Siemens variomatic IQ500 wasmachine

Dries remeysen

  • #1
Beste klussers
sinds een dikke maand maakt onze wasmachine steeds meer lawaai tijdens het centrifugeren. Ik heb zo'n vermoeden dat er ergens kogellagers in zitten die aan het verslijten zijn, maar zeker weet ik dat niet. Daarom de vraag of jullie me daar uitsluitsel over kunnen geven.
Mochten er inderdaad kogellagers inzitten en lijkt mijn vermoeden gegrond, ineens een tweede vraag: is het een realistisch plan om die dingen te vervangen? De wasmachine zal zo'n vier à vijf jaar oud zijn en werkt verder nog probleemloos.
Misschien nog wat info over mijn 'technisch vernuft': ik heb al wel eens met succes een afvoerpomp van een wasmachine vervangen; daarvoor moest het hele ding uit elkaar worden gehaald. Maar ik vrees ook wel dat dit nog wat complexer wordt...
Ik hoor het wel. En alvast bedankt voor jullie advies!

Dries.
 

Rusako

  • #2
Mocht het zo zijn dat de lagers vervangen moet worden dan kom je aan een halve kuip! (prijzig) dus einde verhaal vrees ik)
 

Dsterk

  • #3
Kan je eens een geluidsopname maken? Lagers vervangen is idd erg prijzig omdat je helaas vaak niet meer bij de lagers kan komen. Maar als je een geluidsopname kan maken kan ik er meer over zeggen.
 

DSR9500

  • #4
Ben ook wel ff benieuwd welke motor in dit type zit...

citaat van Siemens....
Siemens biedt een volledig nieuw motorconcept: de iQdrive. Deze werkt met magneten, waardoor de gebruikelijke wrijving tussen bewegende delen uitblijft. Dit maakt de motor niet alleen bijzonder stil, maar ook energiezuinig en vrijwel slijtvast.
 

Dsterk

  • #5
Nouja... slijtvast, de motor misschien wel maar de aansturingsmodule ervan in elk geval niet.
Het is de interpretaite van siemens van een bldc-motor. Elk merk heeft zo zijn eigen manier van aansturing van dergelijke motoren.
Ik blijf nieuwsgierig naar een geluidsopname van die lagers, want dit iq-serie wordt tot de a-merken gerekend en na 4 jaar versleten lagers zou dan wel vrij vlot zijn. Ik ben dus benieuwd of het dat echt is of toch iets anders.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu