Siemens Siwatherm 7400 IQ bromt plotseling heel erg

Tleuven

  • #1
Ik heb een half jaar geleden een tweede hands siwatherm 7400 uit de iQ serie gekocht. Het gaat om een condensdroger. Deze droger heeft het tot nu toe altijd prima gedaan. Een volle was is in ongeveer 5 kwartier kastdroog, dus wat dat betreft geen klagen.

Vorige week begon ie echter ineens tijdens het programma heel hard te brommen. Ik kreeg de indruk dat ie het nog wel deed maar het gebrom leek me niet gezond dus ik heb em uitgezet. De filter in de deur maak ik iedere keer dat ik em gebruikt heb schoon dus daar kan het niet aan liggen.

Onder de deur kan er nog een klepje waar een wat groter, ook soort filter zit. Dit zat redelijk onder de stof dus deze heb ik eruit gehaald en helemaal onder de kraan schoongemaakt.

Sindsdien deed de droger het weer zoals het hoort. Echter gisteren begon ie weer heel hard te brommen. Gelijk weer naar dat filter gekeken maar daar zat nauwelijks stof op. Toen heb ik de droger weer ingeschakeld en ging ie weer keurig verder met zijn programma, zonder gebrom. Helaas was het gebrom na ongeveer vijf minuten weer terug.

Als ik tijdens het gebrom de deur even open doe en weer dicht zodat ie weer verder gaat met het programma dan is het gebrom even weg maar komt binnen enkele minuten weer terug.

Is mijn droger nu aan het einde van zijn leven of is er iets aan de hand wat tamelijk eenvoudig te verhelpen is?

Bedankt,
Tom
 

Co de Witgoedman

  • #2
Vermoedelijk zijn de viltenbanden waar de trommel op draait vervuild, danwel versleten.
Om dit schoon te maken moet de droger helemaal uit elkaar.....
 

Rene van den Engh

  • #3
Hallo,

Vermoedelijk is het de ventilatorschoep aan de achterkant van de machine. Ik denk dat als de rommel de ene kan op draait dat het goed is en als hij de andere kant op draait dat de machine heel erg staat te fibreren. Toch?

Zo ja acherkant er af en schoep vervangen nr.264487

Viltbanden piepen meer dan brommen.

Mvg Rene
 

Tleuven

  • #4
Dank beiden voor de antwoorden. Helaas ben ik zelf niet zo onwijs technisch.
Zou een reparatie door een vakman prijzig zijn of nog wel de moeite waard?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Op het forum worden geen prijzen gegeven van kosten die verband houden met reparaties door anderen, u kunt het beste een paar bedrijven bellen met uw klacht en vragen wat reparatie ongeveer gaat kosten.
 

Rene van den Engh

  • #6
Hallo,

Het is natuurlijk zonde om een apparaat zo maar weg te gooien omdat hij een beetje bromt. Misschien is het handig om toch de vakman er even bij te roepen. Meestal hebben zei het snel gevonden en kunnen u direct vertellen wat de reparatie kosten zijn.

Wie weet is hij voor een paar tientjes weer in orde.

Mvg Rene
 

Co de Witgoedman

  • #7
Met het eerste ben ik het eens, zonde om weg te gooien, maar ik ben bang dat de reparatie eerder 3 cijfers voor de komma heeft dan 2.....
 

Rene van den Engh

  • #8
Hoi Co,

De ventilatorschoep 096429 kost een "paar" tientjes en de witgoed monteur om de hoek valt ook wel mee.

Maar het blijft natuurlijk, zo van achter de computer, erg moeilijk om te bepalen wat er loos is aan de machine.

Ik hoop alleen dat het apperaat niet zomaar weggegooid word, de aanschaf van een nieuw app blijft een dure zaak.


mvg Rene
 

Co de Witgoedman

  • #9
Mijn ervaring is zo dat als de ventilator defect is de machine begint te krijsen bij het omdraaien van de draairichting, vandaar dat ik eerder aan nieuwe lagerbanden denk, maar een bezoek van een collega in deze kan uitsluitsel geven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu