Spleet binnenmuur uitbouw

Martin123

  • #1
In 2009 is bij mij aan de woonkamer een uitbouw geplaatst. Al na korte tijd waren er scheurtjes in het stucwerk zichtbaar op de plek waar de nieuwe binnen muur tegen de bestaande muur is gezet. Twee jaar geleden heeft een stucadoor dit hersteld, maar omdat de basten weer terug zijn gekomen wilde ik het zelf gaan repareren. Bij het wegkrabben van de stuclaag bleek echter dat er tussen de beide muren een spleet zit van ongeveer een centimeter breed. Het vreemde is dat het wapengaas wat bij de reparatie is gebruikt niet was gescheurd (het lijkt wel of dat er over de spleet is gestuct). Verder zijn er geen barsten of scheuren op andere plaatsen op de muur/plafond e.d wat je wel zou verwachten als de muur een centimeter gaat wijken. Ook bij de buitenmuur lijkt mij de ruimte tussen oude en nieuwe muur normaal en is gelijk aan die bij een uitbouw van de buren 2 huizen verder.
Overigens staat de uitbouw op 4 heipalen (bodemonderzoek is gedaan).


Mijn vraag is of iemand een idee heeft hoe een dergelijke spleet kan zijn ontstaan en hoe dit moet worden gerepareerd. Als ik met wapengaas aan de slag ga en erover heen stuc lijkt mij dat het probleem binnen no time weer terug komt.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Logische plek. Je kan het gedeelte achter het stucwerk dichtkitten op rugvulling. Het stucwerk repareren met een methode waarbij je de dilatie in stand houdt, met bv. twee stucstopprofielen.

 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu