Schuimbeton versus broodjes betonvloer

Gezinsbode

  • #1
Beste mensen,

Ik ben nieuw op dit forum en heb, na wat rond gekeken te hebben, geen antwoord gevonden op mijn vraag.

Ik ben mijn huis aan het verbouwen en op dit moment staan er nog vier muurtjes. Nu wil ik graag mijn vloer gaan storten op de kleigrond. Voor de betonvloer heb ik een tweetal opties (of nog meer als iemand nog een optie weet).
De opties zijn schuimbeton of een broodjes betonvloer. Wat zijn de voor- en nadelen van beide vloeren? Welke vloer zouden jullie kiezen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een broodjesvloer draagt af op de fundering, schuimbeton rechtstreeks op de klei. Bij de een is er een kruipruimte mogelijk, de ander niet.

Er zijn nog meer opties. Waarom schuimbeton?

Wat voor vloer zat er in, wat voor fundering is er?
 

Gezinsbode

  • #3
Bedankt voor je reactie!

De fundering bestaat uit een laag bakstenen onder de muren van het huis.
Er zat een houten vloer in die op een aantal bakstenen ruste.

Welke optie zou jij kiezen? Wat voor opties zijn er nog meer?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Een fundering op staal dus.

Andere optie is opvullen met zand en isolatiemateriaal en dan een betonvloertje. Ipv. betonnen liggers van de broodjesvloer zijn er ook stalen liggers, die zijn een stuk lichter.

Ik kan zo niet bepalen wat ik zou kiezen, want ik ken de situatie ter plekke niet.

Als er bv. leidingwerk onder de vloer zit, of moet komen, is een kruipruimte wel handig.
 

Gezinsbode

  • #5
Een fundering op staal lijkt me sterk, het huis stamt uit 1900.
Er komen in de vloer verder geen leidingen, er komt wel een zandcementvloer waar de vloerverwarming in zit op.
Op de vloer komen ook nog twee draagmuren, lijkt mij dat het dan best stevig beton mag zijn.

Bedankt voor je hulp, ik ben al een stuk wijzer geworden!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Fundering op staal heeft niets met ijzer te maken :!:

Draagmuren op de vloer? Dat wordt een heel ander verhaal. Je hebt een constructeur nodig en een vergunning (voor vervangen van de vloer ook al).
 

Gezinsbode

  • #7
Weer iets nieuws geleerd!

De constructeur komt komende week kijken. Ik wilde vooral weten wat het verschil tussen een broodjesvloer en schuimbeton is.

Bedankt!
 

Jamesco

  • #8
Wat is het uiteindelijk geworden?

Ik sta nu ook voor dezelfde keuzen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Als je een advies voor jouw situatie wilt, open dan even een nieuw topic :idea:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu