Sneldrogende grondverf vs. gewone grondverf

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Heeft sneldrogende grondverf (op terpentinebasis) nadelen die gewone grondverf op terpentinebasis niet heeft? Bijvoorbeeld op het gebied van duurzaamheid, vulling, bescherming, enz.?

Ik ben binnen met Si**ens Rubbel Primer Plus aan het gronden (deuren, kozijnen, kapstok, enz.) en m'n blik is bijna leeg. Prima spul, niks op aan te merken, alleen vraagt het wel bijna een dag voor alles weer schuurbaar is. Op zich geen enkel probleem want ik heb geen haast. Maar nu ik een nieuw blik nodig heb kwam bovenstaande vraag bij me op: heeft sneldrogende grondverf nadelen?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik gebruik beiden (sneldrogend en normaal) en het hangt van de toepassing af.

Sneldrogend vloeit bijna niet uit en wordt snel stroperig. Dat maakt het wat minder geschikt voor de uiteindelijke aflak (of je moet het dan weer goed gaan schuren maar dan wordt de grondlaag weer te snel te dun). Sneldrogend gebruik ik vaak voor achterkanten/kopse kanten van glaslatten, achterkanten van boeidelen, zij- en onderkanten van kozijn(delen) voor ik ze plaats etc. Dus alles wat niet (direct) in het zicht zit.

Gewone grondverf gebruik ik voor alles waar een aflak overheen komt, boeidelen, buitenkant kozijnen etc. Het eindresultaat wordt dan strakker.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dat ligt eraan als ik kaal hout moet verven en het blik lak is meer dan voldoende gebruik een geen grondverf. Giet ongeveer wat ik nodig heb voor de eerste laag (en) in een ander blik verdun dat wat. Scheelt weer een blik grond. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu