Schommel maken

Jiltdijk

  • #1
Best forum,

Ik heb wat bestaande posts over dit onderwerp op dit forum bekeken, maar wil toch graag mijn eigen plan voor een schommel even door jullie laten bekijken:

Schommel zonder schoren omdat deze in de weg zouden staan (schommel in 1 vlak). Ik denk nu aan 15x15 (cm) lariks, onderkanten van de palen met beton vastzetten (palen 400 cm). Ligger vastmaken aan staanders met lijm een draadbout 20 cm.

Mijn vragen:
1. Is de bevestiging aan de muur links met een paalhouder sterk genoeg, of moet daar ook een paal onder?
2. Is 1 draadbout per staander genoeg?
3. Hoeveel beton per paal? Ik las ergens 1 kuub maar dat lijkt met zo veel
4. Hoe belangrijk zijn de schuine verstevigingen tussen de bovenkant van de paal en de ligger?

Alvast dank!
Jilt

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Constructie lijkt mij toch niet heel stabiel in de richting van de schommelbeweging. Door het heen en weer gaan komen de palen toch los te zitten (werken zichzelf los). Sla maar eens een paal in de grond en duw en trek deze maar eens in 1 richting heen en weer. Er komt snel ruimte rondom de paal.

Een kuub beton per paal is niet realistisch: dat is een betonblok van 1x1x1 meter. Gat met emmerdiameter is voldoende. Paal er in en snelbeton er om heen.

Nogmaals: ook met beton om de paal gaat deze heen en weer bewegen. Hier zijn de schoren tussen de grond en de staanders juist voor om dit tegen te gaan.
 

Poster

  • #3
Twee schoorlijntjes/staaldraadjes aan weerskanten van het einde bovenbalk naar de muur, voor de axiale krachten, dan bent u de staande heen/weer beweging kwijt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Op de muur een paalhouder/paalvoet monteren, daar de ligger in en vastschroeven.
Op de buitenste paal een paar schoren om de beweging in de schommelrichting op te vangen.
Met tuidraden loopt u der kans dat een kind dat hoog gaat met het lichaam tegen de tuidraden komt.
De schoorbalkjes bovenaan verstevigen de constructie, die zou ik zeker toepassen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Goede opmerking: de schoordraden kunnen heel gevaarlijk zijn met flink schommelen. Een kind kan er net langs schieten met het hoofd (of erger nog er met de kin achter blijven haken) en de haren kunnen er ook omslaan en vast blijven haken...
 

Poster

  • #6
De tuidraden zitten op 75 van het eind 20/30 cm buiten de paal, dus bij een mogelijk moordsenario, met je kin erachter bijven hangen, moet je kind 2 meter zijn, maar alles is mogelijk.
Maar de tuien kunnen ook op de middenpaal, of in het midden boven de schommel, net zo stevig, of toch paalschoren aan het eind, maar dat is niet gewenst.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Schiet me nog iets binnen: een tuidraad nodigt ook weer uit om die vast te grijpen tijdens het schommelen.
 

Poster

  • #8
Gaat om een kind, die zijn meestal wat klein, maar elk senario is mogelijk.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #9
Juist daarom. En kleine kinderen worden ook groter.

Je kan 100 keer tegen het kind zeggen: "niet de draad vastpakken", je vergeet het een keer te zeggen en ze doen het toch omdat ze vergeten zijn dat het niet mag.

Een kind leeft in zijn / haar eigen wereld en die is net zo groot als dat het kind zelf. Als een bal op straat rolt is er geen kind dat denkt eerst kijken of de weg vrij is. Ze rennen blind achter de bal aan.
 

Jiltdijk

  • #10
Ik had idd ook m'n twijfels bij de tuidraden, heb ook geen goede toegang tot de muur om ze vast te maken. Ik heb liever geen schommel dan iets van twijfelachtige kwaliteit. Iedereen wel heel erg bedankt voor de inzichtgevende opmerkingen!
Jilt
 

Jiltdijk

  • #11
Best forum,

Ik heb de schommel toch gemaakt, zie foto.
Het zijn lariks palen van 12x12 cm. De staanders zijn 4 meter lang en staan 1,5 meter in de grond. Zo diep graven was vrij lastig. Ik heb ze op een halve stoeptegel gezet en aan de bovenkant beton gegoten van ca. 50x50x50 cm.
De ligger is 3 meter lang. Hij is van boven af aan de staanders vastgeschroefd met 18 cm lange draadbouten (2 per staander) die 2 cm zijn verzonken, met name om dieper in de staander te komen. Ik heb de bouten iets schuin gezet, hetgeen één keer fout is gegaan. Die bout komt een beetje door de staander heen. Achteraf had ik meer vanuit het midden van de staander moeten boren.
De ligger zit links aan de muur vast met een paalhouder. Hiervoor heb ik op 6-7 cm vanaf de hoek van muur geboord met een 10 mm boor. Op één plek is daardoor een baksteen in de muur gebarsten (zie stukje metaal ter ondersteuning van de gebarsten baksteen). Ik denk dat het eenvoudigweg te dicht bij de hoek was, maar commentaar is welkom.
De schoorbalkjes zijn 50 cm lang en zitten vast met draadbouten van 8 cm, die ook 2 cm zijn verzonken.
Als mijn kinderen erop schommelen, zie je de buitenste staander (rechts op de foto) licht heen en weer bewegen, maar het geheel doet stevig aan. Als ik toch tegen beperkingen aanloop, laat ik het weten.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Probeer de gaten van de verzonken bouten boven op de ligger op te vullen. Nu blijft er water in staan waardoor je eerder houtrot krijgt. Verder mooi projectje!
 

Jiltdijk

  • #13
Bedankt! Heb je nog tips hiervoor? Houtvuller of bepaalde dopjes?
Jilt
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
Heb je nog een reststukje? Daar kan je een prop van maken en erin lijmen met watervaste lijm. De nerfrichting van de balk overeen laten komen.
 

Jiltdijk

  • #15
Klinkt goed, ik heb geen restjes, maar daar ga ik wel achteraan.

Jilt
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #16
Een ander stukje hout kan eventueel ook. Als je bruislijm gebruikt die geschikt is voor buiten dan vult dit mooi de ruimte op tussen ligger en prop. Even uit laten harden en met een scherp mesje / beitel steek je de uitpuilende uitgeharde lijm weer weg.

Wil je het helemaal afmaken dan kun je nog even 2 lagen vernis op de bovenkant van de ligger smeren en regenwater heeft geen kans meer om het hout aan te tasten. Van de zijkanten / onderkant druipt het vanzelf wel af, maar juist op de bovenkant blijft het het langs liggen.
 

Poster

  • #17
Strook lood/zink bovenop de ligger, voor jaren klaar.
 

Jiltdijk

  • #18
De proppen zitten erin. Nu heb ik nog een vraag over bescherming van het hout. Wat smeer ik op de bovenkant van de ligger en wat op het deel van de staanders vlak boven het beton dat onder de grond komt te zitten? Ik heb restjes pantersbeits en menie in de kast staan. Menie boven het beton en pantserbeits op de staander?

Alvast dank!
Jilt
 

Camino

  • #19
Het beste is om de palen vanaf het beton tot enkele centimeters boven het maaiveld te voorzien van menie aangezien de palen hier het meeste te verduren krijgen, de rest kan gewoon worden geschilderd met beits
 

Jiltdijk

  • #20
Ok, dank.
Ik heb achteraf begrepen dat ik beter het hele deel van de paal onder de grond (en vooral in het beton) van een beschermlaag had kunnen voorzien, maar dat heb ik helaas niet gedaan.

Jilt
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu