Schoorsteen weg halen

Ruudvee

  • #1
Ik heb een hoekhuis met een niet al te grote schoorsteen op het dak die niet meer wordt gebruikt.
Op de beganegrond en eerste verdieping is de gemetselde schoorsteen al weg.
Nu ben ik de zolder aan het opknappen en wil ook daar het schoorsteenkanaal weg halen aangezien het nogal een blok in de kamer is.
Kan ik dat zo doen, of moet ook de schoorsteen van het dak gesloopt worden ?
Nu snap ik wel dat het vanachter jullie pc niet te beoordelen is, maar wil toch eerst wat info van professionals hier hebben.

Kan ik nog meer info geven over de constructie ?
Zo ja, wat ?
 

Fiesiekus

  • #2
Het deel op het dak: heb je dat samen met je buren of is ie van uitsluitend van jezelf? Zo ja, dan zou je 'm van bovenaf (dus boven het dak) afbreken naar beneden toe. Alleen het deel op de zolder afbreken geeft geheid een probleem.
 

Ruudvee

  • #3
Nee, vandaar mijn opmerking hoekhuis.
De schoorsteen is alleen van mij.
 

Fiesiekus

  • #4
Gordingendak? Bouwjaar?
 

Ruudvee

  • #5
Ja, goringendak, huisje uit 1958, geen asbest er in, alleen baksteen.
 

Fiesiekus

  • #6
Als je een beetje handig op daken bent: alles weghalen, dakbeschot aanhelen en afdichten met 'n paar dakpannen & vorsten.
 

Ruudvee

  • #7
Handig ben ik wel, maar niet op het dak. :mrgreen:
Brrrr, hoogtevrees.
 

Fiesiekus

  • #8
Dan uitbesteden. Veiligheid voor alles.
 

Ruudvee

  • #9
Zit niks anders op.
Bedankt.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Even zuiver uit interesse: je hebt waarschijnlijk houten verdiepingsvloeren. je zegt dat op de BG en 1e vedieping de schoorsteen al weg is. Staat nu dat restant van de schoorsteen alleen op de zoldervloer? Dat wil namelijk wel een flink gewicht zijn voor een houten vloertje, zeker als de schoorsteen een behoorlijk stuk boven het dakschot uitsteekt.

Nu zeg je ook dat de schoorsteen niet te groot is, dus misschien valt het mee.
 

Pepjo

  • #11
Kan ook meegemetseld zijn in de muur, de schoorsteen, zodat niet alle gewicht op de verdiepingsvloer leunt.
 

Ruudvee

  • #12
Precies, is meegemetseld.
Er drukt niets op de houten vloer.
 

Dakbedekking

  • #13
Een gerenomeerd bedrijf zal deze klus binnen een dag geklaard hebben.

Maar met wat vrienden en eventueel huren van een hoogwerker zal ook deze klus zelf geklaard kunnen worden.

Emiel Heuveling
 

Ruudvee

  • #14
Even als terugkoppeling:

Een aannemer gaat mijn schoorsteen van het dak af halen en de boel weer aanhelen.
Binnen haal ik het rookkanaal zelf weg.

Lijkt mij de beste oplossing.
Bedankt voor het mee denken allemaal.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu