Sleuf in toilet dichtmaken

Dirk_B

  • #1
Beste klussers,

Ik ben bezig om m'n toilet te renoveren. Om de afvoer te verplaatsen van de vloer naar de wand heb ik een sleuf gemaakt maar naar later bleek heb ik een inmeetfoutje gemaakt en zat deze dus op de verkeerde plaats. Beginnersfoutje zeg maar..... Ondertussen de sleuf op de juiste plaats gemaakt en de afvoer hierin weggewerkt. Maar nu wil ik de (foutieve) sleuf weer dichtmaken. Het gaat om een sleuf van 6,5 cm breed en 2,5 cm diep over een lengte van zo'n 50 cm. Het betreft een gibowand. Het dichtmaken zou kunnen met zoiets als roodband of mp75 maar ik begreep dat dit nogal lang moet uitharden (enkele weken...) voordat er overheen getegeld kan worden. Om de drogingstijd te beperken zat ik met af te vragen of het mogelijk om hiervoor een cementmortel (vooraf een primer aanbrengen) te gebruiken. Of is dat niet mogelijk in een gibowand? Mocht dit wel mogelijk zijn kan ik de laag van 2,5 cm dan in één keer aanbrengen en is er vervolgens een indicatie te geven hoe lang ik moet wachten voordat ik kan gaan beginnen met tegelen?


Alvast bedankt voor jullie reactie
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Afvoer in de wand? Plaats eens een foto.

Er is ook snelgips.
 

Dirk_B

  • #3
Dag,

Sorry ik ben misschien een beetje onduidelijk geweest. Het gaat om het wegwerken van een afvoerbuis (slim tube) in de muur. Zoals gezegd heb ik op de verkeerde plaats een sleuf gemaakt die ik weer wil dichtmaken. Is snelgips sneller droog dan cement? Het gaat er mij om dat ik niet een aantal weken moet wachten voordat ik kan gaan beginnen met tegelen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
In een gibo wand zou ik bij voorkeur geen cementproduct gebruiken, dat heeft een andere werking dan gips.

Snelgips gaat voor grote gaten prima. Je moet wel echt snel werken. Om de snelheid van uitharden te beïnvloeden kun je een mengsel maken van snelgips met wat (of meer) roodband erdoorheen. Gewoon even ervaren hoeveel roodband je erbij moet doen om het niet al te snel te laten harden (want snelgips hard in een paar minuten uit, voor je het weet...). Mengen doe je droog, pas water erbij als het goed gemengd is.

Voor het drogingsproces maakt het niet eens heel veel uit of je roodband of snelgips gebruikt. Want weliswaar hardt snelgips sneller, het vocht zal toch gewoon door de wand heen moeten wegtrekken en verdampen.

Wat wel enorm scheelt is als je een (toren-) ventilator tegen het betreffende stuk muur aan zet.

En als het echt snel moet kun je ook nog een minder dikke laag aanbrengen, die zo goed als het gaat droogblazen met een niet te heet afgestelde haarföhn (geen verfbrander!) en dan de volgende laag aanbrengen. Probeer het maar eens op een stukje ergens. Je zult zien dat het vocht steeds weer naar het oppervlak kruipt, maar het werkt wel. Steeds met je hand in de luchtstroom controleren dat de temperatuur niet hoger wordt dan handwarm, dan verpest je de gipslaag niet.

Dat is natuurlijk alleen voor kleine oppervlaktes bruikbaar, anders blijf je föhnen (en dat kost massa's energie).
 

Dirk_B

  • #5
Dank je Kees voor je uitgebreide toelichting. Ik ga het dit weekend proberen en laat je weten hoe het is gegaan. Ik vind het geweldig dat via dit forum dhz klussers met hun problemen en vragen worden verder geholpen. Top!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Kees schreef:
Voor het drogingsproces maakt het niet eens heel veel uit of je roodband of snelgips gebruikt. Want weliswaar hardt snelgips sneller, het vocht zal toch gewoon door de wand heen moeten wegtrekken en verdampen.
Dat is maar de vraag. Het zal afhangen van hoeveel water je toevoegt en hoeveel water gebruikt wordt voor de verharding.

Helaas kom ik niet precies achter, omdat snelgips niet in gewicht rekent:
Roodband 25kg wordt aangemaakt met 16 lt. water
Snelgips 2 volumes Snelgips met 1 volume water

Geelband maak je met 9lt water aan. Dat lijkt dus een zeer goede keus voor weinig te verdampen water.

Je hoeft bij alle producten alleen maar de waterhoeveelheid toe te voegen die nodig is voor de verwerking. Het dichtstoppen van gaten kan dus met veel minder water dan stucen.

Dit alles met een flinke :wink: , het antwoord van Kees is natuurlijk uitstekend!
 

Dirk_B

  • #7
Dit weekend de sleuf dichtgemaakt met snelgips en volgens het advies van Peter de droging versneld met een föhn. Dat ging prima. Na een tijdje föhnen (15 minuten) begon het oppervlak lichter te worden. Na een uurtje was het vocht van binnenuit naar de oppervlakte gekropen en ben ik opnieuw met de föhn aan de gang gegaan. Ik had nog een klein ventilatorkacheltje staan die ik 's nachts heb aangezet op het laagste vermogen. 's Ochtends zag het er nagenoeg wit, dus droog uit. Voor de zekerheid heb ik de ventilatorkachel nog een dag en nacht aan laten staan en heb ik vanavond tegelprimer aangebracht op de muur. Morgenavond ga ik dan beginnen met het tegelen. Nogmaals dank voor de adviezen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu