Schuin dak vanuit binnen isoleren.

Ambidexterity

  • #1
Ons huis heeft een slecht geïsoleerd dak. Wij hebben begin dit jaar 1 dag sneeuw gehad, alle daken in de straat waren wit, behalve die van ons dan. De isolatie wat er nu zit is 10cm polystyreen met aan binnenzijde een glanzende hardboard plaat. Tussen de polystyreen platen en de dakpannen zit een folie. Ik neem aan dat dit damp-open folie is.

Nu wil ik deze week een aantal pannen lichten om te kijken wat er precies onder zit om maar beter niet van een aanname uit te gaan, maar hoe kan ik nu zien wat voor een folie het is?

Als de folie damp-open is, kan ik dan tegen de gladde hardboard platen gewoon verder gaan met PIR-platen?
En dat vervolgens afwerken met under-layment platen?

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Ziet er uit als een geïsoleerde dakplaat, buitenzijde groen of oranje.
10 cm tempex is al niet slecht, hoe staat het met de kierdichting?
 

Ambidexterity

  • #3
Volgens mij zijn het van die kant en klare platen die boven op de balken zijn gemonteerd. Of dat de buiten kant groen of oranje is hoop ik morgen te kunnen zien, vandaag regent het hier behoorlijk.

10cm polystyreen geeft mij niet het gevoel dat dit niet al slecht is. Ik wil hier graag 10cm PIR tegen aan zetten. Het is op zolder echt niet warm in de winter en we stoken ons hier blauw.

De kierdichting, neem aan dat je hiermee de naden bedoelt waarbij de platen tegen elkaar aan zitten?
Hier zit zo'n kunststof strip tussen, deze wil ik goed afplakken met zilvertape. De naden/hoeken wil ik goed af kitten voordat ik de PIR platen plaatst.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #4
Ik kijk bij het dakraam zo achter de plaat. Daar kun je natuurlijk niet tegen stoken.
 

Ambidexterity

  • #5
De eerste eigenaar heeft het dak vervangen voor een hoog dak, nu is het een zolder met vaste trap. Afhankelijk was het een kruipzolder. Het huis kregen ze niet verkocht, vervolgens heeft een timmerman uit de familie de klus uitgevoerd. dit is op de goedkoopste manier gedaan, dat merk je aan alles, flexibele 230volt draden in de pijpen naar de stopcontacten enzovoort. Ik had een hoop al gezien tijdens de koop en de bedoeling was om het helemaal kaal te trekken, maar dat het dak zo slecht was geïsoleerd kwam er rauw bij. Maar goed, gaat allemaal goed komen, kost wat meer tijd en geld.

Zojuist toch even op dak geweest, de zon begon in een keer te schijnen, dus gelijk misbruik van gemaakt.
De kleur is in ieder geval groen zoals ook op de foto is te zien. Het is geen doek en voelt stevig aan.



Ik neem aan dat dit goed is en dat ik gewoon met PIR platen het dak aan de binnenkant kan isoleren en vervolgens afwerken met under-layment platen.
Uiteraard naden en kieren eerst dicht maken.

Of zie ik nog iets over het hoofd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wil dit even kwijt. Het pannendak van ons huis. De zolder is nog steeds een zolder. Ligt er sneeuw kijk ik ook altijd naar het dak. Mij valt het op dat het net zo wit is als de daken waarvan ik weet dat ze iets van isolatie hebben.
Onze zolder wordt verwarmd door de verdieping lager waar de radiatoren van de kamers dicht staan op die van de badkamer na.

Je kent de situatie van je buren, hoe wordt daar gestookt?

10 cm isolatie, dan zou ik eerst eens goed onderzoeken waar ze steken hebben laten vallen. Aansluitingen van de dakplaten op de gevel, van de muren. Dakdoorvoeren enz.
 

CV__

  • #7
Wel gewoon 2,5mm2 voor de electra? Anders als verborgen gebrek opvoeren...

Naja; eerst binnentemperatuur vergelijken met de buren. Wel sneeuw / geen sneeuw zegt niks indien stookgedrag anders is.

Mijn buren stoken zich ook rot; die houden allemaal van 23 graden binnen ofzo. Ik vind 19 graden ook wel prima, dus bijna m'n volledige warmtevraag wordt afgedekt door m'n buren. Dan kunnen zij wel de energierekening met die van mij vergelijken; maar dat zegt niks over hun isolatie.

In de zomer ben ik dan weer de enige met airco, dus via dezelfde muren neem ik dan ook helaas veel warmte over..

En ja; bij dat raam (?) lijkt de aansluiting ook niet helemaal lekker te zitten. Dakramen willen sowieso wel eens een enorm lek in de isolatie zijn.

10cm EPS zou een R-waarde van 2,5 geven; conform bouwbesluit 1992, maar nog niet de helft van de huidige nieuwbouweis (6,0). Om een R-waarde van 6 te halen heb je iets van 14cm PIRplaat nodig. Maar het telt natuurlijk op met wat er al zit.
 

Ambidexterity

  • #8
Dat is mooi, bouwbesluit van 1992. Het huis is van bouwjaar 2000, het dak er een aantal jaar later opgezet. Ik heb wel een tekening, maar helaas staat daar geen datum op, zover ik het heb begrepen 2006/2008. Hoeveel bouwbesluiten zijn we dan verder, ik geloof nooit dat 2006/2008 10cm nog de norm was.

Bij het dakraam kan ik zo langs het frame en de isolatie heen kijken naar de onderkant van de pannen, enorme lek is dan ook zeker van toepassing.

Wat betreft de elektra, ik schat in dat dit wel ergens 2,5 is, maar met zekerheid durf ik dit niet te zeggen.
Ik kan het natuurlijk opvoeren als geborgen gebrek, maar laat maar, ik heb daar niet zo'n trek in om dit aan te zwengelen. Het elektra gaat er in zijn geheel uit en wordt overnieuw aangelegd zoals dat hoort.

De balken zijn ±15cm diep, dus 14cm PIR moet er wel makkelijk tussen passen. Maar aangezien EPS platen blijven zitten zit ik aan 10cm of misschien wel 12cm PIR te denken. Tegen de baken schroef ik under-layment platen, tussen de under-layment en de PIR platen zit dan een lucht kamer. Ik denk dat er dan wel een redelijke isolatie is.

Bij de dakkapel zit er niet veel ruimte in de zijkanten vermoed ik, dit moet ik nog open maken, ik denk dat daar ook EPS tussen zit. Dit wil ik vervangen voor die wonder dunne isolatie folie (kom even niet op de naam)

Het dakraam moet ik nog wat op bedenken, ik heb hier nog geen oplossing voor. Ideeën zijn welkom ;-)

@Wgb,
De buren hebben nog het originele dak welke beter is geïsoleerd, maar wat hun stoken is voor mij niet bekend.

De dakdoorvoeren zijn dicht gepropt met glaswol, ook niet echt geweldig.
 

CV__

  • #9
Minimum isolatie eisen zijn pas weer aangescherpt in het bouwbesluit 2012, naar een R-waarde van 3,5 voor dak, vloer en muur (1992; 2,5)

In de tussentijd is wel steeds de EPC iets aangescherpt, maar dat mocht je dus ook op andere manieren halen. (zie o.a. de wijken waar ieder huis zo'n lekkende zonneboiler had..)

Daarna is in 2015 de minium te behalen isolatie per deel ongelijk opgetrokken; de vloer is op 3,5 gebleven; de muur is naar 4,5 gegaan en het dak naar 6,0. Dit onderscheid is gemaakt omdat een euro extra isolatie in het dak meer besparing opleverd dan in de vloer.

Het oorspronkelijke plan was om het op te trekken naar alles 5,0; maar dit kwam veelal op hetzelfde neer qua totaalverbruik en is goedkoper. Daarnaast is een dik dak ook makkelijker dan dikke muren; dat laatst verlies je vloeroppervlak mee.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu