Schroefboormachine voor 'alles', weinig gebruik

Orbitolina

  • #1
Hallo,

ik verhuis heel vaak en heb een schroefboormachine nodig. Mijn oude is echt waardeloos, veel te zwak, de accu te oud.

Gebruik is moeilijk in te schatten aangezien er altijd weer iets anders is, maar vooral Ikea spullen monteren en gaatjes of schroeven in hout of gips boren. Ik wil als ik eindelijk eens de tijd heb een elektrische gitaar bouwen: een platte houtboor is misschien handig om hout voor de pickups etc te verwijderen. Maar ik zal waarschijnlijk toch lid worden van een gemeenschapsworkshop.

Ik ben naar de Praxis on de hoek gegaan waar mij aangeraden is tot een Worx set mit 149 onderdelen een twee akku's. Hmm.. Ik denk dat ik iets van 10 verschillende bits en een aantal boren nodig zal hebben. Een akku voor zelden gebruik is voldoende of kan je ermee niet eens een Ikea kastje in elkaar zetten? Ik heb heel weinig bergruimte, dus een grootte koffer is onhandig. Aan de andere kant lijkt een machine plus de bits en boren duurder te zijn.

Wat heb ik dus nodig? Hoeveel vermogen? Iets anders waar ik niet aan denk?

Bedankt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Basis.
14,4 volt 2 mechanische snelheden
accu 3 amp. twee stuks is erg handig.
losse machine met een setje bits
koop een bekend merk, die bouwmarkt merken kun je weggooien als ze kapot zijn, de bekende merken leveren heel lang onderdelen.
Verder wat boren etc. naar behoefte, je kunt altijd wat bij kopen.
 

Orbitolina

  • #3
Bedankt. Ik ga ervan uit dat Worx een bouwmarkt merk is? Dus beter kijken naar Bosch, Black & Decker, Makita?

Hoeveel kan je met een accu doen? Ja, natuurlijk hangt het van het materiaal af, maar misschien is een inschatting mogelijk.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou voor de laatstgenoemde machine gaan, die worden ook in de bouw veel gebruikt.
Hoeveel je met een volle accu kunt doen is van veel factoren afhankelijk, zoals de lengte en dikte van schroeven, hardheid van het hout etc. niet veel over te zeggen dus, daarom is een tweede accu ook zo handig, zo'n set is heel gangbaar en u betaald veel minder voor de tweede accu.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #5
Spul van de laatste merk, dat goedkoop bij de bouwmarkten wordt verkocht stelt weinig voor, vergelijkbaar met de groene variant van dat andere merk.
Bij dat andere merk is het verschil tussen groen en blauw tenminste duidelijk.

Als ruimte een ding is, dan is 10,8 Volt accu gereedschap een aanrader, sowieso sterk genoeg voor de voorbeelden die je geeft en omdat het wat goedkoper is, kan je eventueel voor professionele kwaliteit gaan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik vind eigenlijk dat je beter een lichte boormachine met een stekker kan kopen.

eventueel in combinatie met een kleine accu schroevendraaier voor de moeilijke hoekjes
 

Orbitolina

  • #7
Ik moet om eerlijk te zijn zeggen dat ik niet van plan was een machine van 200 Euro of meer te kopen. Voor eens per jaar wat schroeven is dit behoorlijk veel geld.
Boertje125 schreef:
Ik vind eigenlijk dat je beter een lichte boormachine met een stekker kan kopen.

eventueel in combinatie met een kleine accu schroevendraaier voor de moeilijke hoekjes
Ik heb nu een accu schroevendraaier van black&dekker volgens mij, en die is gewoon waardeloos. Ik kan er niet eens een schroef in een houten plankje mee schroeven.

Maar met een echte boormachine kan ik volgens mij ook niet schroeven? Als ik echt eens een klopboormachine nodig heb vanwege boren in beton kan ik deze zeker ergens lenen. Het gaat juist om schroeven en gaatjes boren in hout en gips.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Voor af en toe een gaatje of schroefje voldoet de goedkoopste die je kan vinden, denk aan rond de 50,-

In je eerste post had je het over een elektrische gitaar bouwen. Dan wil je wat meer controle hebben en is een lichte professionele machine aan te raden.
 

Orbitolina

  • #9
Je hebt gelijk. Maar dat zal ik ook maar een keer doen. En aangezien ik verder geen gereedschap heb zal ik toch lid moeten worden van een community workshop. Zoiets heb ik in Amsterdam en Utrecht gevonden. Hmm.. ik weet even niet wat wijsheid is. Mijn oude schroever is te zwak en de bits blijven doordraaien. Dus ik heb wel degelijk iets nieuws nodig.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Begin met goede bitjes, als ze door draaien zegt dat nog niks over de schroefmachine. De bitjes die je standaard bij een machine krijgt slijten vaak snel. En verder voor wat gaatjes en schroefjes niet zo moeilijk doen. Gewoon een aanbieding die lekker in de hand ligt en een extra accu is dan waar je naar kijkt.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
Met een boormachine op 220 kan je ook prima schroeven.
mits de snelheid regelbaar is en er links/recht op zit maar volgens mij zijn er tegenwoordig geen meer te koop waarop dat ontbreekt.

ik heb ook en mini van bosche dat is een prima ding als je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu