Siemens siwatherm 6407 maakt lawaai

Wharting

  • #1
Hallo,
Ik heb een Siemens siwatherm 6407 wasdroger. Deze maakt sinds kort veel lawaai. Ik ben er achter dat dit (waarschijnlijk) veroorzaakt wordt door een versleten koolborstel. Mijn vraag is of deze gemakkelijk te vervangen is en of beide koolborstels vervangen dienen te worden. Wie heeft het antwoord? Alvast bedankt voor de reactie.

Mvg.,
Willem H
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Indien het inderdaad een koolborstel betreft, dan kan dat alleen een koolborstel van het geleidingssysteem voor het voelen van de vochtigheid zijn. Zoiets:



Een motor van een wasdroger heeft namelijk geen koolborstels. Die heeft een éénfasige asynchrone motor (of in hele moderne machines eventueel een BLDC motor).

Het lawaai zou ook van de (vilten) lagers aan de voorkant kunnen komen of van de aandrijfriem. Toch een kwestie van open maken en kijken / luisteren waar het geluid vandaan komt.

Als ik me niet vergis is de Siwatherm 6407 (WT64070/01 oid.) een afvoerdroger uit ca 1996/97. In dat geval zou ik er niet teveel moeite voor doen als er inderdaad een wat ernstiger probleem is, want afvoerdrogers (voor zover nog verkrijgbaar) zijn op zich niet zo duur en een moderne warmtepompdroger gebruikt véél minder stroom! :wink:
 

Wharting

  • #3
Dank voor de reactie. Ik weet zeker dat het de koolborstel van het geleidingsysteem is. Onderdeel is lastig te verkrijgen. Zou het een kwestie van smering kunnen zijn? Geen idee of dat kan of moet.

Gr.,
Willem
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu