Schilderen stalen binnenkozijnen met plekken blank metaal

Jan de Bruin

  • #1
Ben bezig met schilderen van Stalen binnenkozijnen (Polynorm) uit 1978, deze zijn door vorige bewoners zo ruw geschilderd (strepen, druipers en klodders) dat het mij niet lukt om deze weer een beetje glad te schuren zonder hier en daar (kleine plekjes en randjes) tot op het blanke metaal te schuren (de meeste vind je allen met een zaklamp).

Nu zijn roestwerende multiprimers ook niet heel geschikt om mooi te schilderen (en heb ook niet veel trek in extra gangen en schuren, met bijbehorende zooi) en wil daarom de kozijnen gewoon overschilderen met een laag normale Primer (Sigma S2u Coating in kleur gemengd) en dan 1 laag aflakken (ook Sigma S2U coating). Ik moet ook veel hout schilderen en dan is alles met dezelfde Sigma verf meenemen sowieso wel zo fijn (Alleen voor de badkamer wil ik vooraf dan wel een roestwerende primer aanbrengen).

• De schilderswinkel (en daarnaast ook een kennis met verstand van verf) denken dat dit geen probleem zal zijn in een droge omgeving binnenshuis.
• Ik merk ook op dat vorige bewoners minstens 10 jaar geleden enkele gaten in een kozijn hebben geboord (kaal metaal dus, waaromheen geen verf afbladerd) en
• Ook zitten er hier en daar beschadigingen op de kozijnen tot op het metaal die al meer dan 5 jaar oud zijn (toen kocht ik dit huis) en waarvan het metaal zelf nog steeds glimt.
• Ik vermoed dat er toch wel vaker stalen kozijnen beschadigd raken wat niet gelijk wordt hersteld of door mensen te ver doorgestuurd en zonder er over na te denken gewoon oververven (wellicht zelfs zonder primer), toch kan ik nergens op internet klachten vinden over roest (m.u.v. specifieke situaties zoals badkamer).

Maar naast deskundig advies vraag ik me vooral af of iemand dit in de praktijk al eens heeft gedaan? B.v. 15 jaar geleden ook eens over blank metaal heen geschilderd en nu nog steeds geen (of juist wel) problemen heeft (anders dan in de badkamer)?

Overigens staat op roestwerende primer die ik voor de badkamer heb “beschermt voor lange tijd tegen roest
 

De Bob

  • #2
Over strepen/klodders/druipers te gaan lakken is zonde van het werk, en wordt ook niet netjes.

Schuurmachine erop en glad schuren, zal dus deels kaal worden.
Daarna een pruimer geschikt voor staal, licht tussen schuren, en aflakken.

Goed ventileren zal ook meehelpen.
 

Jan de Bruin

  • #3
Kleine toelichting n.a.v. de reactie van Bob (mijn dank voor je reactie Bob):

Ondanks de kale plekken die ontstaan ga ik de kozijnen ook wel schuren (wel als compromis; zo glad mogelijk bij zo weinig mogelijk kaal schuren).

Tussen de verlagen in wilde ik echter niet 'echt' schuren maar binnen 24uur de tweede laag aan te brengen (chemische hechting?) en er alleen even met 'scotch brite' over gaan. (geeft veel minder zooi dan fijn schuurpapier, en veel minder kans dat de randjes kaal worden).

Mijn zorg zit vooral bij risico op roest voor die kale plekjes als ik geen roestwerende primer gebruik (omdat ik vanwege zooi en kale randen liever niet wil schuren en de indruk heb dat die roestwerende metaal en multiprimers minder glad worden wil ik daarom de 'normale' houtprimer (Sigma S2U coating) gebruiken. (ik ga er vanuit dat de hechting daarvan voldoende is om op kleine metaalplekjes wel te houden).
 

De Bob

  • #4
Houtprimer ?? OK.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5

Jan de Bruin

  • #6
Tja zit wat in.
Misschien dan maar niet eigenwijs zijn en gewoon een metaalprimer nemen.

Is een goede Multiprimer gelijkwaardig? Een deel van mijn stalen kozijnen zijn namelijk voorzien van een houten lat. Een 100% metaalprimer is dan niet zo handig
 

De Bob

  • #7
U kunt een "all ground" primer gebruiken.

Is geschikt voor verschillende materialen.
 

Jan de Bruin

  • #8
Dan wordt het dat.

Heb straks sowieso veel soorten ondergronden op die kozijnen; oude verflaag op metaal, oorspronkelijke coating op metaal, kaal metaal en oude verflaag op hout en kaal hout.

Mijn dank voor de adviezen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu