Schommelhaak met houtdraad EXTRA LANG!!

Piccolina

  • #1
Situatie: jaren 30 huis met draagbalken(bint). Verlaagd gipsplafond.
De ruimte tussen de bint en plafond incl gipsplaat is 11cm.

Ik zoek dus opties voor het bevestigen van de schommelhaken. Nodig voor turnringen. In plaatselijke ijzerhandel kon ik enkel totale afmetingen van 160mm vinden, dat wil zeggen het haak erbuiten gelaten heb ik enkel 90mm over te gebruiken vanaf gipslaat.

Wat ik zoek is dus een ooghaak of een schommelhaak of een andere optie die heeft vanaf het ronde gedeelte van de haak tenminste 11 cm + 3-4 vm die ik in hout kan indraaien.
Of een andere manier/optie??

In ijzerhandel zeiden ze dat het niet bestaat. Ik heb online enkel 190cm schommelhaak in totaal gevonden (zie foto). Dat red ik net denk ik met 3cm in bint indraaien....?????


Ook zeiden zei andere optie is koppelstuk tussen haak en andere houtdraad plaatsen maar het is volgens hun niet veilig.

Alle hulp/ideeen zijn welkom!
 

De Bob

  • #2
Zoek onder "stokeind" M10/12X160.

Schroef die in de balk en op het stokeind een oogmoer met daaraan een sluiting of muskaton.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Schroefoog met een karabijnhaak.

Een musketonhaak is hiervoor absoluut niet geschikt.l
 

De Bob

  • #4
Zoek onder muskaton en zie de karabijn haak, twee producten al jaren met de dezelfde naam.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Kijk onder karabijnhaak, daar zie je minder dan 1 % musketonhaken
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is lastig een goede bevestiging te maken als er een verlaagd plafond tussen zit. Ik adviseer een stuk verlaagd plafond (tijdelijk) te verwijderen zodat je goed kan zien dat de bevestiging ook echt goed is. Anders loop je risico op een ongeplande en pijnlijke afsprong :roll:
 

Piccolina

  • #7
De Bob,

Okey dus als ik het goed begrijp:
Stockeind m10/12x160 *

Oogbout m10 *


Is het dan Veilig genoeg?
 

Piccolina

  • #8
We zijn vandaag nogmaals na ijzerwinkel geweest en ze willen ons eigenlijk niet verkopen want hoe dan ook het is niet veilig.

Wat Ze zeggen kan maar dus afbreekt of kan scheuren bij slingeren: schroefoog van totaal 230 cm. Dan zouden we onderaan karabijnhaak doen en we zouden 7 cm in het hout kunnen steken. Volgens hun is dus niet veilig. We kunnen het proberen uiteraard maar hoe controleer je of het veilig of niet?

Er was toevallig een aannemer naast hij zei dat enige wat je kan doen is I balk (metalen
 

De Bob

  • #9
Een stalen balk tussen de draagbalken is wel het mooiste, en dan strak boven het pafond, en gelijk twee ogen of oogmoeren eraan lassen, en daar vanuit naar de ringen.

Btw: er stond oogmoeren, geen oogbouten. 😏
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Als het aanbrengen van een extra balk mogelijk is, kan je toch ook gewoon de haken rechtstreeks in één balk schroeven?

Plaats anders even een foto om het te verduidelijken.

Met een verlengde montage zoals hierboven aangegeven kan het wel, maar dat moet het staal voldoende dik zijn. Niet M10 of 12, maar meer vanaf M25.

Ik zie op internet dat ringen niet aan schommelhaken worden opgehangen, maar aan zwaardere montagebeugels. Het hangt natuurlijk wel vanaf hoe de ringen belast gaan worden (gewicht persoon en moeilijkheid oefeningen). Als het echt over serieus turnwerk gaat, moet de dakconstructie er ook op berekend zijn.
 

Piccolina

  • #11
Het is voor de kids dus max 20-30 kg? Spelen niet serieuze dingen. Turnringen geven aan max 90 kg zoiezo en worden zoiezo geleverd met basis schommelhaken maar dan niet lang genoeg voor ons.

Ik heb twee fotos toegevoeg. Met zwarte puntjes aangegeven op ene de bedoeling was in eerste instantie op 1 balk op te hangen dus.
Foto twee is zoals ik heb begrepen met stalen constructie kan tussen twee balken.
Het mooiste is dan wat we willen is dus optie een “verlengde montage
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Kan je er toevallig nog via de 1e verdieping bij?

Een gat in de vloer is makkelijk weer dicht te maken, maar als er al vaste vloerbedekking ligt wordt het lastig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Bedankt voor de foto's. Vreemd dat het plafond hier 11 cm onder zit. Ongebruikelijk grote ruimte.

Je moet sowieso het plafond openmaken om dit te kunnen maken. Zo zou ik het doen: Een extra houten balk van 10cm (11cm minus gipsplaat) dwars onder de bestaande. Met houtdraadbouten aan elkaar bevestigen. Evt. wat hulpbalkjes om het allemaal stevig te krijgen. Dan plafond terug en de schommelhaken in de nieuwe balk draaien. Volgens je foto 2 dus, maar met een houten balk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Een los plafond is bij een dergelijke vloer in een gerenoveerd appartement niet vreemd daarmee verbeter je de geluidsisolatie flink.

Als je ringen ophangt moet je het goed doen.
een bepaald soort mensen gaat daar even aan hangen en gek doen zeker als er een borrel in zit.


plafond open stukje houten balk er tussen en daar gewoon je standaard haken in zetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Piccolina schreef:
Dat was uitgerekend op draagvermogen dakterras of extra woonlaag bovenop.
Het is een dak :idea:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
De foto zal wel vertekenen maar zo te zien is de ruimte om te schommelen niet erg groot, er moet rekening mee gehouden dat de schommel aan beide kanten minimaal zo ver uitzwaait als de touwen lang zijn waarbij de ruimte voor de voeten meegerekend moet worden.
 

De Bob

  • #17
Een flinke balk ertussen gemonteerd moet voldoende zijn voor speelse kinderen aan de turn ringen.

Ze zwaaien weinig uit het gaat meer om de neerwaardse krachten
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Het gaat juist niet om neerwaartse krachten, die zijn maar een paar kilo als de kinderen klein zijn.
Bij het zwaaien komen de grootste krachten op de balk, onderschat niet wat kinderen zwaaien bij het schommelen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Het gaat zelfs om turnringen. Dan komen er nog wat extra krachten op. Meer dan bij schommelen alleen.
 

Piccolina

  • #20
Het is een dak ja dus vanboven kom je niet bij.
De ruimte zo groot omdat binten van de dak hebben afloop van 10cm en we hebben doorlopende ruimtes dus het is aan een hoek van het huis 10 cm en andere hoek 3cm.

Dus zoals ik heb begrepen goed: plafond openmaken, extra balk aanschroeven, plafond dicht maken en schroeven in nieuwe balk bevestigen.

Ik heb hier iemand gehad die zei dat het wel een super moeilijk klus is hele dag of twee werk. En dat plafond moet je zagen en met mesje lukt niet. En dat er metalen balk liefst moet en kost extra. En dus om en on €500+... dat is echt Te duur voor ons... was bedoeld als cadeautje voor de meiden voor de verjaardag..
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu