Siemens wasmachine blijft op 1 minuut staan en begint opnieu

Henkies

  • #1
Mijn wasmachine (Siemens WM14E370NL/02) blijft op enig moment tijdens het programma op 1 minuut staan zonder dat hij gecentrifugeerd heeft. Hier blijft hij dan een tijdje op staan om vervolgens opnieuw te beginnen met het programma. De 2e ronde gaat hij wel centrifugeren en loopt de teller naar 0.

Het leek er op dat dit alleen bij het 40°C programma gebeurde, maar ik ben ook gaan twijfelen of de boel wel op temperatuur komt.

Ik heb inmiddels de machine open en heb het vervarmingselement en de NTC gecontroleerd. Deze zijn in orde. Daarnaast heb ik vanwege het vele koolborstelgruis op de bodem de koolborstels gecontroleerd, maar deze zijn nog minstens 2 cm.
Tot slot ook nog even de pressostaat gecontroleerd; het contact schakelt netjes dicht als ik er in blaas. Er zat wel een tweede stekkertje op de pressostaat waarvan ik geen idee heb wat dat doet.

Heeft er nog iemand tips wat te meten en waarnaar te kijken? De symptomen lijken vaak voor te komen, maar de gouden oplossing heb ik nog niet kunnen vinden op internet.


Edit: als laatste optie toch nog even de printplaat vrijgemaakt, en daar lijkt het bingo te zijn. Eén pootje van het relais relais naar het verwarmingselement lijkt zichzelf losgesoldeerd te hebben. Ik zal deze gaan fixen en hoop dat daarmee het probleem opgelost is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou er een nieuw relais in zetten, het is niet voor niets dat er een pootje uitgebrand is.
 

Henkies

  • #3
Je hebt helemaal gelijk, ik was net een nieuw relais aan het bestellen.
Het is immers aannemelijker dat het relais versleten is en daardoor warm werd, dan dat het door overgangsweerstand van een slechte zoldering kwam.
 

Dsterk

  • #4
Ik denk dat je het probleem idd al gevonden hebt. Overigens zou ik, nu hij toch openligt, de koolborstels gelijk meevervangen. Ookal zijn ze nog niet helemaal op, dat moment nadert toch dus kan je het net zo goed gelijk meenemen. sosm wel en soms niet centrifugeren wijst vaak op een matig contact met de koolborstels.
 

Henkies

  • #5
Op zich een goed idee, maar vooralsnog houd ik het eerst even bij het vervangen van het relais en kijk ik of dat daadwerkelikk het enige probleem was. Als ik het een beetje inschat van de foto's lijkt het alsof de borstels pas net iets over de helft zijn.
 

Henkies

  • #6
Om hier nog even op terug te komen: het relais is inmiddels vervangen en de machine draait weer als vanouds. Met een avondje zoeken en een luttele € 2.50 flink wat monteurskosten uitgespaard! Hopen dat dit topic tot inspiratie kan leiden voor andere gebruikers die last hebben van deze symptonen.

Ik heb voor de grap nog even het relais opgengemaakt, en daarbij bleek inderdaad dat het schakelcontact flink heet is geweest. Het vervangen was dus hoog nodig.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
En de koolborstels ook vervangen?
 

Henkies

  • #8
Nee die niet; ik schat in dat die pas net iets over de helft zijn. Gezien de huidige leeftijd van de machine kunnen die dan nog minstens een aantal jaar mee.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Dat denk ik niet, hoe korter de koolborstels hoe sneller ze slijten, bij korter dan 15 mm moeten ze toch vervangen worden, dat kan een kapotte motor voorkomen.
 

Henkies

  • #10
Weer wat geleerd ;) Misschien dan toch maar preventief vervangen het komende jaar, al zie ik er een beetje tegenop vanwege de lastige plaatsing van de rechter borstel.
 

Robertxx

  • #11
Welke typenummer heeft de relais en waar heb je deze aangeschaft? heb je een site?
 

Henkies

  • #12
Ik heb een zakelijk account bij farnell, daar heb ik JS1-B-9V-FT besteld.

Dit relais is echter een standaard model dus er zijn veel alternatieven mogelijk zo lang de spoelspanning, afmetingen en de maximale stroom maar overeen komen.
 

Henkies

  • #13
Nou Jan, je bleek gelijk te hebben m.b.t de koolborstels: die zaten niet op slechts de helft van de levensduur ;)

Onlangs kreeg ik een foutcode in beeld die duidde op de koolborstels. En inderdaad: die waren wel aan het eind van hun Latijn. Toch nog 3.5 jaar volgehouden.

Wederom met wat kleingeld en een avondje friemelen de machine weer aan de praat gekregen.

Toch ook maar even gekeken of het energietechnisch niet rendabel zou zijn om de machine te vervangen. Op een grotere trommel na lijkt er echter weinig winst te behalen. Ik houd dus hoop dat ik in 2025 de 18e verjaardag van deze siemens kan vieren:)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu