Siemens WM14A161FN lawaai en aangevreten rubber

AZ88

  • #1
Wasmachine Siemens WM14A161FN met E nummer WM14A161FN/24 FD8912 100484 maakt sinds een paar wasjes ontzettend veel lawaai. Het valt me op dat de trommel 'los' lijkt te zitten, net of er een ophangpunt mist.

Daarnaast is het rubber (?) rondom de trommel aangevreten, zie foto.

De wasmachine wast nog wel goed. Het lawaai is alleen met het centrifugeren.

Enig idee wat er aan de hand is, en wat er aan gedaan kan worden?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk een kapot lager of een kapot trommelkruis, een lager met afdichting is te vervangen als de kuip niet gelast is.
Hetzelfde geldt voor het trommelkruis.

Meestal is het niet lonend de machine te repareren.
Neem even contact op met een onderdelenwinkel voor de juiste prijzen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Volgens de explosietekening heeft deze machine een gelaste kuip, dus lagers of trommelkruis zijn niet te vervangen.

Een complete waseenheid vervangen (google even met nr 00244512 of 00249864) loont beslist niet voor een 9 jaar oude machine. Je begint met pakweg 200 euro, dan het rubber manchet nog en dan al het werk...
 

AZ88

  • #4
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga op zoek naar een nieuwe machine. Nu nog de keus maken tussen een losse wasmachine of een was/droogcombinatie.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Houd er dan rekening mee dat je bij een wasdroogcombinatie voor het drogen de helft van de was eruit moet halen. Een combinatie die bijv. 6 kg was kan wassen, kan slechts 3 kg was tegelijk drogen.

Bovendien zijn die combinaties vaak kwetsbaarder dan losse apparaten. Indien je er de ruimte voor hebt altijd kiezen voor losse apparaten! Liever nog twee apparaten op elkaar (droger boven natuurlijk) dan een combi.

Een (losse) warmtepompdroger is véél energiezuiniger dan een condensdroger, in een combi kan volgens mij nooit een warmtepompdroger zitten.
 

AZ88

  • #6
Bedankt voor je tip Kees. Het valt me vooral op dat een was/droog combi VEEL meer energie verbruikt dan een losse wasmachine en droger. Hoe kan dat? Een losse droger slurpt ook veel minder energie... dus in theorie zou je met een losse droger en wasmachine minder energie verbruiken dan één was/droog combi.

Ik gebruik de droger eigenlijk nauwelijks, maximaal een paar keer per maand. Daarom leek een combi me handig.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ik hoop dat je het niet erg vindt, maar ik wou het bij de gegeven tip laten. Want anders ga ik 'buiten m'n boekje' op dit klusforum.

Probeer je informatie te vinden op consumentenforums, bij witgoedleveranciers / fabrikantensites of dergelijke met mijn tip in gedachte.

Veel succes bij je keuze! :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu