?
Zijn 4 spotjes van 12V voldoende in de badkamer met de genoemde afmetingen? Of bijvoorbeeld veel te fel?

En over dat aardedraad;
Ik beb de CV-leiding (aan/afvoer) en waterleiding (warm/koud) direct boven mijn plafond lopen. Dan kan ik toch boven mijn plafond op 1 CV-leiding en 1-waterleiding een aardklem plaatsen en dan dmv een gewoon groen/geel aarde draad naar mijn centraaldoos laten lopen?

Waarom wordt er vaak gesproken over "blank aardedraad"? Technisch werkt de stroomafvoer(aarde) toch gewoon goed, en zal de aardlekschakelaar er bij een storing uitvliegen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
AARDE HEEFT NIETS TE MAKEN MET JE AARDLEKSCHAKELAAR!

In een badkamer aarden wij ook niet.Wij vereffenen het potentiaal tussen gelijktijdig aanraakbare delen zodat er nooit een stroom kan gaan vloeien tussen deze delen.

Dit doen we door elk vreemd geleidend deel afzonderlijk te verbinden met het centraalaardpunt.
Vanaf dit centraalaardpunt gaan we dan naar de centraaldoos en vanuit daar leggen we alles aan aarde.

Geen doorverbindingen van de ene leiding naar de andere behalve onder de wasbak tussen warm en koudwater.

Reden: 1 breuk mag nooit betekenen dat er meer dan 1 deel niet meer vereffend is.

4x50watt spots lijken me voldoende 4x10watt iig te weinig
 

Martinos

  • #10
Je verhaal is duidelijk, alleen wat moet ik dus doen in mijn situatie?
Zoals ik al aangaf lopen zowel de CV- als de waterleiding direct boven mijn plafond.

1) Kan ik dus met 2 aardklemmen uit de voeten? (1 op CV en 1 op waterleiding?)

2) En je hebt het over een "doorverbinding" bij warm/koudwater. maar de kraan zelf geleid toch en zorgt dus voor een doorverbinding?

3) De leidingen van de radiator in de badkamer lopen direct in de muur, dus een zichtbare aardekabel kan er niet op aangesloten worden. Als ik dit een stukje verder (direct boven het plafond) doe, is het toch ook goed?

4) En zoals jij aangeeft naar 1 centraalpunt, mag dit ook een lasdop zijn? En dan de lasdop met groen/geel draad naar de centraaldoos?

5) En als ik dit alles boven mijn plafond uitvoer, kan ik dan gewoon overal een groen/geel kabel gebruiken?
 

Fiesiekus

  • #11
In jouw geval zou ik de radiator met een speciale klem vereffenen. De warm- en koud worden bij een mengkraan in 1x aangesloten via 1 klem.

En het CAP: er bestaan speciale blokjes waar je de draden in schroeft; een (losse) lasdop lijkt me absoluut niet stevig/veilig genoeg. Dat blokje weer in een toegankelijk/inspecteerbaar doosje plaatsen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Cv vereffen je op de koppeling van de radiator..
Waterleiding vereffen je onder de wastafel.
Als jij kan garanderen dat de kraan een deugelijke elektrische verbinding maakt tussen de warme en de koude leiding hoef je maar 1 te vereffenen.

En vergeet je vloer niet.
Elke vereffening moet controleerbaar zijn.

Een lasdop is geen Centraalaardpunt.
Hiervoor zijn speciale blokjes met 2 schroeven per ader om contact te waarborgen.
Het centraalaardpunt mag boven het plafond zitten.

Je gebruikt voor vereffenings draden vaak vertinde draden zodat je draden niet oxideren en het contact dus goed blijft.
2,5mm² in buis naar de vereffende delen of 4mm² door het stuckwerk/voegen.
 

Martinos

  • #13
Waarschijnlijk bedoel je zoiets als centraalaardpunt:
afbeelding niet meer online

Mag ik de CV ook vereffenen door 2 meter verder dan de radiator een aardklem te plaatsen?
En als ik deze aardklem van 1 van de CV-buizen naar het centraalaardpunt laat lopen, is deze dan voldoende vereffend?

Is het uit veiligheid beter om 4 aardklemmen te gebruiken;
1 op koudwater
1 op warmwater
1 op cv-aanvoer
1 op cv-afvoer

Of is dit erg overdreven?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Je moet de cv vereffenen op de cv en niet op de leidingen.
Overal 1 klem op zetten is wat overdreven.
Normaal alleen op de aanvoer van de radiator en op de koudwater van de kraan, bij gescheiden kranen ook een klem op Warmwater.
 

Fiesiekus

  • #15
Wellicht ten overvloed dit schema:


Je ziet hier in het midden het CAP (jouw metalen blokje) dus, 1 draad naar de radiator en 1 draad doorgelusd naar de 2 H2O-leidingen: warm&koud. Die lus kan dus ook de mengkraan zelf zijn.
 

Martinos

  • #16
Bedankt voor het duidelijke schema.
Hierop is zichtbaar dat 1 van de CV-leidingen is geaard.

Betekend dit, dat niet persé de radiator geaard hoeft te worden, maar dat dit ook één van de leidingen mag zijn?

Want in mijn situatie KAN ik mijn radiator niet aarden, omdat mijn designradiator halverwege een grote muur hangt, en de leidingen door de muur lopen.

Ik kan de leiding van de CV pas 2 meter verder aarden, maar gezien het schema is dit geen probleem?
(want ik neem aan dat de leidingen en de radiator volledig geleiden, dus dan maakt de plaats van het aarden toch niet uit?)

P.S. de leiding is 2 meter verder controleerbaar, dus dit kan ook geen reden zijn dat het niet mag lijkt me.
 

Fiesiekus

  • #17
The headhunter schreef:
Cv vereffen je op de koppeling van de radiator..
@Martinos: kan je op de koppeling erbij?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
De radiator dient zo dicht mogelijk op de radiator vereffend te zijn, en bij voorkeur op de radiator.Ik meen mij te herinneren dat indien mogelijk de vereffening zichtbaar moet zijn.

Het is natuurlijk onzin dat een cv leiding wel door een muur kan en een vereffeningsdraad niet.
Je zou hem zelfs gewoon achter de cv-leiding langs kunnen leggen in dezelfde sleuf zolang je maar een 4mm² gebruikt.
 

Martinos

  • #19
De sleuf waar mijn CV-leidingen in lopen, heb ik al dicht gemaakt en er is overheen getegeld. (er zit 2 meter tegel overheen dus)

Met koppeling bedoel je wellicht de kniekoppeling.
Deze koppeling is inderdaad gewoon zichtbaar, maar als ik daar het draad aan bevestig, dan moet deze zwevend over mijn muur lopen.
Welke kant ik ook op ga, er moet minimaal een meter overbrugd worden, wat natuurlijk geen gezicht is.

Voor mij is de enige oplossing om deze dus 2 meter verder te vereffenen.
Of kan ik dan net zo goed helemaal niet meer vereffenen?

P.S. Dom van me dat ik het vereffeningsdraad niet direct in mijn sleuven heb laten lopen... :oops:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #20
Beter ergens vereffend als helemaal niet natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu