Schuin dak en dakkapellen isolatie, teerpapier?

Sjimmie

  • #1
Beste Mensen,

Dit jaar zijn we in onze nieuwe woning getrokken, bouwjaar 1971.
Nu heb ik op de bovenste verdieping alle schrootjes verwijderd. Tevens heb ik alle isolatie wat er zat verwijderd. Dit was glaswol, afwisselend met en zonder dampremmende laag. Ik heb dit verwijderd ivm muizen, slechte aansluitingen en zwarte verkleuring.

Ik kijk nu dus tegen het dakbeschot aan, en wil nu dus mijn hele zolder verdieping opnieuw en goed isoleren.
Er zitten ook 2 dakkapellen in, welke weer op een andere manier zijn opgebouwd.

Het schuine dak is voorzien van pannen en een papieren laag (teer papier??) herkend iemand dit?

Onderstaand is achter een ventilatie rooster bij de CV-ketel ruimte.


Closeup:



En dan natuurlijk de vraag. Is dit damp open of dampdicht. Ikzelf denk dampdicht.

Het schuine dak was geisoleerd met glaswol deken, voorzien van een dampremmende laag (dat papier achtige). Maar ik twijfel of dat een goede combi is geweest met de laag onder de dakpannen.

De 2 dakkapellen zijn in verschillende jaren gebouwd:

Dakkapel 1:


Ik weet niet zeker of er isolatie op het dak ligt. dit moet ik nog even uitmeten/zoeken dit weekend. Van de binnen kant uit kan ik niets zien/voelen
Aan de buiten zijkant zit een folie,


en direct daarachter trespa.
Aan de schuine kant kun je via een behoorlijke kier langs de folie en trespa naar buiten kijken. Dit is dus absoluut niet lucht dicht.
Tegen de zijkant zat glaswol zonder dampfolie, en schrootjes. Tegen het dakkapel plafond zat geen isolatie, alleen schootjes afgewerkt.


Dakkapel 2:
Aan de schuine zit blauwe Miofol. Volgens mij is dit de damp doorlatende variant. Hierachter zit hout.



Onder het dakgedeelte zit wel iets van isolatie. via de voorkant voel een plaat van ongeveer 2cm. Maar ik weet niet wat voor materiaal dat is

Tegen de zijkant zat glaswol zonder dampfolie, en schrootjes. Tegen het plafond zat geen glaswol, alleen schootjes afgewerkt.

Zoals je ziet is het een behoorlijk allegaartje hoe het is gebouwd, en weet dus niet zo goed hoe ik dit moet gaan isoleren.

Er komen uiteindelijk gipsplaten tegenaan als afwerking.

Heeft iemand goede ideeën om dit aan te pakken?
Ikzelf denk voor het schuine dak glaswolplaten met klimaatfolie. Dit om vochtophoping tussen de 2 folies tegen te gaan.

Voor de dakkapellen heb ik werkelijk nog geen idee, dus alle raad is welkom.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Met vriendelijke groet
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu