Schoorsteen verwijderen en gat dichtmaken

StefanA

  • #1
Beste klussers,

Aankomend weekend wil ik de schoorsteen verwijderen van mijn woning uit 1989. Nu heb ik mijn best gedaan om me zo goed mogelijk in te lezen maar ik blijf met nog wat vragen zitten.

Wanneer ik de schoorsteen van het dak heb en deze vervolgens ook verwijderd is op de vliering heb ik een gat in het dak dat dichtgemaakt moet worden. Nu had ik gedacht hier aan de binnenkant een plank hardhout multiplex tegenaan te kitten, vervolgens aan de buitenkant dichtwerken met tempex tot dezelfde hoogte als de rest van het dak. Hier bovenop weer een plank en dan hierover een stuk EPDM lijmen. Vervolgens panlatten plaatsen en de dakpannen erop.

Nu heb ik mijn twijfels gekregen over het EPDM, is dit geschikt of moet ik werken met speciale dampdichte folie aan de binnenkant van het dak en dampdoorlatende folie aan de buitenkant van het dak (waar ik nu dus EPDM zou plaatsen)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groet, Stefan
 

Marcn88

  • #2
Als t dak geisoleerd is aan de binnenkant dampdichte folie (zorg dat de naden naar t oude folie goed afgeplakt zijn) dan krijg je dus van binnen naar buiten afwerklaag,folie,isolatie,dakbeschot,tengel,dampopen folie,panlat,dakpan
 

StefanA

  • #3
De opbouw van het dak wat ik nu kan zien is van binnen naar buiten: een witte afwerklaag, piepschuim, een groene afwerklaag, panlatten, dakpannen.
De afwerklagen zullen nu wel de functie's van het folie waarnemen of er moet nog een laag tussen het piepschuim zitten.

Heeft EPDM toevallig niet een damp open functie...? Of kan ik dit helemaal niet gebruiken?
 

Marcn88

  • #4
Als ik uw omschrijving van de dakopbouw zo lees lijkt t me een unidekmofmisobouwplaat met aan de binnenzijde 3mm spaanplaat geplastificeerd met ongeveer 10cm eps en dan de 3mm dakplaat met tengel en panlat,epdm is dampdicht
 

StefanA

  • #5
Dat klopt helemaal. Vantevoren heb ik nog wel de twee soorten folie gehaald maar uiteindelijk heb ik nadat de schoorsteen eraf was een stuk dak meegenomen naar een dakdekkersbedrijf. Daar heb ik voor 2 tientjes een reststuk gekocht met soortgelijke dakplaat en dit in het gat gemaakt.
Bedankt voor je hulp.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu