Spiltrap

Leon24

  • #1
Hallo allemaal,

Ik zal me even kort voorstellen: Ik ben Leon en nieuw hier op dit forum.

Ik heb in mijn huis van bijna 40 jaar oud een spiltrap zitten waarvan de treden zweven. De hoektreden steken ver buiten de dragers uit (zo'n 30 cm). De dragers hebben een afmeting van 85 cm (l) 4 cm (b) 6 cm (h) De lasnaden van de dragers begonnen na al die tijd kapot te gaan. Dit heb ik opgelost door de lasnaden opnieuw te lassen en de treden aan de muur vast te maken met stevige beugels. Maar nu treedt het volgende op: Doordat de treden en dus de dragers niet meer door kunnen buigen komt er kennelijk meer spanning op de dragers waardoor er een knappend geluid optreedt wanneer je er op stapt. Hoe kan ik dit verhelpen? Is het misschien een idee om er een stuk vilt o.i.d. tussen te doen? Heeft iemand een suggestie?

Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Probeer eens de laatste bouten in de dragers iets losser te doen.

Kan je wat foto's van de (onderkant) treden plaatsen?
 

Leon24

  • #3
 

Leon24

  • #4
 

Leon24

  • #5
Op de eerste foto zie je een hoektrede op de tweede een "tussen"trede. Ik heb met lange schroeven en 10 mm pluggen de beugels vastgezet en met schroeven in trede geschroefd. Daar waar mogelijk heb ik de oorspronkelijke bouten erdoor geschroefd (waar de trede mee aan de drager vastzat).
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het beste is de lassen te herstellen. Dan zijn de beugels niet meer nodig. Je kan tijdelijk proberen wat boutjes iets losser te zetten.

Of de hele trap vervangen. Ik had zo'n ding in mijn huis. Ben blij dat ik die vervangen heb door een "normale".
 

De Bob

  • #7
Als u schertsplaatjes onder in de hoeken van de spil last, (spil-drager) heeft u geen muursteunen meer nodig.

Hoe dik zijn de trede dragers, en zijn ze aan de bovenkant wel gelast.

Als een las scheurt, is of de las slecht, of het materiaal te dun.
 

Leon24

  • #8
Hoi,

Ja de tredendragers zijn rondom gelast, de afmetingen had ik al genoemd. 85 cm lang, 4 cm breed en 6 cm hoog. Maar de hoektreden steken enorm uit, hier komt dan ook de meeste kracht op en deze scheuren het vroegst. Op zich vind ik het wel een fijn idee dat de treden niet meer zweven en dat die beugels eronder zitten. Het werkt ook wel goed, d.w.z. de treden buigen niet meer door en de lasnaden worden ontlast (grappig woord in deze zin). Alleen dat knappende geluid stoort mij nogal. Ik heb hieronder nog wat foto's geplaatst van de onderkant en de lasnaden.
 

Leon24

  • #9
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik zie op de foto's geen gebroken lassen.

Heb je al geprobeerd de boutjes iets losser te doen?
 

Leon24

  • #11
Die laatste foto was van de trap naar de zolder, hier heb ik niet alle treden verankerd alleen de hoektreden.
De meeste lassen zijn ook nog goed, maar het was ook deels preventief bedoeld omdat er dus 1 las gescheurd is.

Ik heb de treden iets losser gedraaid maar het effect is minimaal. Als de treden te los zitten beginnen ze te "klappen". Dus dan veert de trede op en klapt terug tegen de trededrager (dit maakt nog meer lawaai). Het enige wat ik nog kan proberen is iets dempends ertussen te doen zoals schuimrubber. Heeft iemand een suggestie?
 

De Bob

  • #12
De bovenlassen moeten het doen, al kan ik die niet goed zien.

De staande lassen zijn ingezakt tijdens het lassen, en bieden niet de sterkte die nodig is, het midden van de las is minimaal, en scheurd snel door.

Met een schertsplaat eronder voorkomt u verder scheuren, en zomogelijk de lassen laten opdikken.

De hoektreden steken wel erg veel uit, als u daar loopt komt er wel behoorlijk wat kracht op het laswerk zoals het nu is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Als je de lassen wilt versterken moet je aan de bovenkant iets doen. Staal eronder toevoegen heeft geen zin.

Onder de treden zou je vilt of rubber kunnen leggen. Zoals een (plat) rubber ringetje. Zorg wel ervoor dat de schroeven ruim genoeg door de beugel eronder passen. Anders gaat het door het veren van het rubber herrie maken.
 

De Bob

  • #14
Eerste drie regels, Onzin, ik heb ze zelf genoeg gamaakt.
En vanwaar de bovenkant op laswerk.

Schertsplaten voegen zeer zeker iets toe aan de sterkte.

Maar bovenop wil niemand een schertsplaat, is ook nooit gebruikelijk bij een trap.

De lassen aan de zijkant moeten overgelast worden, hebben geen toegevoegde waarden, bovenkant is niet te zien, kan goed zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Ik zal het uitleggen. Het probleem hier is dat de las aan de bovenkant aan het breken is. Als je die slechte las aan de bovenkant niet hersteld, maar alleen aan de onderkant materiaal gaat toevoegen heeft dit weinig zin.

Zie onderstaande schets. Op de plek van de rode pijl komt de grootste kracht. Dit wordt een hele kritische verbinding. De plaat kan gaan knikken.

De trede is heel eenvoudig te herstellen door de bovenste las overnieuw te maken. Zo is de trede bedoeld. Als het dan nog te ver doorbuigt, dan kan aan de onderkant een plaatje gelast worden ter versteviging.

 

De Bob

  • #16
Volgens mij schreef ik al schertsplaat,
wat u tekend/steld is precies hetzelfde wat ik beschreef, maar wordt nooit toegepast in een wenteltrap. en de kracht staat op de bovenkant buis/paal, de onderkant wordt vanzelf tegen de paal gedrukt, en heeft eigenlijk geen las nodig.

Het blijft een neerwaardse druk.

De lassen scheuren door slechte kwaliteit, of de buis is te dun.

Had ik al vermeld.

Buisdikte wordt ook niet beschreven.


Gevaarlijke constructie, die opgelost wordt door muursteuntjes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
De las op de foto ziet er niet geweldig uit, die staat bol, de las op de zijkant ziet er veel beter uit.
Een las die bol staat heeft niet genoeg gevloeid en daardoor is de verbinding een stuk zwakker.
Ik ben benieuwd hoe die ene las eruit ziet die een scheurtje vertoont, kunt u daar een duidelijke foto van plaatsen ?
 

De Bob

  • #18
De lassen op de zijkant zijn ingezakt, en als lasser kan ik zeggen dat het zeer zwakke lassen zijn, en niet door een ervaren lasser gelegd.

Als het goed gelast is heb je geen muursteunen nodig.

Vanwaar dat de lassen goed zijn. 😨 ze scheuren gewoon, nogmaals slecht gelast of buis materiaal te dun

En een las die bol staat heeft een teveel aan materiaal toegevoegd gekregen, maar kan gewoon sterk zijn.

Het vloeien is hier belangrijk, maar is nooit te zien vanaf de buitenkant.

Gewoon een gevaarlijke situatie, die wordt opgelost met muursteunen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Begrijp je zelf ook wat je schrijft ?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu