Schuren van hout - wat voor machines zijn er allemaal?

Hulpverlener

  • #1
Beste mensen,

ik wil hout bewerkingsmachines kopen omdat Ik hout bewerking als hobby wil ontwikkelen. Eerst voor huis tuin en keuken klussen daarna leren Houtverbindingen maken en nog later tafels mooier maken en mooi afwerken. Maar ook wat groffer werk zoals houtrot reparaties. Daar heb je machines voor nodig. Mijn kennis is beperkt. Mogelijk kunnen jullie mij wat kennis overbrengen.

Een schaaf heb je nodig om een ruwe balk wat vlakker te krijgen.

Een bandschuurmachine heb je nodig om snel veel van een balk af te schuren en gladder te maken

Een vlakschuurmachine is om platte platen af te schuren voor de fijnafwerking

Een deltaschuurmachine voor hoekjes en moeilijke plaatsen te schuren

Een ecentrische schuurmachine voor ronde objecten

Ben ik nog een machine vergeten wat schuren betreft. Hebben jullie nog aanvullingen op de toepassingen.

Vriendelijke groet
Hulpverlener
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik gebruik mijn handschaaf meer dan de elektrische.

De bandschuurmachine heb je ook niet veel nodig. Ik gebruik meestal de excentrische (maar wel een goede). Voor grote afname grof schuurpapier (korrel 60 gaas).

Vlakschuurmachine en delta gebruik ik zelden. Alles met de excentrische en kleine hoekjes en kozijnen e.d. met de hand.

En bij voorkeur meteen een bouwzuiger erbij en schuurmachines die daarop aangesloten kunnen worden. Is beter voor het schuurresultaat en je longen.
 

Ciecie

  • #3
Een vlakschuurmachine is een overbodige aankoop. Een goeie excentrische daarentegen is goud waard.
 

Hulpverlener

  • #4
Nooit geweten. Bedankt

Wat doet een vlakbank dan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Een vlakbank is om ruw hout vlak te maken. Daarna kan je de andere kant "van dikte" maken. Beide zijn een soort grote schaafmachine.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu