Schuin dak uitbouw van buitenaf isoleren

Klus en Co

  • #1
Hallo,

Wij zijn bezig met onze aanbouw van 8x4m. Deze krijgt een schuin dak die wij willen gaan voorzien van PIR dakplaten van 490x120x12cm. De balken worden verticaal geplaatst en willen wij blijven zien aan de binnenkant.

De 1 zegt, de dakplaten horizontaal op de verticale balken te plaatsen, wegens de stevigheid. Hoe dik moeten de balken dan zijn, waarop je de dakplaten goed kan schroeven en op welke afstand van elkaar plaatsen we ze dan?

De ander zegt, de dakplaten ook verticaal plaatsen. Maar dan ook, hoe dik moeten je balken dan zijn en is de afstand van elkaar hart 120cm genoeg?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mvg
Wilco en Nike
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De dikte van de balken is ook afhankelijk van het soort dakbedekking, pannen zijn zwaarder dan dakpanplaten.
Ik heb het idee dat u niet goed weet waar u mee bezig bent, schakel een bouwkundige in die berekent hoe zwaar de balken moeten zijn en wat de h.o.h. afstand moet zijn.
Dakplaten worden niet horizontaal gelegd.
 

Klus en Co

  • #3
Dat klopt ook dat we t even niet weten, daarom vraag ik het ook. Helaas hebben wij de financiële middelen niet om er iemand bij te vragen. En er komen dakpannen op, dat was ik idd vergeten te vermelden.

Dus dan moeten ze dus verticaal gelegd worden. Duidelijk, dankjewel. Maar wat moet dan de balkenafstand worden voor een dakplaat van 490x120x12? Over een lengte van 8 meter.

Alweer bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik ben geen constructeur en waag me daar dus niet aan.
Ik zou toch eens rond bellen wat een advies gaat kosten, altijd goedkoper dan een dak dat niet goed is en hersteld moet worden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu