Schuifdeuren / kamer en suite, diverse vragen

Patman

  • #1
Hallo,

In mijn nieuwe huis heb ik de wens om schuifdeuren te nemen tussen de keuken en de woonkamer. Het betreft twee schuifdeuren waarbij de ene naar links en de ander naar rechts wordt geschoven (kamer en suite idee). Beide schuifdeuren verdwijnen in een dubbele muur.

De vragen die ik heb zijn:
  1. De ruimte tussen beide muren waarin de deuren zullen verdwijnen is 1,90 m. Ik neem aan dat de breedte van de deuren iets breder moet zijn zodat een klein gedeelte in de muren blijft zitten. Is dit inderdaad zo en hoeveel moet dit minimaal/maximaal zijn?
  2. Indien de deuren in totaal ongeveer 1,90 m breed zijn, welke ideale hoogte van de deuren hoort hier bij zodat de verhouding mooi uitkomt? Is er uberhupt een ideale verhouding tussen de hoogte en een breedte van de deur?
  3. Ik heb de mogelijkheid om gebruik te maken van twee glas-in-lood ramen uit oude deuren. Kan iemand mij vertelen wat een mooie verhouding is van een raam (glas in lood) in een deur (schuifdeur)? Hiermee bedoel ik: hoeveel hout moet er aan de zij- en boven en onderkant overblijven t.o.v. het glas?
  4. De muren waartussen ik de deuren wil laten schuiven wil ik maken van gibo-blokken met de dikte van 7 cm. Het liefst wil ik de muren zo smal mogelijk maken. Is het mogelijk om de muren 'dunner' te maken en zo ja van welk materiaal kan dit dan het beste?
  5. Ons nieuwe huis betreft een nieuwbouwhuis en heeft een hoogte van 2,60 m. Weet iemand of hier deuren inkomen met een hoogte van 2,115 of zullen deze hoger zijn? Dit i.v.m. met de hoogte van de schuifdeuren.
  6. Welke mogelijkheden zijn er om de deuren schuifbaar te maken? Moet er altijd sprake zijn van een onder- en bovenrail of zijn er andere mogelijkheden?
  7. Weet iemand of er tekeningen zijn van van een soortgelijke constructie als ik beschrijf waaruit ik ideeën op kan doen?
Een leuk project en een hoop vragen. Ik hoop dat iemand een of meerdere vragen kan beantwoorden.

Groet en alvast bedankt,

Patrick
 

EdP

  • #2
  1. Begrijp ik niet.
  2. De ideale hoogte voor een deur is die waar je er onderdoor kunt zonder je hoofd te stoten. Meestal iets van 2015 of 2115 mm.
  3. Hoezo, kun je dat glas in lood dan nog aanpassen qua afmetingen? Het is vooral wat je zelf mooi vindt, maar ik zou zoveel mogelijk het glas in z'n geheel nemen.
  4. Weet niet.
  5. Zie 2), verder giswerk
  6. Een rail waar de deuren in hangen met een geleidertje onder kan ook (zoals de systemen voor een doe-het-zelf schuifdeurkast bijv.). Wieltjes onder met een geleiderail boven kunnen ook, maar dit zou een spoor kunnen maken op de vloer.
 

Pepjo

  • #3
  1. De originele en-suite deuren hebben dit meestal maar een paar centimeter. Wel zit er een verdikking aan het einde, zodat de gleuf waar ze in verdwijnen visueel wordt afgesloten.. Die is namelijk breder dan de deur, omdat de kopse kanten van de deuren dikker zijn dan de deur zelf.
  2. Dat hangt af van je smaak, maar ook van de hoogte van de ruimte waar het geheel inkomt. Zelf ben ik gecharmeerd van hoge deuren, maar dat komt denk ik ook omdat ik 1m95 lang ben :D
  3. Meestal zit er een rand van zo'n 15 cm rondom. Dit heeft ook te maken met de constructie en de sterkte van de deur. Maar ook hier geldt : wat zijn je eigen wensen ? Spring eens uit de band en doe iets anders, wel zo origineel.
  4. Nog dunner kan denk ik alleen met metalstudframe en gipsplaat.
    Maar dan zit je nog steeds op zo'n 5 cm. Dit zal wel het minimum zijn.
  5. Geen idee, ik dacht dat 2m30 nu de norm is, maar weet het niet zeker. Ik ben meer een fan van oudbouw. Maar dat zal toch wel in de bouwtekeningen, die jullie ongetwijfeld aandachtig hebben bestudeerd, staan?
  6. Onder en bovenrail is de geeigende constructie. Je zou ook een railsysteem met rollen, waar de deuren aanhangen, kunnen verzinnen, maar dan moet je er nog steeds voor zorgen dat ze aan de onderkant niet gaan "wapperen".
  7. Ongetwijfeld, zoeken op het net.
 

PdeBruine

  • #4
  1. Het gat waar de deuren in komen te hangen als ze dicht zitten is 1.90 meter?
    Is dat niet vrij groot, de deuren zijn meestal 80 cm of zo breed, voor die 1.90 heb je toch deuren van wel 1 meter breed nodig. Dat is toch vrij breed.
  2. Geen idee;
  3. Geen idee;
  4. Houten frame met gipsplaten? O.i.d.
  5. Geen idee;
  6. Wij hebben schuifdeuren met een bovenrail en dan in de muur zit een geleider zodat de deuren niet gaat zwaaien. Dus we hebben geen onderrail tussen de muren lopen.
  7. Geen idee.
Succes ermee.
 

H@ns

  • #5
De deuren lopen over een onderrail van staal. In de onderregel van de deur komen dan twee hardkunsstofwieltjes voor het loopwerk (tegenwoordig misschien met rubberwieltjes).

Aan de bovenzijde heb je ook geleiding nodig, kan ook met een rail en twee nokjes in de bovenregel van de deur. de bovengeleiding is afgeschermd door een koof.
Dit alles heeft consequenties voor de deuren:
De zijstijlen die in de schuifruimte vallen zijn breder dan de zij stijlen aan de sluitzijde (5 tot 10 cm)

Vanwege de koof aan de bovenzijde is de bovenregel ook breder, voor de duidelijkheid; in gesloten toestand zijn zijstijlen rechts en links en bovenregel allemaal even breed in het zicht.
De onderregel is meestal breder voor visueel effect.
Aan de zijde die in de muur zit is aan de onder en bovenzijde dan ook nog een lat bevestigd die wat verder in de schuifruimte steekt.

Dit is de traditionele opbouw van een "en suite" situatie maar je kunt dit natuurlijk aanpassen naar gelang de ruimte, de beschikbare materialen en de zwaarte (in gewicht) van het geheel.
Van belang is dat je deuren een afwijkende opbouw hebben qua stijl en regelwerk.
 

Fiesiekus

  • #6
Inderdaad een leuk project. Voor zover je er iets aan hebt: in ons huis zijn de 2 kamer-en-suite deuren elk 80 cm breed (220 cm hoog) en sluiten de opening net af, 5 mm overlap tussen muur en deurstijlen. De deurstijlen zijn inderdaad iets breder zodat er geen kieren zichtbaar zijn bij gesloten deuren. De ene wand bestaat gewoon uit planken en de stijl is circa 6 cm breed; kan misschien een cm dunner gemaakt worden. ((andere wand is draag muur en steens dik).

Het glas in lood heeft afmetingen 50 x 175 cm (b x h) en zit uiteraard iets omhoog t.o.v. het midden van de deur zodat er aan de onderkant een "schoppaneeltje" is. Misschien kan je deze verhouding gebruiken.

Verder rolt de deur met wieltjes over een vloerrail; bovenzijde word alleen geleid door de koof aan de bovenkant (koof tussen plafond en bovenzijde deuren).

Het rol- en railsysteem heb ik nu eens goed bekeken; zit wel apart in elkaar en is moeilijk uit te leggen (voor mij).

Foto's:





 

Patman

  • #7
Hoi,

Ik zou inderdaad graag wat detailfoto's willen hebben van het geleidingssysteem, maar ook van de koof waar de deuren in- en uitschuiven.

Groet,

Patman
 

H@ns

  • #8
Die wieltjes zijn nog wel te koop bij een betergesorteerde ijzerwarenhandel.

De onderlat is meestal hol, deze zul je dus moeten laten frezen.

De bovenzijde kan inderdaad geleid worden door de koof maar met een paar nokjes in een groeflat is beter omdat je dan geen slijtageplekken krijgt.

De wieltjes zijn oorspronkelijk van staal, misschien zijn er tegenwoordig wel minder lawaaierige varianten voor.

In steden als Amsterdam, Haarlem en Utrecht, waar dit soort deuren nog veelvuldig voorkomen, kun je vast de materialen kopen.

Soms worden die deuren compleet als set aangeboden op veilingsites, hoef je alleen nog maar de ombouw te maken. :P
 

Fiesiekus

  • #9
6 x correct Hans. Vooral het rammelen van het glas bij het rollen door die stalen wieltjes is veel herrie. Sommigen vinden dat "nostalgisch...."
 

PdeBruine

  • #10
Lijkt mij niks zo'n systeem met een onder rail, onze schuifdeuren die maken bijna geen lawaai, en je hebt ook geen lelijke rail over je vloer lopen.

Zo zit het bij ons:







De deuren glijden in een bovenrail, en in de ombouw zit een kleine geleider zodat de deur niet gaat zwaaien.

Excuses voor de mega pics ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu