Siemens wasdroger lekt water aan achterzijde

Cmf

  • #1
Betreft een Siemens was droger; E 46 30; WT46E302NL/13; FD 8812 200115; Type WDT2

De droger lekt regelmatig water aan de achterzijde. Het water drupt aan de onderkant van de afdekplaat die over de ventilator en het verwarmingselement zit.
Aan de binnenkant van die afdekplaat zit een dunne rubberen afdichting. Juist aan de onderzijde ziet die er versleten uit en houdt het water waarschijnlijk niet meer tegen.

Mijn vraag is of het normaal is dat zich achter die afdekplaat water verzamelt? En is het dan de bedoeling dat dat water wordt afgevoerd door het gat dat onder de ventilator zit?
Ik heb de afdekplaat gedemonteerd om dit te onderzoeken. Om de droger weer te gebruiken heb ik de afdekplaat teruggeplaatst en met een paar schroeven vast gezet. Toen de droger een tijdje aan het draaien was zag ik stoom van achter de afdekplaat komen. Ik veronderstel dus dat de warme lucht uit de droger weer achter die afdekplaat terechtkomt. Hoe dat gebeurt heb ik niet kunnen ontdekken.
Ik heb de afdekplaat toen met alle schroeven vastgezet en ik zag geen stoom meer ontsnappen. Ik trek daaruit de volgende conclusie:
De stoom blijft achter de afdekplaat en condenseert daar. Het water loopt langs het deksel naar beneden en verzamelt zich onderin waar het afgevoerd wordt door het gat onder de ventilator. Het water komt dan terecht in de opvangbak in de droger. Omdat de afdekplaat niet meer goed is afgedicht lekt deze aan de onderkant. Is dit een juiste conclusie.
Als dit juist is dan vraag ik mij wel af of al die stoom geen risico vormt voor de elektrische aansluitingen van de ventilator en het verwarmingselement.
Kan ik het lekken van het water oplossen door de afdichting te verbeteren?

Ter illustratie heb ik een twee afbeeldingen bijgevoegd. Op de eerste is het gat onder de ventilator te zien (rode) pijl en de binnenkant van de afdekplaat. Op de tweede is de gemonteerde afdekplaat te zien en de plaats waar het water lekt (rode pijl).



 

PVlem

  • #2
Heeft u nog een oplossing gevonden destijds? de mijne lekt daar nu.. Mvg Patrick
 

Lampje45

  • #3
Als je goed naar de schoepen van de ventilator kijkt dan zie je dat de machine behoorlijk vervuild is en een intensieve schoonmaak beurt in alle kanalen, ventilatoren en condensor de luchtstroom zal verbeteren en daardoor de condensvorming af zal nemen.
Dus kattenstaart stofzuiger, tandenborstel en een emmer sop doen vaak wonderen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu