Siemens SE54661 vaatwasser blijft hangen op 1 minuut

Marc

  • #1
Hallo,

Op verzoek in het onderwerp "Siemens vaatwasser blijft op 1 minuut hangen" start ik even een eigen onderwerp

Onze vaatwasser, Siemens SE54661, 9 jaar oud heeft het probleem dat hij blijft hangen op een minuut.
Bovendien wordt hij ook niet meer warm, ik heb tijdens het programma de vaatwasser geopend. Normaal is hij dan warm, nu niet meer.

Ik heb hier dus ook al gelezen (voor andere types van Siemens) dat het probleem van het 'hangen' blijven op 1 minuut waarschijnlijk op te lossen is door het labyrint en de slangen schoon te maken.
De vaatwasser heb ik inmiddels open en hij ziet exact hetzelfde uit als in Siemens vaatwasser blijft op 1 minuut hangen onderwerp.
Die bruine 'prop' linksboven zit er bij mij ook in.
Inmiddels staat hij in de bleek en het begint wat op te lossen.

Maar kan het ook zijn dat hierdoor de vaatwasser niet meer warm wordt?
Of zou het verwarmingselement kapot kunnen zijn?
Ik vraag me af waar de aansluitingen zitten van het verwarmingselement, zodat ik deze kan nameten nu ik hem open heb.

Bedankt!
Marc
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2

Marc

  • #3
Bedankt voor het antwoord.
Ik had over die sodamethode gelezen. Aangezien de vaatwasser echter niet meer warm wordt, dacht ik dat dit geen zin heeft?
Vandaar dat ik hem heb open gemaakt.

Ik heb gisteravond het inlaathuis en de niveauregelaarschoon gemaakt. De bruine prop in het labyrint is ook bijna weg door veelvuldig heet water er in te laten lopen en flink te schudden.
Er zit nog een beetje in, dit heb ik afgelopen nacht laten inwerken en probeer ik vanavond er uit te krijgen.
Daaran weer monteren en eens kijken of het zin heeft gehad?

Ik heb ook de technische tekening van de vaatwasser gevonden op de site van Siemens, echter ik zie het verwarmingselement niet?
Zelfs als ik door de hele lijst met onderdelen kijk, zie ik niks met "verwarming" of zo er in.

Het enige dat ik kan vinden is een "doorstroomelement". Hierop zitten dan een "NTC sensor" en "sensor". Vanwege deze NTC vermoed ik zelf dat dit doorstroomelement de verwarming is?

Trouwens, het labyrint dat ik hierboven noem, heet op de technische tekening van Siemens "warmtewisselaar", heeft dit dan toch met de verwarming te maken?

Misschien zijn het vreemde vragen, maar ik heb tot nu toe geen ervaringen met het repareren van vaatwassers :?
(Wel wasmachines en wasdrogers ;-))
 

Marc

  • #4
Even een reactie van mezelf:
Ik heb een Duitse pdf file gevonden waarin de demontage en reiniging beschreven is, zie deze link.

Deze link is een pdf file met een beschrijving van allerhande problemen, waaronder het niet verwarmen en de "1" code.
Vanavond maar eens kijken of de verwarming het doet als ik alles weer gemonteerd heb. Zo niet, dan kan ik weer even vooruit ;-)
 

Marc

  • #5
Ik heb net alles weer in elkaar gezet, maar helaas wordt hij nog steeds niet warm.
Ik heb toen de rechterzijde open geschroefd. Circulatiepomp draait, echter er komt geen netspanning op het verwarmingselement.
Verwarmingselement doorgemeten, die is in orde.

Uiteindelijk de stuurprint eruit gehaald en het blijkt dus het relais te zijn dat het verwarmingselement schakelt. Een soldeereiland is helemaal zwart en hij maakt geen verbinding meer.

Ik ga nu het relais eruit solderen en kijken of die nog werkt.
Wordt vervolgd :-)
 

Marc

  • #6
De vaatwasser werkt weer prima! :D
Nadat ik het relais eruit had gesoldeerd, bleek het koper van de print om het soldeereiland heen helemaal weg te zijn gebrand :shock:
Het relais had ik doorgemeten en deze bleek nog prima te werken.

Aangezien het een dubbelzijdige print betreft, heb ik aan de andere zijde van de print een draadbrug gelegd, zodat het relais nu weer schakelt naar de connector waar het verwarmingselement zit.
Ik zal een dezer dagen en bericht schrijven met foto's, want ik heb ondertussen steeds foto's gemaakt en die maken het wat duidelijker.

Ik denk dat meerdere mensen hiermee geholpen zullen zijn.
In ieder geval heb ik dus geen nieuwe stuurprint hoeven te bestellen.

Marc
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Knap gedaan.
 

Marc

  • #8
Bedankt! :D

Zoals beloofd heb ik de reparatie van de stuurprint beschreven, zie Beschrijving reparatie van stuurprint Siemens vaatwasser onderwerp.

Hierbij ook nog een foto van de linker bovenzijde van het labyrint voor en na de reiniging.
Voor: :shock:


Na:


Het kost wat moeite, maar het is zeker schoon te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu