Schuren acrylverf acryllak

Vraagsteller

  • #1
Na veel lezen op dit forum, weet ik dat je een acrylverflaag kan schuren met een scotch brite, of siavlies , schuurpad.
Al vraag ik me af bij acrylverf of je niet gewoon zonder schuren kan overlakken, het hecht altijd, is mijn ervaring een beetje. Het droogt supersnel en droogt ook mat op. Ben een beetje aan het experimenteren en heb al een paar lagen zonder te schuren over elkaar gerold, omdat het ook héél slecht dekt, acrylverf en het droogt onder je kwast, roller, dan krijg je klontjes verf in de kwast, heel lastig.
Ik las dat ' matteren' voldoende zou zijn, met een schuursponsje. Nu de vraag, mag dat gewoon een keukenschuursponsje zijn?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
In principe is het oppervlak van watergedragen verf na droging onregelmatiger dan die van terpentineverf.
We brengen geen verf op om het er weer af te schuren na droging. We schuren wel om het totale oppervlak aan verf opname te vergroten, door de laag dmv schuren op te ruwen, al denken veel mensen hoe gladder hoe beter.
De ruimte in de verflaag die na opruwen ontstaat wordt weer opgevuld door de opvolgende laag, en laagdikte is duurzaamheid.
Niet schuren betekent dus dat het oppervlak minder verf opneemt en minder goed hecht.
Ter overdenking.
 

Vraagsteller

  • #3
Bedankt Kees en wat een mooi Nederlands weer! Zeker in een vorig leven docent Nederlands geweest? Heb al veel van je bijdragen over schilderen en verf geleerd.

Ik heb dus zo'n huis tuin en keuken schuursponsje getest, om te ' matteren' , maar dan zie je dus geen verschil, maar wellicht met een goede loupe wél.
Ben geen schuurliefhebber en je hebt al gewaarschuwd voor nat schuren en droog schuren van watergedragen verf op dit forum. Dus dat polijsten of matteren spreekt mij wel aan, snel klaar en geen stof.
Het experiment met het rollen zonder schuren...de tijd zal het leren. (heb zijdeglans h*m* gebruikt) Heb trouwens ook een stukje geschuurd met korrel 400, dat grijze papier, om inderdaad zo min mogelijk verf weg te schuren.
Nu de verf eenmaal droog is, ziet het er prima uit. Acrylverf komt mij over als plakverf, een druppeltje op de vensterbank, is bv nog lastig te verwijderen, een goed teken.
Apart goedje die acrylverf.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Die loupe, da's interessant. Onder een microscoop zie je dat een siavlies een groter hechtend oppervlak creëert dan schuurpapier op wg verf.
Wij wilden dat als ervaren betweters maar moeilijk van de demonstrateur geloven, maar zijn wel de mond gesnoerd: 1 beeld zei meer dan een hoop scepsis.
 

Vraagsteller

  • #5
Siavlies wordt het. En het is ook maar net hoe hard je drukt op het sponsje, dat scheelt ook.
Ga in ieder geval tzt eens een grote loupe kopen om te kijken naar het effect, puur uit nieuwsgierigheid en interesse.
Maar ik ben al overtuigd. Bedankt weer.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu