Siemens Siwatherm C6 - lawaai

Kaajee

  • #1
Mijn afvoer droger Siemens Siwatherm C6, werkt nog prima, maar maakt een ietwat verontrustend lawaai.
Dit keer eens geen foto, maar een geluidsfragment, hier te downloaden/beluisteren. offline
Hij doet het alleen maar als de trommel 1 kant opdraait: met de klok mee. Tegen de klok in maakt ie z'n 'normale' geluid. Dit is in het geluidsfragment te horen: na ong. 11sec, dan gaat ie de andere kant op draaien.

Kunnen de kenners alhier wellicht aan het geluidsfragment horen wat er aan de hand kan zijn?
(en/of aan het feit dat ie het maar 1 kant op doet).
Voordat ik de hele machine uit elkaar ga halen.

edit: er zit zo'n 'verdikking' in (het metaal van) de achterwand. Daarin loopt de 'band' die de motor met de trommel verbindt vermoedelijk. Loopt daar iets aan wellicht? Die kap is er namelijk vrij makkelijk af te schroeven zo te zien.
 

Kaajee

  • #2
:(
Niemand van de 'kenners' die bij het horen van dit geluid meteen zegt;
"O ja, overduidelijk; dat is......................."

Of anders: het zou a. dit kunnen zijn, of b. dit, of c. dat.......

:(
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik heb het een paar keer beluisterd maar ik heb geen idee wat er defect zou kunnen zijn.
Een vermoeden is dat het in de besturing zit omdat de machine maar 1 kant op draait, het lawaai kan ik niet plaatsen.
 

Kaajee

  • #4
Nee dat klopt niet helemaal. Bij 2e lezing las ik dat ik het wellicht een beetje krom geschreven heb. :wink:

Hij draait nog wel degelijk beide kanten op (zowel linksom als rechtsom), alleen de herrie wordt geproduceerd bij 1 kant opdraaien: met de klok mee. Dus tegen de klok in draait ie prima, zoals het hoort, zonder herrie.

Nadeel alleen is (en wellicht ook deel van de verklaring) dat de trommel op de 1 of andere manier hoofdzakelijk rechtsom lijkt te draaien, dus met de meeste herrie. Hij doet, zeg maar, 10 rondjes met de klok mee en dus met herrie, en dan 1 of 2 rondjes tegen de klok in (dus stil).
 

Johnie

  • #5
Viltbanden of glijlagers zullen de haren van de banden wel rechtop gaan staan
spuit er eens siliconenspray in f speciaal vet
 

Kaajee

  • #6
Ok daar kan ik wellicht wat mee, allicht het proberen waard, thanks!

Is het hiervoor voldoende om die 'verdikking' aan de achterzijde te verwijderen? Kom ik dan vanzelf de 'banden' tegen?

Hier een plaatje van die 'matalen verdikking/kap/deksel' aan de achterzijde, het is die 'kap': 21 0162:
 

Johnie

  • #7
Je moet de bovendeksel er af halen
dan kun je de trommel wat naar achter duwen
en als je de achterwand er af haalt kun je de hele trommel
er uithalen
 

Kaajee

  • #8
Even een terugkoppeling. Het is verholpen (hopelijk.... :D ).

Het bleek toch die metalen deksel aan de achterzijde te zijn. Hierachter bevindt zich de luchttoevoer van een motor/ventilator naar/in de trommel.

Toen ik deze kap/deksel verwijderd had, bleek het lawaai weg!
Voor zover ik achteraf kan zien, liep die ventilator soms tegen de deksel. Het kan zijn dat de deksel een tik gehad heeft of dat de ventilator toch iets naar buiten is komen zetten. De zwarte ventilator/schijf (die hard draait) liep dus tegen de deksel wat voor het lawaai zorgde.

Deze deksel zit vastgeschroefd met een 10-tal schroefjes en er zit een rubberen pakking rondom, om het luchtdicht te laten zijn.
Het kan ook zijn dat de rubberen pakking in de loop der tijd dusdanig versleten is dat de kap dus dichter op de ventilator is komen te zitten.
Lang verhaal kort: ik heb de rubberen pakking verwijderd en vervangen door een tochtstrip, van rubber met profiel (1-3mm). Hiermee heb ik wederom een luchtdichte pakking (hopelijk :D ) en is de kap/deksel klaarblijkelijk ‘ruimer’ komen te zitten (verder naar buiten, de tochtstrip was/is beduidend dikker dan de oude rubberen pakking).

Conclusie: de ventilator loopt niet meer aan tegen de deksel en er is geen lawaai meer. Mocht het weer gebeuren, moet ik maar eens beter naar de ventilator kijken of een nog dikkere tochtstrip nemen.
Hier nog wat fotootjes van de achterzijde van de droger en de kap/deksel (met nog de oude rubberen pakking).



 

Kaajee

  • #9
Ik was iets te voorbarig...... :oops:

Bij het nalopen van verschillende zaken vond ik dat ie elders ook wat meer herrie maakte dan nodig. Ben iets te enthousiast met de (siliconen)spray in de weer geweest en heb de aandrijf riem ook per ongeluk 'bespoten'.
Nu is het zo dat de riem niet altijd even lekker grip heeft op de trommel en ik vermoed ook op de aandrijf motor. Daar zal ie ook om een soort asje lopen. Ik heb alles al weer goed schoon proberen te maken maar merk dat ie, met name met een volle, natte, dus zware trommel niet helemaal lekker loopt, soms komt ie helemaal niet op gang (qua draaien).

2 vragen: is er een goedje dat de werking van siliconen olie/spray teniet doet, wat ik dus aan de bovenzijde in/op/onder de aandrijf kan gebruiken en waardoor ook de aandrijf as van de motor beneden meteen een 'schoonmaak beurt' krijgt?

Het moet de boel (rubber riem en aandrijfas) weer "stroef" maken ahw.

En ten tweede: ik krijg de machine niet uit elkaar. De bovenplaat er af en dan wil ik de zijkant er af krijgen om beter bij de motor te kunnen komen. Maar ik snap niet waar ik schroeven moet uithalen en welke panelen er in welke volgorde af moeten. Iemand hier ervaring mee?

De zijplaat zit aan de achterzijde en aan de bovenkant met schroeven vast, maar als ik die los draai, lijkt hij aan de onderkant maar ook aan de voorzijde nog vast geschroefd te zitten. Moet het hele voor paneel er ook af? Hoe doe ik dit?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu