Spack-gespoten muren sauzen

Klaarmee...

  • #1
Hallo,

Zoals mijn naam al doet vermoeden; ik ben er klaar mee.
Onze nieuwbouw-muren zijn gespoten door de spackspuiters. Mooi resultaat, maar ik vond het toch wel erg wit.
In de woonkamer wilde ik dus RAL 9010 op de muren.
In de slaapkamer wilde ik 1 muur petrol-blauw.

We hebben de muren zo'n 6-7 weken geleden laten spackspuiten, dus die zijn wel droog nu.
Ik ben begonnen met de muren in de diepgrond te zetten.
De volgende dag de slaapkamer-muur gedaan. De randjes en hoekjes zijn met kwast gedaan, de rest van de muur met een dikke vachtroller.
Na 24 uur hoopvol naar het nieuwe huis gereden, maar daar bleken toch wel erg veel strepen te zien, en vooral een aardig kleurverschil tussen het deel dat met de kwast was gedaan en het deel dat met de roller was gedaan.
Toen dus nog maar een laag er overheen, dit keer alleen met de roller. De kwast bleef lekker ingepakt.
Nu na 2 dagen zie je nog steeds wat strepen (gelukkig wel een stuk minder dan na laag 1), maar toch ook nog wel een verschil tussen wat met de kwast en wat met de roller is gedaan...

De woonkamer heeft nu 1 laag gehad. Ook helaas hier een aardig kleurverschil (eigenlijk tint-verschil) tussen de randjes die met kwast zijn gedaan en de rest van de muur die met roller is gedaan.
En ook hier de strepen nog op de muur.
Buiten dat; na zo'n 50 m2 muur gedaan te hebben, was de vachtroller niet meer 'lekker zacht'. De haartjes plakten tegen de roller, deze roller was dus meer vlak geworden.

Ik doopte de roller goed in de verf, haalde hem even over de 'kartelrand' in de verfbak, begon bovenaan en in 1 baan naar beneden. Toen nog een paar keer op en neer met de roller en de baan stond erop.

Ik gebruikte:
- Diepgrond, Hornbach eigen merk, met diepgrond blok-kwast.
- Flexa Powerdek, RAL 9010 voor de woonkamer.
- Hornbach eigen merk blauwe muurverf voor de slaapkamer.
- Dikke vachtroller.
- Kwast voor de hoekjes en randjes.

Mijn vragen:
- Hoe krijg ik het 'kleurtint-verschil' op de blauwe muur weg, tussen de randjes en de rest van de muur?
- Hoe krijg ik de strepen op de blauwe muur nu voor eens en altijd weggewerkt in de 3e laag?
- Kan het dat ik na die 50 m2 sauzen beneden een nieuwe roller had moeten kopen? (toen de vacht niet meer harig was...)
- Hoe krijg ik het kleurverschil tussen kwast en roller bij de RAL 9010 weg in mijn 2e verflaag?
- Hoe krijg ik de strepen op de muren in de woonkamer weg...?
- Wat doe ik fout..?

Ik heb echt de roller goed in de verf gedoopt. Schoonvader zegt dat dat het misschien is geweest, maar nog meer verf op de roller en het zou ervan afdruipen als de roller naar de muur wordt gebracht. had nu af en toe al dat de spetters op de grond vielen...

Alle tips zijn welkom!

Groet,
Klaarmee...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Petrol blauw over wit krijgt u niet in 2 lagen streeploos - goed gedekt. Er zijn er wel, renovatie of z.g. calaminteitenverven, die dat in 1 x kunnen , maar daar wilt u de prijs niet van weten. Ook het product is van belang: hoe matter de verf, des te minder ( en zeker bij donkere kleuren !) de banenbontheid.

Het door u gebruikte product is helaas niet supermat.

Een kader invullen met de kwast is geen probleem als u datgene wat met de kwast ( om de scherpe randen te besnijden ) direct met een 10 cm radiatorrolleertje narolt zodat de kwaststrepen niet kunnen indrogen en met dezelfde verfdikte als het grotere vachroller werk.

Werk met en 25cm brede vachtroller op een telescoopstok vanuit een verfemmer met inzetrooster. Zo kunt u het werk veel beter overzien. Werk nat in nat en met het opbouwen van de lagen altijd van dun naar dik.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu