Siemens wasmachine veroorzaakt uitval aardlekschakelaar

Nilobi

  • #1
Goedendag.
Ik heb een probleem met mijn wasmachine: een paar dagen geleden sloeg de aardlekschakelaar af even nadat de wasmachine werd aangezet. Ik had niet meteen in de gaten dat het door de wasmachine kwam, maar na een paar keer de aardlekschakelaar en vervolgens de wasmachine weer aan te zetten en de aardlekschakelaar steeds weer uitviel, wist ik het zeker.
Je hoorde water erin stromen en af en toe draaide hij heel eventjes een paar secondes en dan viel de aarleksschakelaar weer uit.
Dus een programma laten lopenn was onmogelijk. Wat ie nog wel deed zonder problemen was afpompen en centrifugeren
Ik meteen op internet zoeken wat het eventueel zou kunnen zijn.
Van alles wat ik las was een kapotte verwarmingselement het meest waarschijnlijke (in mijn optiek).
Zonder verder te kijken kocht ik (in de hoop dat dat het probleem was) een nieuw verwarmingselement en wou die erin gaan zetten (stekker eruit uiteraard). Maar alvorens de oude eruit te halen, heb ik de weerstand gemeten en..... deze bleek precies gelijk te zijn aan de weerstand van het nieuwe verw, element (rond de 27 Ohm)!
Dit deed me concluderen dat het oude element (misschien?) helemaal niet kapot is! Ik heb de nieuwe dus logischerwijs er ook niet in gezet.
Of is het mogelijk dat het toch kapot is, al is de weerstand goed??
En mocht het niet kapot zijn, wat kan dan nog de reden zijn van het uitvallen van de aardlekschakelaar?

Hopelijk kan iemand mij helpen met dit probleem/

Siemens SIWAMAT XM 1460
E-nr :WXM1460EU/01
FD-nr:8109 00468

Alvast bedankt.

titel aangepast - mod
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je hebt het principe van een aardlekschakelaar niet (goed) begrepen. Een aardlekschakelaar gaat er niet uit omdat er een kortsluiting is of een onderdeel geen contact meer maakt, maar omdat er een lekstroom naar aarde (de behuizing) is.

Met het meten van de weerstand van het oude element (27 Ohm) heb je alleen de eigen weerstand van de in het element aanwezige 'gloeispiraal' gemeten. Die zal vast wel ok zijn.

Wat je niet hebt gemeten is de isolatieweerstand naar de buitenkant van het element. Dat kon je ook niet meten want daartoe ontbreekt het je ongetwijfeld aan het juiste meetapparaat: een isolatietester.

Wat je wél kunt doen is je meetinstrument op de hoogste Ohm-waarde zetten (Megaohms), draden van het element afkoppelen en dan meten tussen één van de aansluitingen en de behuizing van het apparaat. Indien die waarde slechts enkele 100-den kOhms is dan is het element in elk geval defect. Indien oneindig of héél hoog, dan zegt dat helaas lang niet alles, want het meetinstrument gebruikt voor de meting een batterijtje van hoogstens 9 Volt, terwijl er in werkelijkheid een ('amplitude'-)spanning van ca 325 V op staat.

Daarbij komt dat het nogal eens voorkomt dat zo'n element pas een aardlek gaat vertonen wanneer het heet wordt.

Je hebt twee opties: element elektrisch afkoppelen en draden goed isoleren. En dan kijken of de aardlekschakelaar er nog steeds uit gaat. Je krijgt dan waarschijnlijk wel na enige tijd een foutmelding...

Of gewoon rigoureus het element vervangen en hopen dat dat inderdaad de oorzaak was. :wink:
 

Nilobi

  • #3
Ik heb de bedrading van het verwarmingselement afgekoppeld en opnieuw geprobeerd en... de aardlekschakelaar sloeg niet meer uit en de machine bleef gewoon lopen.
Dit deed me besluiten het oude element maar te vervangen.
Het kostte enige moeite om hem eruit te halen en toen hij eruit was bleek waarom: hij was helemaal overwoekerd met samengekoekte (brokken) kalk, zo erg zelfs dat het enigszins vast zat aan de beugel waar hij tussen-/onderdoor moet in de trommel.
Het verbaast mij dat hij niet eerder ermee was opgehouden...
Per slot van rekening wordt de machine al 15 jaar heel intensief gebruikt hier.
Maar ok, het nieuwe verwarmingselement zit erin en alles is weer goed.

Heel erg bedankt Kees. Ik ken nu het principe van de werking van de aardlekschakelaar.

Groet,
Nilobi

P.s.: Voor eventuele andere mensen met hetzelfde merk en type wasmachine als deze
(Siemens SIWAMAT XM 1460
E-nr :WXM1460EU/01), die ook van plan zijn het verwarmingselement zelf te gaan vervangen: deze is aan de ACHTERkant van de wasmachine te bereiken en NIET aan de voorkant, zoals het professionele (!!??) installatiebedrijf waar ik het verwarmingselement kocht mij vertelde!
Hierdoor was ik een hele tijd bezig geweest om de voorkant los te maken (inclusief manchet en alles) om erachter te komen dat ik toch aan de achterkant moest zijn!! Ergerniswekkend!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Mooi dat het gelukt is.

Nog even over de plaats van het verwarmingselement:

Zo'n winkelier zegt vermoedelijk iets op gevoel: er zijn ook veel machines met het verwarmingselement aan de voorkant.

Zelf had je een boel werk kunnen besparen als je even bij Siemens de 'explosietekeningen' had bekeken of gedownload. Die voor jouw machine vind je hier: Onderdelen(tekeningen) voor WXM1460EU/01

Bewaar ze in elk geval voor een eventuele volgende keer. :wink:

Voor andere (Siemens) apparatuur kun je de links hier vinden (voorzover de fabrikant dergelijke tekeningen beschikbaar stelt).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu