Siergrind van houten trap

ALRD

  • #1
Het huis dat we onlangs gekocht hebben ligt vol met siergrind. Wat een ellende is dat spul zeg! In de woonkamer ligt er laminaat overheen en daar stoort het eigenlijk niet. Hooguit doet de vloerverwarming er iets langer over om de boel op temperatuur te krijgen. Dat gaan we deze winter dan wel merken.

Boven in de hal lag een multiplex volgestort met siergrind. Die multiplex plaat zat vastgeschroefd aan de houten dekvloer. Met een breekijzer en veel moeite heb ik er vier uur over gedaan om die multiplex plaat er af te breken. Schroefje voor schroefje.

Tot mijn spijt zijn ook de traptreden afgewerkt met siergrind. Voor zover ik kan zien is dat direct op de houten trap gegoten. Is er een manier om dit er nog af te krijgen? En zo ja, hoe? Ik heb ergens gelezen dat een behangafstomer werkt. Iemand hier ervaring mee?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Grindvloeren hebben een bindmiddel (meestal een epoxy-achtige) die uithard door een chemische reactie tussen 2 componenten. Deze worden samen met het grind ter plekke gemengd. Dit is een onomkeerbaar proces.

Het goedje warm en / of nat maken met een behangafstomer zal dan ook weinig effect hebben schat ik zo in. Ik ben bang dat het breken wordt.

Heeft u al een boorhamer met beitelfunctie gebruikt? Brede platte beitel er in en je breekt het er zo uit. Door de brede beitel hak je niet snel in de ondervloer.
 

ALRD

  • #3
Dank! Ik zal eens een stukje proberen met een boorhamer. Doordat je schreef dat het siergrind gebonden is met epoxy heb ik wat doorgezocht. Er blijken een ook aantal methoden te zijn eventuele resten te verwijderen:
https://nl.wikihow.com/Epoxy-verwijderen
Het blijkt dat de nagellak remover en fohn van mijn vriendin mogelijk solaas bieden.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Pas daar wel mee op, de dampen van nagellakremover (aceton) zijn misschien ontvlambaar.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
En zeker als je er een föhn bij gebruikt. Want die maakt de dampen van de remover extra ontvlambaar door ze te verwarmen. Vervolgens schakel je de föhn uit, dat geeft een klein vonkje in de schakelaar ervan en dat is voldoende voor een reuze plof!

Het leed is dan niet te overzien!
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Afgezien van het persoonlijk leed is de grindvloer dan wel gelijk weg.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Dan is er wel meer weg dan alleen de grindvloer.

Wat je wel kunt proberen is (alleen!) een verfbrander gebruiken, dus zonder oplosmiddelen. Elke keer een stuk van de vloer verhitten tot het zacht wordt en dan met een beitel, plamuurmes of verfkrabber verwijderen.

Juist epoxy heeft de neiging zacht te worden bij verhitting.

Maar beslist geen oplosmiddelen gebruiken!

De laatste restanten haal je dan weg met een schuurmachine. Zo heb ik de (contactlijm)resten van mijn trap kunnen verwijderen. Maar het is een rotklus.
 

ALRD

  • #8
Bedankt heren! Ik zal prudent te werk gaan en al het eerst met een hetelucht pistool proberen.
 

ALRD

  • #9


Het gaat uiteindelijk het beste met een (goedkoop) stoomstrijkijzer. Het lukt me daarmee beter om een wat groter oppervlak te verwarmen dan met de verfbrander. Het blijft echt langzaam gaan. Stukje voor stukje. Over de 13 treden van de trap doe ik waarschijnlijk meer dan één hele dag. Ben nu halverwege.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Monz

  • #10
Hoe kan je het beste siergrind van de trap weghalen? Ik lees warm maken en dan verwijderen. Maar beschadigd de trap heel erg of kan je daarna erover heen verven?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Oppassen met de verfföhn dan wordt er niets beschadigd, met een plamuurmes steek je zo het grind met lijm er af.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu