Schilderen aanbouw

Peter Feiken

  • #1
Goedendag mensen,

Ben op zoek naar advies over het schilderen van onze nieuwe aanbouw de staanders van deze aanbouw zijn van douglas maar de rest is nieuw vuren hout welke we bij voorkeur zwart willen schilderen omdat het nieuw hout is dacht ik aan een eps systeem zodat het nieuwe hout eventueel kan ademen en drogen.

Toch twijfel ik een beetje ik lees toch ook vaak dat deze verf met name in donkere kleuren snel verpoederen en mat uit slaan.

Met welke verf zouden jullie de vuren balken schilderen?

Groet Peter
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Gewoon een goede verf kopen, die kosten wat maar kunnen ook 10 jaar meegaan.
 

De Bob

  • #3
@Peter Feiken.

U wilt vurenhout (balken enz.) schilderen met een EPS systeem.
Deze systemen zeggen het al zelf, grond en lak in 1 laag.
De grond is dun en de lak is dun.(maar wel snel :wink: )

Elke grondverf is vochtregulerend, en door het ruwe oppervlak heeft deze laag juist de gewenste goede hechting, en zorgt ervoor dat de laklaag niet in het hout trekt.

Dus in u geval, licht opschuren/ontvetten/en gronden met een goede grondverf (op kleur) en geen bouwmarkt merk, dan 1 of 2 keer, dat is afhankelijk van de dekking. (bij meerdere lagen licht tussen matteren)

Daarna kunt u 1 of gewenst 2 lagen lakverf aanbrengen, glans of mat.

Gebruik voor de laklaag ook een vochtregulerend verf,

En bij een goed aangebracht systeem, gaat het weer een aantal jaren mee, gemiddeld 8, maar dat is weer afhankelijk van de positie en onderhoud.
 

Peter Feiken

  • #4
Allereest bedankt voor de reacties,

Ook ik ben voorstander van het gebruik van A merken meestal gebruik ik dan de merken beginnend met de S.

Maar twijfel nu een beetje welk systeem ik het best voor deze klus kan gebruiken.

Het betreft hier om nieuwe vuren balken welke wel droog uit de opslag komen.

Maar weet verder niet wat het vocht percentage is van nieuw vurenhout daarom dacht ik een eps systeem te gebruiken van een A merk zodat het hout in iedergeval kan blijven ademen.
Maar omdat we het zwart willen maken lees ik ook wel dat eps verf samen met donkere kleuren snel verpoederen en snel flets worden.

Ik denk er ook aan om gewoon hout coat teer look te gebruiken

Dan heb je ook nog kookverf van verschillende merken.

De twee laatste zijn beiden op waterbasis en zit dan volgens mij redelijk vast aan deze systemen mochten we toch over een paar jaar beslissen voor een andere kleur of glansgraad dan kan ik volgens mij moeilijk overstappen naar bijv een hoogglans van een A merk of heb ik dat mis?
 

De Bob

  • #5
Houd u aan een A merk dampdoorlatende lak, dan kan u in een later stadium makkelijker veranderen.


Kookverf heb ik geen ervaring mee
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Vochtpercentage mag niet boven de 18% uit komen voor het schilderen, voor ongeveer € 15 heb je een nieuwe vochtmeter, echt de moeite waard zo'n ding want het vochtpercentage van hout is belangrijk voor het schilderen.
Het door jou bedoelde merk S...bedoelde ik om aan te geven dat poederen daarbij niet voor komt.

Gebruik een grijze grondlak, dan hoef je waarschijnlijk maar 1 keer te lakken, bij gebruik van witte grondlak krijg je die er minder goed onder.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Plaats eens een foto. Vurenhout en staanders zitten normaal alleen binnen. Ik heb het idee dat er antwoord gegeven wordt alsof het buiten is.
 

Peter Feiken

  • #8


Dit is het, de staanders zijn douglas de liggers zijn verder van vurenhout als het frame staat haal ik alles nog een keer uit elkaar om het te schilderen.

Ps na alles nog eens goed na gezocht te hebben gaat mijn voorkeur uit naar *.
Zijn er hier mensen die hier ervaringen mee hebben?
 

De Bob

  • #9
Net zoals met *hebben ik ook geen ervaring met * verf/beits.

Maar als u voorkeur naar *uit gaat, zou ik dat doen.
 

Peter Feiken

  • #10
Ik ben er wel van overtuigd dat *een goed product is maar ook behoorlijk prijzig, aangezien we de vuren balken toch zwart willen maken vraag ik mij af of een ander merk/product het zelfde effect heeft zoals * dit spul is een kwart van de prijs ten opzichte van *.
Of zijn deze coatings meer geschikt voor douglas hout?
 

De Bob

  • #11
Met alle respect maar:
U noemt steeds meer merken, nu numer 6.

U heeft al een paar opties gehad over verwerking en product.

In de product informatie van een merk, vind u meestal alle info die u zoekt.

Maar met sommige merken hebben de meesten geen ervaring of nooit mee gewerkt

En meestal is goedkoop/duurkoop.

Houd u aan een goed A Merk, dat voorkomt een teleurstelling.
 

Peter Feiken

  • #12
Ha ha ja dat klopt inderdaad wel ja dat komt omdat we de balken eerst een kleur wilde geven, nu het gewoon zwart wordt zoals een boerenschuur met rabatdelen ben ik me meer gaan foccusen op een product waarmee ik dit het beste kan doen.
 

Ambidexterity

  • #13
Koop het niet in de bouwmarkt, daar hebben ze deze merken ook, maar dit zijn de B lijnen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
We geven hier geen merkadviezen. Ik heb diverse berichten aangepast/verwijderd. Er zijn meerder merken, met verschillende beginletters. Ze kunnen allemaal even goed zijn. Gewoon naar een goede winkel dus.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu