Schilderen over glitsa heen

Etienne.boogaard

  • #1
Onze trap willen we overschilderen.
Heb 10 jaar geleden een trap verf aangebracht op terpetine basis en vervolgens afgelakt met Glitsa.
De verfwinkel adviseert goed schuren en watergedragen grondverf aan brengen gevolgd door terpetine gedragen trapverf.
Volgens diverse berichten geeft dit geen goede hechting
Wat ga ik er nu opsmeren??? :?:
Trap is van vurenhout en 10 jaar oud.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Smeren doet u uw brood, hier hebben we het over schilderen:

Op grondig ontvette en MAT geschuurde ondergronden kunt u een watergedragen HECHTprimer zetten.

Allgrund is er zo een. Daarover een PU ( Poly Urethan ) hoog- of zijdeglans aflak. Deze is kras- en stoot vaster dan een gewone alkydharslak.

U kunt echter ook over de watergedragen hechtprimer een PU-watergedragen hoogglanzende-(!) of zijdeglanslak zetten.

Beide zijn even slijtvast. De term traplak is een loze kreet die u terugvindt op de kassabon, tenzij - kijk op de bus- het hier om PU of Urethan gemodificeerde alkydhars gaat.
 

EGeen

  • #3
Het lijkt me wel dat op de watergedragen hechtgrondering die u aanbeveeld (kees) er wel op moet staan dat deze ook overschilderbaar is met terpentine gedragen producten. Hiervoor zijn er speciale op de markt.

Een verschil in bindmiddel/verdunning moet voor een grondering niet meteen problemen geven, al lijkt me het beste om met dezelfde door te gaan.

De hoogglanzende acrylverven die u bedoeld zijn hybrideverven mag ik aannemen? :wink:

Dit was even ter verduidelijking ook voor mijzelf tav het antwoord van Dhr. Kees.

Niets aan te merken en volledig mee eens met het advies van deze genoemde heer zou ik ook zelf mijn idee erover willen geven. (het blijft een forum niet :mrgreen: )

Doordat de trap al enige tijden geleden is geschilderd zou ik niet meteen problemen zien door de toen aangebrachte bindmiddelen (terpentine/watergedragen). Goed matschuren en eventueel bijplamuren (2component producten)/kitten.

Bijstippen/gronden op plaatsen waar nodig. Een gehele laag grondering is vaak het mooiste aangezien deze ook weer wat vult en meteen ook andere problemen aan het licht brengt.

Zelf zou ik wel kiezen voor terpentinegedragen producten. Vooral op trappen hebben die voor mij wel een streepje voor. Voor andere verfklussen binnenshuis zou ik wel watergedragen artikelen nemen.

Ik zou wel steeds (grondering en aflak) dezelfde producten nemen (watergedragen of terpentinegedragen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu