Septische put

Ajfhrl

  • #1
Wij hebben tussen de riool en het toilet een septische put zitten. tussen toilet en septische put zit ook nog een klein overloop putje welke in de keuken zit. nu hebben we de laatste tijd met een flinke regenbui dat het water terugstroomd uit het overloop putje in de keuken waardoor de keuken blank staat. ook komen hierdoor kleine vliegjes in de keuken(met best wel grote vleugels). heet toilet loopt normaal gesproken goed door en de septische put zit niet vol(met water wel natuurlijk). dit probleem treedt pas sinds kort op en ik heb geen flauw idee en uiteraard is dit zeer vervelend. iemand een idee??
 

Fiesiekus

  • #2
Sceptic tank heeft een ontluchting? Controleer eens of die wel "vrij" kan ontluchten.
 

Ajfhrl

  • #3
Wat moet ik onder verluchting verstaan??
 

Fiesiekus

  • #4
Ik vond:

verluchting synoniemen: illustratie, versiering

Maar dat was niet mijn onderwerp.
 

Ajfhrl

  • #5
De put is versierd met toiletpapier :mrgreen:
 

Rioolman

  • #6
Normaal gesproken zit een keuken afvoer niet op een septictank.
Ik zou de leiding laten doorspuiten dit lijkt op een beginnende verstopping.
 

Fiesiekus

  • #7
Het ging om een overloopputje in de keuken; niet om de keukenafvoer. Overigens is het dan wel een idee om vanaf dat putje door te spuiten?
 

Ajfhrl

  • #8
Ik heb op de karcher een rioolrat geplaatst en die door de buis van het afvoerputje in de veranda(welke dus naar de septische put loopt) loopt laten spuiten en dat lijkt er door te lopen. nu heb ik deze rioolrat ook door de buis van de septische put naar het riool geplaatst en daar komt hij niet helemaal door; er zou dus daar een verstopping kunnen zitten????? het rare is dan dat alleen met zware regenval de overstroming is; dus hoe kmomt de regen in de septische put en hoe kan het fdat het water terug loopt. de buis van de afvoerput in de veranda naar de spetische put komt namelijk ongeveer op de bodem van de septische put uit(volgen jullie nog :D )
 

Rioolman

  • #9
Als de leiding vernouwt is door een verstopping of boomwortels o.i.d kun je bij normaal gebruik mogelijk er niets van merken, Als het heel hard regent kan het water niet goed doorstromen en zoekt de weg van de minste weerstand.

Als de leiding onder het waternivo in de septictank is aangesloten krijgt hij dus tegendruk van het water.
Op een septictank hoort zoals eerder gemeld alleen een toilet afvoer anders werk de tank niet naar behoren.
Misschien iemand mee aan het prutsen geweest?? Of is het geen septictank maar een verzamelput??

Plaats anders even een fototje van de situatie.

Een spuitkopje op een hogedrukspuitje werkt niet in grotere diameters dan 70 mm
 

Fiesiekus

  • #10
En een schets van het rioolstelsel. I.h.b. de HWA-leidingen.
 

Ajfhrl

  • #11
Er zit het toilet op aangesloten en een roostertje welke water opvangt. De situatie mbt de put( ik ga er van uit dat het een septische put is aangezien er een bak inzit welke verdeeld is in 3 kamers) is niet gewijzig in onze tijd(wij wonener er 6 jaar nu). alleen moeten we de put vaak leeg maken (1 x per 2 jaar). maar mbt de rioolrat; de slang zou toch door de buis moeten gaan(slang is 30 meter,gaat er maar voor 8 meter in,buis is zeker 20 meter)???
 

Fiesiekus

  • #12
Rioolman schreef:
Een spuitkopje op een hogedrukspuitje werkt niet in grotere diameters dan 70 mm
Waar komt de hemelwaterafvoer ergens op het systeem uit?
 

Ajfhrl

  • #13
Voor zover ik kan zien heeft de septische put 2 ingangen en 1 uitgang. 1 ingang van het overloopputje van het toilet en 1 ingang van een roostertje die buiten aan de deur zit.dit roostertje heeft geen aansluiting van een regenpijp maar is meer een afvoerputje.de uitgang van de septische put gaat naar het riool
 

Fiesiekus

  • #14
Nou ja, zo komen we niet veel verder. Heel simpel denk ik dat er een verstopping in het riool zit, waardoor het regenwater in de septictank stroomt.
 

Rioolman

  • #15
Ajfhrl schreef:
alleen moeten we de put vaak leeg maken (1 x per 2 jaar). maar mbt de rioolrat; de slang zou toch door de buis moeten gaan(slang is 30 meter,gaat er maar voor 8 meter in,buis is zeker 20 meter)???

1 x per 2 jaar is veel te vaak deze septictank werk dus niet.

je hebt te weinig druk en water of zulke afstanden te kunnen overbruggen.

ter vergelijking:
Ik werk zelf met een pomp van 120 bar en 80 ltr water per minuut en dan heb ik er soms ook nog problemen mee dat de slang er niet in wil.
 

Ajfhrl

  • #16
Dus misschien morgen maar eens bellen om iemnad te laten komen kijken??? spijtig dat die bedrijven toch wel duur zijn.
 

Rioolman

  • #17
Het kan ook aan jezelf liggen met chloor gebruik enz. want dit dood de bacteriën die voor een goede werking zorgen.
 

Ajfhrl

  • #18
Dat doen we al een tijdje niet meer.biologisch schoonmaak middel voor toilet en bacteriën voor in het toilet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu