Schilderwerk aan buitenkant huis

Toek

  • #1
Ik heb schilderwerk waar ik een paar vragen over heb:

Het (witgeschilderde) houtwerk onder de dakgoot is over aan het bladderen en lijkt het me dus het beste om het overal af te fohnen en alles nieuw in de grondverf en lak te zetten. Met de profiel randen tussen de planken lijkt het afkrabben me wel een hels karwei. Is er misschien een andere/betere optie mogelijk om dit houtwerk te behandelen? (zie foto)
Wat is de beste opbouw voor het schilderwerk? 2 keer gronden en 2 keer aflakken of kan het beter anders?



De meeste ramen en deuren zijn geschilderd met een beits of transparante lak (kan iemand zien wat hier op het hout zit?).
Veel hout is verkleurd door beschadigingen aan het lakwerk. Ik wil dat houtwerk in principe weer in dezelfde kleur lakken/beitsen. Kan ik iets doen om die verkleuringen weg te werken of moet ik dat dan maar voor lief nemen? (zie foto)
Hier dan helemaal de vraag: Hoe bouw ik de schilderlagen op? Wat voor soort onderlagen moet ik aanbrengen voordat ik de transparante lak of beits aanbreng? en hoeveel lagen van alles?




Hopelijk wil iemand me hierover adviseren.

mvg,

Toek
 

Fiesiekus

  • #2
Je moet vooraf een keuze maken ga je voor een laksysteem (met grondverf) of een (verf)beitssysteem (zonder grondverf).

Daarna zal je veel werk hebben aan het verwijderen van het oude verfwerk. Ga je voor een dekkend systeem (verf dan wel beits), dan kan je volstaan met het verwijderen van de geschilferde en bladderende lagen, maar je hoeft niet alle randjes, ribbeltjes kaal te halen. Vooraf grondig ontvetten (H. Marcus) is zeer belangrijk.

Zelf heb ik voorkeur voor beitssystemen; één pot nodig en in 2 - 3 lagen is een dekkende vochtregulerende laag aangebracht.

Dat donkere is "het weer"; da's vocht in het hout onder de blanke lak. Lastig te verwijderen; te proberen met o.a. ontweringswater.

Oud huis? Vochtig houtwerk? Dan voorkeur voor schakelverf of beits.

Zoek eens op "verf", "beits" en "schakelverf" op dit forum.
 

Toek

  • #3
De keuze is in zoverre al gemaakt, dat ik al het houtwerk in dezelfde systemen wil als dat het nu is. Ik weet alleen niet wat voor systeem er op het raamwerk zit. Is dit nu een beits systeem of een laksysteem? Als iets transparant is, is dit dan altijd een beits systeem?

Voor het houtwerk onder de dakgoot: Als ik hier enkel de schilferende en bladderende lagen weghaal en overschilder, geeft dit dan niet een oneffen en misschien lelijk resultaat?

Voor de raamwerk partijen (met de bruine transparante lak of beits): Als ik hier alleen de schilferende delen weghaal en daarna overschilder, krijg ik dan geen kleurverschil doordat de oude lagen zorgen voor meer donkerte?
 

Fiesiekus

  • #4
Tja, dat is nu het dilemma; het mooiste is alles grondig verwijderen. Iets minder mooi en veel minder werk is met de verschillende soorten schuurmachines erover gaan.

Van die lak of beits kan ik zo niet zien; ligt het laag óp het houtwerk of is het er ook ingetrokken?

Wacht anders even op de reactie van Kees de S.; die weet hier wel raad mee!
 

EGeen

  • #5
Ook een beits hoeft niet altijd in het hout te trekken, dus het is eigenlijk niet te zeggen of de verf een lak of een beits is geweest. Het kan zijn dat het een lak is geweest, opdat het hout is verweerd, maar dit is niet met 100 punten te zeggen. Voor het witte wat aan het afbladderen is: alles erafhalen met eventueel afbijt, naspoelen, en een beits of EPS(een pot systeem) erop zetten. Deze zullen minder snel bladderen.

Het transparante kunt u het beste of het hele kozijn of enkel de onderdorpel kaalmaken en opnieuw erin zetten. Hierdoor ontstaat niet zo snel een kleurverschil. Wel is het zo inderdaad, dat hoe meer transparante lagen in kleur, hoe donkerder de uiteindelijke kleur zal zijn.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Afbladderen van dakgootbetimmeringen ( onderzijde overstek ) KAN het gevolg zijn van een lekkende goot. Inspecteer deze dus eerst. Schilderen met welk systeem dan ook heeft geen zin als de bovenliggende delen niet gesloten zijn.

Om kleurverschillen zoveel mogelijk uit te bannen dient u alle verflagen te verwijderen, ook die van uw kozijnen. Ontweringswater ( oxaalzuur ! ) kunt u niet even zomaar opflatsen ). U moet wel weten hoe u er mee om moet gaan.

Belangrijker is om te weten: hoe vochtig is dit overstekhout?

De opbouw van een verfsysteem is afhankelijk van de ondergrond en de gewenste glansgraad. Wilt u de onderzijde beitsen of behandelen met dekverf.

Wat er NU opzit is niet van belang als u de verflagen toch moet verwijderen. U heeft daarna de basis om elk gewenst systeem aan te brengen: blanke lak, beits ( let wel, dit zijn wezenlijk 2 verschillende verfsoorten! ) of een dekverf.

Beits dringt altijd dieper in het hout dan dekverf. Het bevat nl geen vulstoffen en dringt daarom dus dieper in de ondergrond.
 

Toek

  • #7
Beste Kees,

Als eerste moet ik zeggen dat het onze wens is om de kleuren zoals die nu op het hout zitten hetzelfde te houden, dus witachtig voor het houtwerk bij de dakgoot en transparant houtkleurig voor de raampartijen. Wat dat aangaat maakt het mij niet uit of er beits, lak of wat dan ook op zit. Het liefst datgene wat een zo lang mogelijke houtbaarheid heeft.

over een hout bij de dakgoot:
Er is al een iemand besteld die dakgoot komt repareren en de houtdelen die erg doorgerot zijn te vervangen. Om bladderen te voorkomen heb ik van EGeen begrepen dat beits of EPS het beste middel is. Klopt dit?

over de raampartijen:
U heeft het over overstekhout. Wat is dit? Ik kan wel zeggen dat het hout van de raampartijen van zichzelf vrij droog zijn. De verweringsplekken zijn echt van de lak of beitslagen die los hebben gelaten.
Het is echt onze wens om weer een transparante laag te gebruiken. Begrijp ik dan goed dat het het beste is om overal alle lagen te verwijderen (ook op de goede delen) en daarna met oxaalzuur de weer plekken te behandelen en daarna met beits het geheel te schilderen? Hoef ik voor beits geen grondlaag ofzoiets te gebruiken? Hoeveel lagen beits moeten er dan het beste op?


mvg,

Toek
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Er zijn inpandige en uitpandige dakgoten. U heeft een uitpandige. Het deel dat buiten de gevel uitsteekt noemt men een overstek. Dit heeft dus niks met kozijnen te maken.

Gaat u hier de rotte delen vervangen, dan heeft dat geen zin als de goot die er boven zit lek is. Dus die eerst inspecteren.

Het meest duurzame is een gesloten laksysteem. Beits en blanke lak vereisen frequenter onderhoud. Een goed aangebracht dekverfsysteem vanaf kaal hout kan 7 a 8 jaar overstaan. Beits moet u om de 3 a 4 jaar opnieuw schuren en opbrengen, blanke lak idem dito.

75% van de tijd die wordt besteed aan onderhoud van schilderwerk gaat naar ONDERGRONDBEHANDELING. Daarmee bepaalt u de kwaliteit van het eindresultaat.

Veel mensen klikken het liefst een pot lakverf open, even met een lap of schuurpapiertje wrijven, en gaan. Dit heeft niks met Schilderen te maken. Wij noemen dit klassificeren in schilderstaal.

EPS is een 1 pot systeem, dus grond- en aflak in 1. Het is vochtregulerend, maar minder duurzaam dan bijvoorbeeld een SB ( silicon based dekverf systeem ).

Wilt u het huidige opnieuw aanbrengen dan moet u toch de lagen beits / blanke lak volledig afschuren. Verweringsplekken kunnen duiden op vocht in het hout> opmeten dus dat vochtpercentage.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #9
Als je overweegt om de kozijnen kaal te halen en weer opnieuw te schilderen met blanke lak zou je ook 2K blanke lak kunnen overwegen. Dat is wat duurzamer.

Een schilder die ik ken noemde trouwens blanke lak een uitvinding van de duivel :lol:
 

Toek

  • #10
Beste kees,

Hoe meet ik het vochtpercentage?

En begrijp ik dus goed dat je geen gesloten laksysteem kunt aanbrengen over een beitslaag? M.a.w. : Ik kan de raampartijen die nog goed in de beits staan niet opschuren en overschilderen met een gesloten laksysteem?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #11
Vochtpercentage meet u met een vochtigheidsmeter. 2 pennetjes in het hout steken en u leest op het display het vochtpercentage af.

Nee, u begrijpt het niet goed: u kunt op gebeitste bouwdelen een gesloten laksysteem toepassen NADAT u de onderliggende beitslagen volledig verwijderd hebt.

Zit er nog beits in het hout dat gaat dit onder de grond-laklaag door het spanningsverschill losweken. U krijgt dan onthechting van de toplaag in de vorm van schilfertjes.
 

Toek

  • #12
Ik begrijp het.

Geldt dit dan ook voor een transparante laklaag? Moet dat ook volledig verwijderd worden als ik er een gesloten lak systeem op wil aanbrengen?
 

Fiesiekus

  • #13
Volgens mij krijg je dan een craquelé effect.
 

Toek

  • #14
Fiesiekus schreef:
Volgens mij krijg je dan een craquelé effect.
dolletjes.... dan is mijn vriendin helemaal in de wolken ;)
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #15
Ik denk dat u dan niet gaat scoren :cry:

Ja, ook dan moet u zoveel mogelijk weghalen. Het is niet zo moeilijk: u verdient de moeite van het schoonschuren ruimschoots terug als u het resultaat van uw werk bekijkt.

Voorwaar: 75% van een goed schilder-resultaat en de duurzaamheid daarvan zit hem in de ondergrond bewerking. Daarvan kunt u weer 50% toeschrijven aan het schuur- en reinigingswerk.

Stel u eens voor: spiegelglad lakwerk waarin u, en natuurlijk ook uw vriendin, het haar kunnen kammen..als dat geen scoren is :lol:
 

Toek

  • #16
Ik weet dat het de moeite loont om schilderwerk goed voor te bereiden en ik zie daar ook niet tegen op als het nodig is. Het is meer dat ik wilde weten OF het wel nodig was, vandaar.

Al met al: Ik weet nu wat me te doen staat.


zeer bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu