Spotjes aansluiten

Jussie

  • #1
Wil graag drie spotverlichtingen aansluiten in de wc, in het plafond. Uit het plafond steken twee draden. Een blauwe en een bruine. Hoe sluit ik de drie spotjes aan op deze twee draden?

Ik kan de de twee draden in het eerste spotje steken, maar dan is er geen plek om draden door te leggen naar de 2e en de 3e.
 

Techno tim

  • #2
Hebben we het hier over inbouw of opbouw spotjes.
Plaats ander even een foto.
 

Jussie

  • #3
We spreken hier over inbouwspotjes als ik het goed heb. Geen foto voorhanden, maar heb even gauw een tekening gemaakt die de situatie weergeeft:

 

Techno tim

  • #4
Gewoon doorlussen doe dit wel met hittebestendig snoer.
 

Jussie

  • #5
Om maar even te benadrukken dat ik niet veel weet: Wat is 'gewoon doorlussen'? :)
 

Geus

  • #6
Ik zou een kroonsteentje plaatsen op het draad uit het plafond en verder gaan met (goede kwaliteit) flexibel snoer. VD draad en flexibel samen in een lampaansluiting prutsen gaat niet werken. Parallel aansluiten.
 

Geus

  • #7
Jussie schreef:
Om maar even te benadrukken dat ik niet veel weet: Wat is 'gewoon doorlussen'? :)
Doorlussen, parallel in dit geval, betekent dat je blauw en bruin (wat zwart zou moeten zijn) splitst en naar elke lamp trekt.
 

Jussie

  • #8
Dus dit is hoe het moet?:

 

Geus

  • #9
3 draadjes in 1 gat prutsen is lastig, beter zo:
 

Jussie

  • #10
Ah inderdaad. 3 draadjes in 1 kroongaatje wordt waarschijnlijk lastig. Heb in ieder geval al gemerkt dat twee bijv. blauwe draadjes in 1 spotje ook niet werkt. Klopt het dat ik dan het beste het allemaal zo kan monteren?:

 

Geus

  • #11
Je hebt het (zo te zien) geprobeerd met VD-draad, de installatiedraad met vaste koperen kern. Ik ga ervanuit dat je vanaf het kroonsteentje verder gaat met flexibel snoer. Die kan je in elkaar draaien en dan moet je er ook 2 kwijt kunnen in de aansluiting van de lamp.
 

Jussie

  • #12
Als ik geen flexibele draad tot mijn beschikking heb, kan ik het dan wel monteren zoals aangegeven op mijn laatste tekening? Dan weet ik namelijk of ik het in principe door heb.

Bedankt trouwens allen voor de geduldige reacties!
 

Geus

  • #13
Flexibele draad is gewoon dat snoer wat standaard aan lampen zit. Gewoon geplastificeerd snoer dat bestaat uit twee bosjes dunne koperdraadjes. Als je dat niet hebt, dan koop je het of knip het van een oude lamp af, toch? Dat is veel simpeler en makkelijker dan de boel aansluiten met VD-draad.
Techno tim geeft wel aan dat je moet letten op hitteontwikkeling, omdat het tegen de spotjes aan kan komen te liggen.
Als je kijkt naar de aansluitschema's zijn jouw en mijn schema exact hetzelfde, dus het kan wel, maar is niet nodig.
 

Jussie

  • #14
Ah mooi, dan snap ik in ieder geval hoe het stroom moet lopen en hoe ik het voor mekaar moet krijgen. Ik zal ook even bij mijn oude lampen gaan snuffelen op zoek naar flexibel draad. Dat VD-draad is erg stug namelijk en werkt lastig. Bedankt, ga morgen er mee aan de slag.
 

Geus

  • #15
Je dacht even te moeilijk, volgens mij. ;)
Flexibele draad netjes strippen en in elkaar draaien. Na het aansluiten mag er geen kaal koper te zien zijn en even een "trektest" doen.
Succes!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Gebruik ook adereindhulzen voor flexibel draad.
 

Kaajee

  • #17
Voor de zekerheid, zal wel niet maar je weet het niet; het zijn toch wel 230V spotjes en geen 12volts (halogeen/led) spotj3es die met een trafo werken?
Als TS z'n tekening naar realiteit getekend heeft zie ik van die connectoren die gebruikelijk zijn bij laagspannings spotjes.
 

Heiloklus

  • #18
Er wordt gesproken over een trektest. Wat is dat?
 

Kaajee

  • #19
Even (niet keihard) aan de kabel trekken om te checken of ie goed vast zit en er na deze 'ruk' geen koper zichtbaar is geworden......
 

Jussie

  • #20
Heb vandaag de spotjes gemonteerd. Had geen flexibele draad bij de hand, maar had de dag ervoor wel twee klosjes VDdraad gekocht (mannetjes bij de Gamma zeiden dat ik dat nodig had om mijn spotjes aan te sluiten :s ).

Dus heb het maar geprobeerd met VDdraad en het is nog verassend netjes gelukt. Had wel beschikking over mooie grote kroonstenen.

De lampjes doen het nu prima, dus ik ben tevree. Over de vraag of het 12 of 230V spotjes zijn. Heb geen flauw idee, weet alleen dat ze werken en er schoon uitzien in mijn plafonnetje:)

Bedankt voor de hulp
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu