Slechte koeling koelkast Whirlpool

Frans Mathijssen

  • #1
Hé,

Ik ben in het bezit van een Whirlpool S20B RWW 20A/G. Een amerikaans model.

Nu doet de koeling van de koelkast het niet goed meer. Behoorlijk vervelend met deze temperaturen. Het vriesvak werkt wel degelijk. Ik heb de uitblaasmonden netjes gereinigd, geen verbetering.

Het is een model met 1 compressor. Hoe de werking verder is weet ik niet, zijn het 1 of 2 thermostaten? Kan er mij iemand een tip geven? Hij blaast nog wel degelijk koude lucht in de koelkast, maar doet dat (volgens mij) niet lang genoeg.

Moest ik juist weten waar de thermostaat is, kan ik deze eens testen. De verdamper zit onderaan de kast, niet achteraan zoals bij de klassieke modellen.

Soms geeft de display het alarm "d" wat erop wijst dat de juiste temperatuur niet bereikt is. Het "snelkoelen" geeft ook geen soelaas.
Alvast bedankt voor eventuele tips!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Om te kunnen bekijken of deze koelkast één of twee thermostaten heeft, en welke soort regeling, is de NC-code nodig.

12 cijfers, begint met 85.... en staat vermoedelijk op een etiket naast een groentenlade.
 

Henny

  • #3
Servicenummer zal 858615201010 of 1011 zijn.

Er zitten twee temperatuurvoelers in:
Sensor koelgedeelte - 481231018846
Sensor vriesgedeelte- 481221848049
Koeling naar het vries- en koelsysteem wordt met een ventiel gestuurd.

Gezien de complexiteit van deze Side by Side kast, lijkt het mij beter er een deskundig persoon bij te halen.
Zelf heb ik ook geen ervaring met dit type koelkast.
 

Frans Mathijssen

  • #4
Bedankt voor de tips al, het servicenummer is inderdaad 858615201010.

De fout kan dus aan het sensorgedeelte liggen of misschien het ventiel, dat soms blijft plakken?
 

Frans Mathijssen

  • #5
Wat ik me afvraag is: van welke ventilator komt die koude lucht in de koelkast?
Onderaan is er 1 maar ik vermoed dat die dient om de compressor te koelen en de stuurprint.

Kan ik ergens op het internet een schema vinden met de werking op van dit type koelkast/vriezer?

Alvast bedankt
 

Frans Mathijssen

  • #6
De koude lucht komt boven binnen via een klep die sturing krijgt door de sensor.
Nu wil ik deze klep eruit halen om deze te testen.
Deze zit bovenaan links in de koelkast.
Heeft er soms iemand een idee hoe die te verwijderen is?

Weet soms ook iemand hoe ik de sensor kan testen?
Geeft deze een bepaalde weerstand of volgens de temperatuur of spanning?

Alvast bedankt voor tips.
 

Witte Hond

  • #7
De klep die tussen de vriezer en de koelkast zit, is te verwijderen door de beschermkap bij de vriezer en de koelkast te verwijderen. Dan zit de klep met vier weerhaken in de vriezer geklikt. Maak deze voorzichtig los en hij komt los.

Het probleem is waarschijnlijk dat het lamellenrooster in deze klep zit vastgevroren en gebroken is. Je kunt de klep niet echt verder demonteren. Je kunt hem wel testen, door met een snoertje 230 op de 2 aansluitpunten van de klep te zetten. En dan controleren dat de lamellen open en dicht gaan.

De klep is voorzien van drie aansluitpunten twee van het stappenmotortje en een van een eindcontact, ik durf niet te zeggen welke twee je moet hebben maar je kunt het gewoon uit proberen, ik dacht dat de twee linker van het motortje waren.

Het motortje is niet op deze contacten na te meten, dan moet je het geheel echt verder uit elkaar halen (niet aan te raden). Als het lamellenroostertje goed is, zou je als oplossing de klep beter kunnen isoleren en is het probleem opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu