Schutting bevestigen op dakterras

Ftetteroo

  • #1
Goedenmorgen,

Ik zit met een probleem althans meer een uitdaging, afgelopen jaar heb ik een composiet schutting van 180 bij 180 aangeschaft en deze netjes op mijn dakterras bevestigd met van die opzet poten. In eerste instantie leek dit vrij stevig te staan, tot er een windkracht 9 voorbij kwam en alles omver waaide.

Het dakterras ligt op een dak van een garage waarin niet geboord kan worden, op het dak liggen alleen 30 bij 30 betontegels.

Nu wil ik de schuttingsdelen weer opzetten maar het moet duidelijk een stuk steviger dat niet weer alles om waait. Wie of wie heeft er goede suggestie's en/of tips, alles is welkom!

groet Freek
 

DeSoester

  • #2


Ik heb ze ooit eens op deze manier gemonteerd. Was overigens wel een ander type schutting, maar de vorm is steviger. Eventueel kun je in de inham nog een schoor plaatsen.
 

Geus

  • #4
Dat topic gaat over hekjes en schuttingen vangen veel meer wind. In mijn vorige huis had ik hetzelfde probleem, maar dan met 50x50 tegels. Schutting stevig aan de tegels vastgezet, maar bij storm ging de schutting met tegels en al om. Ik heb de palen toen geschoord, dat ging al een stuk beter: de schutting ging niet meer om, maar nog wel teveel beweging erin. Daarna heb ik de poten van de schoren vastgeplugd aan de naastliggende tegels. Niet erg mooi, maar wel stormproof.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
1.8m is ook best hoog om zonder bevestigingen op een dak te zetten. Eigenlijk zou je dit door een constructeur uit moeten laten rekenen. Veiligheid is best belangrijk, het zou maar met tegels en al naar beneden vallen...

Nog even een creatieve oplossing, zoals de stoepborden voor reclame:
 

12mark12

  • #6
Wat je vaak ziet is dat de palen langs het dak , tegen de boeiboord worden gemonteerd met een paar bouten.

Is het niet mogelijk de palen toch vast te boren en de dakdekker soort van sokken rond de palen te laten plakken?

Herinner me dat ik vroeger op een stageplaats een dakterras heb aangelegd. Daar werden de opzetpoten op het dak geboord en werd rondom (na goed gereinigd te hebben) alles afgegoten met vloeibare kunststof dakbedekking (dak was van kunststof) Dit is toen besproken met de dakdekker. Dit waren ook schuttingen van 180x180
 

Ftetteroo

  • #7
Hierbij heb ik een plaatje toegevoegd van de situatie, het gaat erom dat er aan beide kanten 2 keer 180x180 word geplaatst en daarna gaat het om +- een metertje hoog. voor de duidelijkheid, er kan NIKS naar beneden vallen.



In het dak mag absoluut niet geboord worden dus daar kan ik helaas weinig mee.

Tot nu toe iedereen bedankt voor de reactie's, tips zijn nog altijd welkom
 

StefanD

  • #8
Kun je niet een grote stalen plaat onder de betontegels leggen en daar palen op vast maken?
Eventueel zou je een schutting kunnen maken waar de wind makkelijk doorheen kan waaien. Ik kan me voorstellen dat een schutting met aan beide zijden verspringende planken een stuk minder gevoelig is voor wind:
 

Geus

  • #9
Zeer vergelijkbaar met de situatie zoals ik omschreef, alleen met kleinere tegels.

Wat is precies het doel? Gaat het om vrij buiten kunnen zitten of ook tegen inkijk?

Als het alleen om buiten zitten gaat, kan je misschien iets inklapbaars maken. Bijv. eerste schuttingdeel stevig tegen de muur en op de tegels vastmaken met een tweede schuttingdeel scharnierend daarop, met een wieltje onder het verste punt. Of een frame van steigerpijp, met daartussen "gordijnen" van tentdoek. Beetje strand-windschermidee.
 

Ftetteroo

  • #10
Beste Geus,

Het gaat om zowel het buitenzitten als de inkijke, aan beide kanten komen eerst 2 schermen van 1,80 bij 1,80 en daarachter 2 schermen van 1,00 x 1,80. de eerst paal aan beide zijdes zit gemonteerd aan de muur, mijn idee is om de 2e paal aan de bovenzijde te schoren tegen de muur waardoor er dan 2 palen goed stevig staan, misschien is het een idee voor die derde om te schoren zoals u bedoeld. Bedankt voor je reactie!
 

Pepe77

  • #11
Goedemorgen freek,

Heb je het probleem al opgelost ondertussen? Wij hebben ook een dakterras en met de tijd willen wij ook schutingen gaan plaatsen. Ik kan wel een paal aan de gevel plaatsen en aan het einde is nog een muurtje van 1 meter hoog dus daar kan ook een paaltje tegenaan. Het dakterras is 3.85 dus in het midden heb ik hetzelfde probleem. Denk dat als ik in het het midden een opzetpoot vastmaak aan de betonnen tegels ( 30x30) dat het dan in z'n geheel stevig staan?

Groeten,
Pepe
 

Ftetteroo

  • #12
Beste Pepe,

Ik heb de schutting nog niet geplaatst, w8 op de verzekering.
Een voetsteun op betontegels van 30x30 zou ik niet doen, ik had mijn voeten op het kruis tussen 4 tegels maar dit was geen succes, wat ik zou doen als ik jou was is 2 60x60 of 90x90 tegels halen en de middelde paal daarop vastzetten met een voetsteun en dan de tegel doorboren en dan met bout+moer vast zetten
 

Pepe77

  • #13
Hoi Freek,

Bedankt voor je reactie. Het is niet zo een hele mooi oplossing om dan inene daar een hoge sten te hebben. Wat eigenlijk beter zou werken zijn zware langwerperige stenen, Maar ik heb geen idee waar je die kan halen. Hieronder heb ik een foto gedaan van wat wellicht een goed idee zou zijn.

Wat is jou idee erover?

Groeten pepe

 

Geus

  • #14
Hoi Pepe,

Dat stenen randje op de foto, die je aanhaalt, moet voor een langere schutting ongetwijfeld ook verankerd zijn. Anders gaat 'ie bij storm evengoed om.
Dat idee van grotere tegels klinkt nog niet zo slecht, als je ze in dezelfde dikte kan krijgen als de omliggende. En dan teken je er toch gewoon voegen op? ;)
 

Pepe77

  • #15
Hoi Geus,

Ik begrijp wat je bedoelt. Dus hoe kleiner hoe groter de kans op omwaaien? Ik dacht eerst dat er bedoelt werd 2 grotere tegels op elkaar maar ik begrijp nu dat het meer gaat om een grotere tegel neer te leggen en daar de opzetvoet op te zetten om het omwaaien te beperken.

Omdat het aan beide uiteindes wel vastzit denk ik dat wel wel los moet lopen maar 2 grotere tegels is idd een hele goede tip.

Zat er ook aan te denken om tussen de gevel en het uiteinde palen vast te zetten en daar een schutting tegen aan te monteren? Wat denken jullie daarvan?
 

Geus

  • #16
Als je een paal vastzet aan een tegel of iets anders, maak je eigenlijk een T-constructie op z'n kop. Als de wind de schutting laat bewegen en het zwaartepunt komt voorbij de korte poten van de T, dan dondert de boel om.

Maak je de paal vast aan een grotere tegel, dan verleng je de korte poten van de T en door het extra gewicht is je zwaartepunt sowieso ook lager, dus is de kans op omwaaien veel kleiner.
Pepe77 schreef:
Zat er ook aan te denken om tussen de gevel en het uiteinde palen vast te zetten en daar een schutting tegen aan te monteren?
Valt weinig over te zeggen, ligt aan lengte van de schutting en hoe stevig die op het uiteinde vastzit. Volgens mij kom je dan op een behoorlijk dikke balk uit.

PS Strict genomen ben je wel bezig met "topic kapen". Zolang Freek ermee kan leven, zal het denk ik nog wel meevallen.
 

Pepe77

  • #17
Excuus, ik wist niet dat ik aan het topic kapen ben... Ik feite vroeg ik hem om advies en raad gezien zijn topic. Iig bedankt allemaal voor de reacties.

We gaan het nog maar even goed bekijken. Het heeft allemaal nog niet zo'n haast. Mocht ik meer vragen hebben dan zal ik een nieuw topic plaatsen :D

Groeten Pepe
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu