Schuin dak of kruipruimte isoleren?

Ljoosten81

  • #1
Hallo allemaal,

Een tijdje geleden heb ik voor een zacht prijsje een flink aantal rollen glaswoldekens met spijkerflens kunnen kopen. Deze zijn 80 mm. dik.

Ideaal (dacht ik) om mijn zolder na te isoleren. Alleen, het dak is aan de buitenzijde al voorzien van een 50 mm. harde isolatieplaat, met aan de buitenzijde van de plaat een papier-achtige laag.
Nu lees en hoor ik van velen dat het niet verstandig is om, wanneer het dak al aan de buitenzijde is geïsoleerd, ook aan de binnenzijde te isoleren. Het dakbeschot sluit je dan op waardoor vocht in de constructie niet meer weg kan en er een vochtprobleem kan ontstaan, met schimmelvorming en zelfs rotten van het dakbeschot tot gevolg.

Aangezien ik toch al de glaswoldekens, regelwerk, alu-tape e.d. in huis heb gehaald, wil ik dit wel graag gebruiken om mijn huis te isoleren.

Als het schuine dak van binnenuit isoleren te veel risico's met zich meebrengt, zit ik eraan te denken de isolatie in de kruipruimte toe te passen.
De begane grondvloer bestaan uit een Nehobo-vloer, cement dekvloer, parket.

Nu is mijn vraag of het verstandig is de begane grondvloer te isoleren met de glaswoldekens met spijkerflens. Je gaat namelijk een dampremmende laag onder de begane grondvloer aanbrengen en creëer je daarmee niet een vochtprobleem in de kruipruimte?
En mijn woning wordt verwarmd middels hele luchtverwarming waarbij een groot deel van de kanalen door de kruipruimte lopen. Is het dan verstandig deze kanalen met het inpakken van de begane grondvloer mee te nemen, zodat de verloren warmte van de kanalen niet naar de kruip[ruimte toe straalt maar meer richting de begane grondvloer?

Ik hoor graag eenieders (wel onderbouwde mening) wat nu het beste is om te doen. :lol:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Het dak kan prima aan de binnenkant geisoleerd worden. Dat kan je hier op het forum ook volop nalezen. Denk aan de binnenkant aan de dampremmende folie.

Die papierachtige laag mag niet dampdicht zijn. Kunnen anderen vast bevestigen. Plaats alvast even een foto ervan.

Daarna ook de kruipruimte isoleren. Maar dan met een harde plaat die je tegen de vloer aan plakt. Voordat je hieraan begint, sloop je de luchtverwarming het huis uit en plaats je een fatsoenlijk systeem ;)
 

Ljoosten81

  • #3
Dank voor je reactie. Van het weekend ga ik op zolder een dakraam plaatsen. Hopelijk komt er een stuk van de isolatie vrij waarop ik de fabrikant kan achterhalen. Gezien het 'papier' zwart is denk ik zelf aan gebitumineerd glasvlies. Dus dampremmend?

Heb alvast een nieuw topic geplaatst bij 'Dak en schoorsteen' aangezien hij daar meer thuis past denk ik.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bitumen is dampdicht. In dat geval is een klimaatfolie aan te raden. Maar laten we de reacties op het andere bericht afwachten, dan kan deze dicht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu