Schoonmaken brander van gas bbq

Japiepost

  • #1
Hallo,klussers,heb ff een vraagje.
wil morgen mijn branders van de bbq schoonmaken,als ik hem aanklik doen 2 branders het meteen maar de rechter gaan niet aan met de ontsteking wel als ik er een lucifer bij houdt,hoe maak ik deze branders schoon en met wat voor spul zonder het te beschadigen,heb roestvrije spannensponsjes kan het daarmee?

gr japiepost
 

Fiesiekus

  • #2
Volgens mij moet je de bougie nazien/schoonmaken/repareren/vervangen.
 

Japiepost

  • #3
Bougie??? zitten er dan in elke brander 1 bougie,dacht dat er maar 1 inzit en erg handig ben ik niet met dat soort dingen ,kan ik ook de gaatjes door
prikkrn omdat er misschien vet in zit en daar het gas niet er door heen kan???

gr japiepost
 

Fiesiekus

  • #4
De 3-de doet het wel goed met de lucifer? Denk dat 't probleem dan niet in de brander zit.
 

Japiepost

  • #5
Net gekeken per knop zijn er 2 branders dus vier in totaal en 2 knoppen om om hoger of lager te zetten de 2 aan de linker kant gaan gelijk aan en aan de rchter kant weigert er 1 en de andere bran ook gelijk ,dus ik denk dat er vet in de gaatjes zitten kan dat en hoe maak ik die schoon?

gr japiepost
 

Fiesiekus

  • #6
Ik denk dat je de branders moet demonteren dan inspecteren hoe het in elkaar steekt en proberen uit te vinden of de gasinspuitnippel vervuild is zo ja dan die inspuitnippel er uit schroeven en met perslucht schoonspuiten de rest van de branders kan je ook van buitenaf met perslucht proberen schoon te blazen zou ik niet doen met RVS pannensponzen misschien beschadig je daarmee het branderoppervlak maar ik denk dat je toch echt even naar de ontsteking ook moet kijken misschien kan je een foto plaatsen
 

Japiepost

  • #7
Oke bedankt ik ga morgen ff kijken en schoonmaken en als het niet lukt dan laat ik je het weten en plaats een foto.

gr.japio
 

Eye_in_the_Sky

  • #8
Bij mijn BBQ moet ik jaarlijks de insectenschermen schoonmaken. In de branders zitten fijne metalen schermen om te voorkomen dat er insecten in de branderbuizen komen. De schermen laten lucht door maar meer niet.
Deze moeten worden schoongemaakt. Doorprikken van de buizen wordt afgeraden omdat de openingen dan kunnen beschadigen.
 

Japiepost

  • #9
Nou mensen beloofd is beloofd,heb vandaag me bbq schoongemaakt en de brander deed het nog steeds niet maar wat bleek nou het ontstekings mechanisme waar het vonkje vanaf komt zat tegen de gas brander aan terwijl de ander ontsteker 1 cm vanaf de gasbrander zit en die doet het wel,heb hem losgemaakt en ook 1 cm van de gasbrander gezet en nu 1 keer klikken en pang hij brandt nu ook perfect.
we denken dat het iets ingewikkelds is maar blijkt gewoon iets van afstellen te zijn gelukkig, maar nu kost het me niks,gelijk nieuwe lavastenen op het rooster gelegd en helemaal schoon gemaakt dus het bbq seizoen kan beginnen.
tot de volgende keer maar weer.

gr.japiepost
 

Fiesiekus

  • #10
Japiepost schreef:
mechanisme waar het vonkje vanaf komt zat tegen de gas brander aan
Dat mechanisme heet een bougie en zat dus verkeerd.
 

Japiepost

  • #11
Fiesiekus,zo heb ik weer wat geleerd wist echt niet dat dat ding een bougie heet,weet wel wat een bougie van een brommer is maar die ziet er heel anders uit,zo zie je maar weer dat dit klusforum ook leerzaam kan zijn voor een lake zoals mij,heb nu al aardig wat dingen geleerd door antwoorden van diversen.

bedankt en zal binnenkort wel weer met een nieuwe vraag komen.

gr.japie(staak)post
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu