Schimmel verwijderen van pizzasteen

Eye_in_the_Sky

  • #1
Hallo,

Beetje vreem ondewerp...

Ik gebruik een pizzasteen in de oven van dubbelgebakken chamotteklei. Bevalt goed. Alleen heb ik 'm de laatste keer opgeslagen (afgekoeld) met een theedoek erop en daarop de helaas nog natte houten pizzaschep.

Gevolg, pluizige wit/groenige schimmel.

De pizzaschep heb ik helaas als verloren beschouwd en de theedoek ook. Dikke schimmel zat erop. De steen is iets te kostbaar om weg te gooien. Er zat schimmel op, ik heb de steen schoongemaakt met koud water geborsteld en laten drogen. Ik durf geen chloor oid te gebruiken omdat ik mijn eten direct op de steen leg.

Ik zal er aan te denken om de steen op de barbecue tot 300 graden op te stoken om de schimmel te doden. Help dat ? Of zijn er betere ideeën ??

Alvast bedankt !!
 

EdP

  • #2
Ik heb me 's laten vertellen dat schimmels ook van zuur doodgaan, schoonmaken met lekker sterke schoonmaak azijn en daarna afspoelen lijkt mij geen kwaad te kunnen. Ik weet alleen niet of je steen daar tegen kan.
 

Kloek77

  • #3
Als het ding nu goed schoongemaakt is kan ie zo weer gebruikt worden,
mochten er evt nog sporen van schimmel aanwezig zijn dan zullen die de oven niet gaan overleven.
Voor de gemoedsrust misschien eerst een halfuurtje op 150 graden?
 

Eye_in_the_Sky

  • #4
Ik gebruik het liefst helemaal geen schoonmaakmiddelen. Ook geen azijn. De chamotteklei is heel poreus en de steen neemt alles op. De steen is nu 'op smaak' en ik ben bang dat na het gebruik van azijn het eten zuur gaat smaken....

Maar hitte dood dus alle schimmels ? Dan stook ik 'm even op met de barbecue.

Bedankt !
 

Fiesiekus

  • #5
Over "op smaak" gesproken: heet stoken zal de schimmels doden; maar ik vraag me af of de dode schimmels(sporen) geen restsmaak geven.
 

Coko

  • #6
Pizza funghi!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu