Siemens Vaatwasser neemt water en pompt af

JackOmatic

  • #1
Hallo,

Onze vaatwasser is nu 3 jaar oud, SL65A590/13 FD8202.
Het probleem is begonnen met een steeds spikkeliger vaat.

Ik ontdekte dit forum en heb heel wat pagina's doorgespit. Alle reiniging is uitgevoerd, inlaatventiel, slang naar kuip, labyrint vervangen incl slangen. Geen vocht op de bodem.

Hij pendelt nu met water innemen en afpompen. Het gekke is dat het schakelaartje met het blauwe hendeltje op de drukdoos geen invloed heeft bij het pendelen.
Ik kan ook de waterkraan dichtdraaien tijdens het pendelen, dit heeft nauwelijks invloed.

Verder is het korte programma wat normaal een aanduiding geeft van 34 minuten nu 19 aangeeft.
De andere programma's geven normale aanduiding.
Het zeepbakje gaat goed open.

Ik hoop dat er iemand is die kan helpen...
Groeten van familie Maat
 

Co de Witgoedman

  • #2
Vermoedelijk is de regelaar waar het schakelaartje opzit verstopt tussen het zwarte inzetstuk..
 

JackOmatic

  • #3
Hallo.
Siemens SL65A590/13 FD8202
Toevoeging op mijn bericht van gisteren over het water nemen en direct afpompen, slaan in de waterleiding dus.

Sinds de problemen er zijn is de machine ook meer herrie gaan maken.
Er is een soort ratelend geluid bijgekomen, ik denk uit de witte bak met het pompje middenvoor. Het is niet makkelijk om precies te horen waar het nu vandaan komt.
In de witte pot heb ik het plaatje verwijderd en het schoepenrad bekeken, hier niets vreemds.

Wie weet raad op raad op het pendelen, maar ook het geluid?
Met vriendelijke groet,
Familie Maat
 

Co de Witgoedman

  • #4
Ratelende geluiden duiden vaak op iets in de pomp, vaak zit er iets in de bodem, even wat water in de kuip doen, dekseltje van de pomp afhalen en machine even aan zetten, hij pompt dan direct.
Vaak is dan het probleem ook uit de pompkamer vandaan (kijk uit kan glas zijn :!: )
 

Henny

  • #5
Controleer ook eens of er vervuiling bovenin de achterste twee banen van de niveaukamer zit.
Door deze twee banen loopt het afgevoerde water wat uit de afvoerpomp van de machine komt.
Hierin zit een zwart palletje (voor de ontluchting) wat vrij heen en weer moet kunnen bewegen.
Door vervuiling kan dit palletje vast gaan zitten.
 

JackOmatic

  • #6
Beste Henny,
Zou je mij kunnen vertellen waar ik de niveaukamer kan vinden?
Ik dacht dat er buiten het inlaatventiel aan de linkerzijde onder het labyrint niet nog iets is om het niveau te bepalen.

Beste Co,
Ik heb de pomp opengemaakt en niet van vuil of glas gevonden.

Nu ben ik erg benieuwd naar Henny, ik leer ontzettend veel van dit forum, heel eg bedankt tot nu toe!!
Groetl, Familie Maat
 

Henny

  • #7
In de niveaukamer wordt de waterhuishouding geregeld van de machine.
Dit betreft de platte, enigszins transparante, behuizing waar het
water doorheen stroomt.
Deze bevindt zich aan de linkerzijde van de kuip.
Behalve het instromende water, loopt door de achterste twee kanalen
ook het afgevoerde water.
Aan de bovenzijde van deze twee kanalen zit een zwart palletje.
Deze moet vrij kunnen bewegen en dient voor de ontluchting.
Door vervuiling gaat dit palletje vastzitten.
Om dit weer schoon te maken, moet je de complete
niveaukamer demonteren en in deze kanalen een oplosmiddel gieten.
Niveaukamer op z'n kop zetten en enige uren laten inwerken.
Indien nodig dit nog eens herhalen.
 

JackOmatic

  • #8
Hallo Henny,
Bedankt voor je reactie.
In mijn eerste bericht had ik verteld dat ik een nieuw labyrint had gemonteerd. Jij noemt dit de niveaukamer dus wij spreken een verschillende taal.
In ieder geval gaat het met dat niveau bepalen niet goed. Meestal bij de derde keer water nemen stijgt het niveau tot een hoogte waarbij de overloopbeveiliging ingrijpt en de pomp inwerking zet. Dit hethaalt zich met klappen in de waterleiding.

Wat ook wel vreemd is dat het korte 35 graden programma nu 18 aangeeft op de display. Dit is niet te veranderen.

Zou iemand weten hoe de testprogramma's ingesteld kunnen worden?
En ik zou ook wel eens willen weten waar de aquasensor zit.
Ik ga nog verder met reinigen met soda.
Hoop opreactie en uiteraard betere tijden met de vaatwasser.
Zover bedankt!!!! Familie Maat
 

Co de Witgoedman

  • #9
JackOmatic schreef:
Hallo Henny,
Bedankt voor je reactie.
In mijn eerste bericht had ik verteld dat ik een nieuw labyrint had gemonteerd. Jij noemt dit de niveaukamer dus wij spreken een verschillende taal.
Nee, het labyrint is het grote plastic deel , de niveaukamer is dat deel met de 2 schakelaars erop en de rode stang.
JackOmatic schreef:
In ieder geval gaat het met dat niveau bepalen niet goed. Meestal bij de derde keer water nemen stijgt het niveau tot een hoogte waarbij de overloopbeveiliging ingrijpt en de pomp inwerking zet. Dit hethaalt zich met klappen in de waterleiding.
Dus is de niveaukamer verstopt of de vulslang hiervandaan naar de waskuip toe.
JackOmatic schreef:
Wat ook wel vreemd is dat het korte 35 graden programma nu 18 aangeeft op de display. Dit is niet te veranderen.
Nee, dat is niet vreemd , de computer geeft de tijd aan van de laatste keer dat dit programma heeft gelopen.
JackOmatic schreef:
Zou iemand weten hoe de testprogramma's ingesteld kunnen worden?
Ja, dat weten alle witgoedmonteurs, maar testgegevens worden niet op het forum gegeven.
JackOmatic schreef:
En ik zou ook wel eens willen weten waar de aquasensor zit.
Ik ga nog verder met reinigen met soda.
Hoop opreactie en uiteraard betere tijden met de vaatwasser.
Zover bedankt!!!! Familie Maat
De Aquasensor zit onderin de machine en is bijna niet toegankelijk.
Is ook niet nodig ook, gaat eigenlijk niet defect.
 

JackOmatic

  • #10
Hallo Co,

We zijn er even tussenuit geweest en de situatie is nu als volgt:
Als het kleine programma is gezet neemt hij drie keer water, alles goed tot dan.

Na enige tijd moet hij dit water weer wegpompen en dit gebeurt met het hoger worden van het niveua bij de rode vlotter, deze loopt tegen het plafond en schakelt veiligheidsschakelaar in, de machine pompt af en zodra dit niveau lager is dat neemt hij direct weer water, het niveau stijgt snel en schakelt de veilgheidsschakelaar weer in. Dit proces herhaalt zich tot in het oneindige.

Het labyrint is dus nieuw, de niveaukamer absoluut schoon, en de slang naar de waskuip ook.
Ik weet het onder de hand niet meer, heeft er nog iemand een gouden tip?
Familie Maat
 

JackOmatic

  • #11
Hallo allemaal,
Het probleem tot nu toe is opgelost met het volledig schoonmaken van het inlaatcircuit en een nieuw labyrint.
Het laatste probleem zit er nog in en dat is dat hij bij de derde keer water nemen gaat slaan in de waterleiding.
Alle reacties tot nu geven aan dat er vervuiling moet zijn, alleen ik snap niet meer waar dan.

Als hij slaat in de waterleiding (pendelen) dan heb ik als oplossing dat ik het programma onderbreek door de machine even uit te zetten.
Daarna vervolgt hij zijn programma en rondt het goed af.
Ik was nu steeds op 70 graden en ik heb de indruk dat hij krachtiger is gaan spoelen zo te horen aan het geluid.

Wie o wie helpt mij met het oplossen van deze laatste?
Jack Maat
 

JackOmatic

  • #12
Hallo allemaal,
Op de niveaukamer zit een drukdoos met schakelaar. Als ik nu op welk moment ook deze schakelaar bedien met de hand geeft dit geen invloed.
Je zou verwachten dat de machine stopt met water nemen. Zou het dan toch kunnen dat de stuurelektronica stuk is?
Groet, familie maat
 

Co de Witgoedman

  • #13
JackOmatic schreef:
Als hij slaat in de waterleiding (pendelen) dan heb ik als oplossing dat ik het programma onderbreek door de machine even uit te zetten.
Daarna vervolgt hij zijn programma en rondt het goed af.
Ik was nu steeds op 70 graden en ik heb de indruk dat hij krachtiger is gaan spoelen zo te horen aan het geluid.

Wie o wie helpt mij met het oplossen van deze laatste?
Jack Maat
Kijk dan even hoe het waterniveau bij de regelaar is, is dit hoog, dan pendelt hij doordat de rode drijver omhoog komt.
In dat geval kan ook het filter in de machine, onder de sproeiarm, wat verstopt zijn.
 

JackOmatic

  • #14
Hallo Cor,
Je schrijft:
Kijk dan even hoe het waterniveau bij de regelaar is, is dit hoog, dan pendelt hij doordat de rode drijver omhoog komt.
In dat geval kan ook het filter in de machine, onder de sproeiarm, wat verstopt zijn.

Ik heb even getest zonder het fijne filter maar dit maakt niets uit.
Het gebeurt bij de derde keer water nemen. Hij gaat pendelen

Het schakelaartje op de drukdoos vind ik nog steeds raar, je denkt toch dat iets zou moeten uitmaken maar nee hoor....

Wie heeft er nog tips??

Vast bedankt voor alle inspanning.
Groeten, J.Maat
 

Co de Witgoedman

  • #15
Nog niet, mischien Henny??
 

Henny

  • #16
Onlangs had ik een soortgelijke (Bosch) vaatwasser op de zaak staan,
die tijdens het wasprogramma ook begon te 'pendelen'

Ook merkte ik op een gegeven moment dat de machine niet
wilde afpompen, terwijl hij even daarvoor nog wel normaal het water had afgepompd.

Afvoerpomp vervangen, machine op verschillende programma's
laten proefdraaien en het 'pendel' probleem niet meer waargenomen.

Ik wil niet zeggen dat het vervangen van de afvoerpomp de
oplossing is, maar in bovenstaand geval blijkbaar wel.
 

JackOmatic

  • #17
Hallo Henny,
Ik heb geprobeerd zonder fijnfilter te draaien en dat haalt niets uit.

De afvoerpomp werkt wel.
De omwalspomp doet het normaal, alhoewel de bovenste spoelarm niet draait
Het waterniveau is bij normaal functioneren toch zo hoog dat de rode vlotter net niet omhoog gaat?
De verwarming werkt prima.

Wat kan ik nu nog doen?
Groet, Jack
 

Co de Witgoedman

  • #18
Misschien een vreemde opmerking, zet de machine eens iets schuin naar achteren dmv het opdraaien van de pootjes voor, hoeft maar 0,5 cm te zijn en test hem daarna nog eens..
 

JackOmatic

  • #19
HalloCo,
Hartelijk dank voor je reactie,
Bij toeval heb ik dit al talloze malen beprobeerd zonder dat ik het doorhad.
Als de machine er onderuit geschoven wordt, dan verdraaien de pootjes een eind.
Dit had ik vorige week opeens door, maar het maakt niets uit.
Hij blijft pendelen.
Ik heb de machine zelfs wat achterover gekanteld tijdens bedrijf.

Overigens was er een relais slecht, er zitten er twee op. de ene gaf in aangetrokken toestand wisselende ohmse waarden.
Ik heb ze beiden vervangen.
En ben nu weer met soda bezig.

Het korte programma is nu steeds 24 min. ik kan hem er doorheen helpen door de machine even uit te zetten tijdens het pendelen.
Ik ga mijn totale verhaal bij Siemens neerleggen.

Deze machine is drie jaar oud. Ik vind dat zoveel defecten niet kunnen met een jonge machine.
Ik hou dit foum op de hoogte , Co en alle anderen heel erg bedankt en ik hoop dat het goedkomt.
Groeten, Jack Maat
 

JackOmatic

  • #20
Hallo Allemaal,
Nieuws in dit mysterie!!

Ik heb de staande buis van de bovenste spoelarm verwijderd omdat hij steeds niet voldoende spoelde bovenin.
Wat blijkt: er zit een stuk glas in deze buis!

Nu draait de machine het korte programma weer goed, twee keer geprobeerd.
Nog steeds vind ik de spoelkracht bovenin niet zoals het altijd was, misschien zit er nog meer glas in.

Ik had nog een nieuwe spoelarm besteld voor boven, omdat hij zwaar liep en de afsluitring aan de achterkant was gescheurd, belachelijk na drie jaar gebruik. Het materiaal van de afsluitring is nu ook anders.

Het pendelen lijkt dus opgelost, maar ik ga nog verder op zoek in het pomphuis e.d. naar mee obstakels of glas.

Dit forum is echt geweldig, ik heb er zeer goede hulp!

Het laatste hoop ik ook nog op te lossen en ik laat weten als dit gelukt is.
Iedereen tot zover bedankt!
Groet, Jack Maat
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu