Scholtes afzuigkap heeft kuren

Mr. M

  • #1
Goedendag.

De motor van onze Scholtes afzuigkap van 1993, type HSMi90 (tenminste zo staat het op de factuur), wil vaak niet meer starten en heel soms wel. Dit is begonnen nadat ik de TL buis had vervangen. Dat ging allemaal lastig (kon er niet bij), dus binnenwerk los gehaald.
Het is allemaal oud natuurlijk en kabels zijn aan de harde kant. Vandaag opnieuw alles los om te kijken wat er allemaal in zit aan transformators?
Let wel, de motor staat op de eerste verdieping en op de foto's zie je de verschillende onderdelen.


Dit is dus het type met de motor op verdieping 1.



Het bedienings paneel





Meer uitleg in de foto's

Als ik de aan/uit knop meerdere bedien gaat ie wel aan. Doe ik dan meteen aan/uit/aan/uit/aan/uit, dan werkt het prima.

Langere tijd uit, dan wordt het weer lastig de motor te starten. Traploze snelheid werkt helemaal goed (als ie gestart is).

Je hoort in de zwarte doos echt een tik als de motor start en uitgaat. Traploze bediening: dan hoor dat ook: tet-tet-tet-tet... etc.

De vragen die bij mij oplomen:
1. Wat is die groene 'staaf'?
2. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
3. Kan ik iets ergens meten?
4. Kan ik nog vervangings onderdelen krijgen?

Alvast dank voor jullie aandacht, Marten
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
1. Dat ziet eruit als een vermogensweerstand: wordt in serie met de motor gezet om deze in snelheid te regelen. Voor zover mij bekend nogal energie onzuinig en vaak vervangen door motoren met meerdere wikkelingen.

2. Geen idee. Misschien is er tijdens het vervangen van de TL-buis iets losgeraakt, wat nu alleen nog af en toe contact maakt. Het meermalig moeten bedienen van de schakelaar zou erop kunnen wijzen dat er in de buurt van die schakelaar iets los zit, een kabelbreuk zit of een soldeerpunt slecht oi. Het tikken zou van een relais kunnen komen.

3. Geen schema's en geen idee van de opbouw, dus ook geen aanwijzingen mogelijk om iets te meten.

4. Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. 25 jaar onderdelen op stock houden doet bijna geen enkel merk meer. Of het moeten heel universele onderdelen zijn. Bovendien is mijn indruk dat dit merk (van Merloni fabriek) inmiddels niet meer bestaat.

Persoonlijk zou ik alleen al uit het oogpunt van brandveiligheid zo'n oude afzuigkap niet meer willen gebruiken. En als ie dan ook nog eens contactproblemen heeft... de boel wordt wel heet op zo'n slecht contactpunt!
 

Mr. M

  • #3
Dank voor je reactie.
Ik hoop inderdaad op universele onderdelen. De traploze bediening mag ook weg.
De schakelaar zat ik ook aan te denken, maar de schakelaar stond nog op AAN, toen met het terugplaatsen van de boel de motor plotseling weer begon. Ik zal de schakelaar nog verder onderzoeken.
Wellicht komt hier nog een expert langs die de Scholtes kent.
Niet zoveel zin om de hele kap te vervangen. Maar wil ook geen ellende.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Of de schakelaar aan of uit stond tijdens terugplaatsen heeft geen invloed op de werking ervan. Tenzij de knop ervan niet correct op de schakelaar is geplaatst. Maar dan zou ie het helemaal niet meer doen, niet af en toe.

Als de contacten van de schakelaar deels zijn verbrand na al die jaren zou dat een oorzaak kunnen zijn. Je zou de schakelaar kunnen doorspuiten met contactspray, maar dat is geen echt definitieve oplossing. Bovendien moet je erop letten dat de resten van de spray helemaal verdampt zijn voor je er weer spanning op zet (paar uur wachten).

Je hoop op universele onderdelen moet ik helaas grotendeels wegnemen: juist bij zo'n afzuigkap worden heel veel speciaal voor het betreffende apparaat gemaakte onderdelen gebruikt. Zelfs de grote weerstand zul je niet los kunnen verkrijgen, althans niet in deze vorm met meerdere aftakkingen (en met de juiste waardes).

Het enige onderdeel wat universeel is zal (indien van toepassing, zeer waarschijnlijk overigens) de aanloopcondensator van de motor zijn. Alleen zie ik geen enkel verband tussen het verwisselen van een TL-buis en het direct defect zijn van een aanloopcondensator.

Ik houd het op contact-, schakel- of kabelbreukproblemen
 

Mr. M

  • #5
Aanloopcondensator, dat triggert me even. Hij doet het nu niet meer, maar toen hij dat gisteren wel deed, kon ik zovaak aan en uitzetten als ik wilde. Zette ik hem 10 minuten uit, dan was lastig aan de praat te krijgen. Nu na een nacht krijg ik hem niet meer aan de praat.
Ik neem aan dat de aanloopcondensator op de motor zit? Die zit een beetje lastig gepositioneerd op de 1-ste verdieping.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
De aanloopcondensator zal bij de motor zitten inderdaad. Zo'n ding is echter meestal óf defect óf heel. Tussenstand is er niet. Proberen kan natuurlij altijd, heel duur zijn ze niet.

Waardes (µF en Volt AC) staan er als het goed is op. µF moet hetzelfde zijn of max 10% afwijken. Spanning (Volt AC) van de nieuwe condensator mag altijd hoger zijn dan die van de oude.
 

Mr. M

  • #7
Kees schreef:
Ik houd het op contact-, schakel- of kabelbreukproblemen
In feite was het dat. Want na drie maal het bedieningspaneel uitelkaar en inelkaar gezet te hebben viel blijkbaar de schakelaar zo, zoals hij hoort.
Probleem opgelost en veel kennis opgedaan, waarvoor dank Kees :D
Groet, Marten
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat is mooi om te horen!

Bedankt voor de terugmelding. :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu