Schimmel in latjesplafond

Omlbg

  • #1
Wij hebben een schouw weggehaald. In deze schouw zaten een soort 'roetkristallen'. Dat weet ik nog omdat ik verbaasd was daarover: ik had roetvorming op die manier nog nooit gezien.

Echter, nu we het gat in het plafond willen dichtmaken, zie ik zwarte schimmel op het latjesplafond van de ruimte op een stukje van het latjesplafond waar het stucwerk weg is (waar wel stucwerk zit is niets te zien, het zit echt op de latjes).

Na een zoektocht op internet, blijkt dat zwarte schimmel vaak voorkomt in schouwen. De 'roetkristallen' die ik eerder heb gezien waren dus waarschijnlijk voor een gedeelte schimmel.Voor de schouw geen probleem meer. Die is weg en de roet is weggekapt van de achterwand. Er zit dus ook geen schimmel meer. Voor het plafond is het echter een ander verhaal.

Ik heb een stukje van 1m2 stucvrij gemaakt en de latjes verwijderd. Dicht bij de schouw was schimmel duidelijk zichtbaar op een aantal latjes. Het meest duidelijk en ernstig is onderstaand voorbeeld:



Rechts van het latjes op de foto zat de schouw. Op de andere latjes zat minder schimmel. Hoe verder van de schouw, hoe minder schimmel. Desalniettemin zat ook op 1 mtr van de schouw nog schimmel op de latjes, al was dat niet veel meer. Verder zal dus ook nog wel wat te zien zijn.

Nu heb ik 2 opties:
1. Plafond er verder uithalen. De kans zit erin dat ik dan het hele plafond eruit moet halen om alles schimmelvrij te krijgen. Dat is weinig aanlokkelijk want veel werk en extra kosten.

2. Plafond erin laten zitten. De bron van het vocht en van de schimmel (de schouw) is weg. Ik vermoed dat de schimmel zich dan niet meer verder uitbreidt, al weet ik dat niet zeker. Ik weet ook niet hoe schadelijk een dergelijke zeer kleine hoeveelheid schimmel nog is. Dat geldt te meer omdat we wellicht van die betreffende kamer een kinderkamer willen maken. Met dat in gedachten is geen enkele hoeveelheid werk te veel...

Wat denken jullie?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Was het een koudebrug?

Geef even wat meer info: waar zit de schouw, grenst ie aan buiten, wat voor soort woning enz.
 

Omlbg

  • #3
Dank voor je reactie!

Ik denk niet dat het een koudebrug was. Het is een jaren '30 woning, de schouw grenst eigenlijk niet aan buiten, maar zit er wel dicht bij. Zie plaatje (groen is buiten, rood is de schouw).



De schouw zat in de keuken op de begane grond en is vroeger gebruikt om eten op warm te maken/een (kolen)stoof onder te zetten. De laatste enkele tientallen jaren is de schouw gebruikt als rookgasafvoer van een geiser (rvs-buis door de schouw getrokken). Wellicht dat dat ook condensatie heeft doen plaatsvinden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat geeft niet voldoende info om dit goed te kunnen beoordelen. Maar goed, je gaat iets weghalen. Het weggehaalde geeft geen problemen meer ;)
 

Omlbg

  • #5
Dank voor je bericht. Welke informatie wil je verder nog graag hebben?

Het weggehaalde geeft inderdaad geen problemen meer, maar ik vraag mij af of ik alles moet weghalen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu