Scheurtjes muur (zelf) repareren?

Magepol

  • #1
In ons nieuwbouwhuis zijn de afgelopen jaren enkele scheurtjes ontstaan. Dit was al redelijk snel na oplevering door het werken, verhuizen en wellicht bouwwerkzaamheden om ons heen.

Nu dit alles achter de rug is, wil ik graag de scheurtjes en oneffenheden herstellen. Het zijn er denk ik zo'n 10 in totaal. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Volstaat bijvoorbeeld ontvetten, opschuren, muurvuller en vervolgens dezelfde oorspronkelijke verf gebruiken?

Of kan ik dit beter aan een professionele schilder overlaten? Mijn voorkeur gaat uit naar het zelf doen. In de bijlagen heb ik enkele voorbeelden gezet. Er is 1 diepere scheur, de rest is oppervlakkig, en er is nog 1 plekje waar tegenaan geschaafd is en een stukje verf is afgebladderd (laatste foto). Ik weet niet of de verschillende beschadigingen een andere werkwijze nodig hebben?

Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen, alvast hartelijk dank voor de hulp!

Hieronder de foto's, het is behoorlijk ingezoomd, dus in werkelijkheid stuk onopvallender dat op de foto's.



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De eerste foto vind ik niet best. Wat zegt de aannemer van deze scheur(en)? Is dat een draagmuur?

Verder is ook hier het stucwerk niet ingesneden in de hoeken.

De scheuren in de wand langs de blokken gok ik dat het kalkzandsteen is ;)
 

Magepol

  • #3
Ik zal het eens navragen bij de aannemer over die grotere scheur. Heb je nog tips hoe ik die kleine kan oplossen? Met reguliere muurvuller of met flexibele kit als muurvuller? Zou heel fijn zijn als je hier op wilt antwoorden!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik verwacht dat dit soort krimpscheuren blijven werken. Als je de kier opvult, moet je een verf gebruiken die elastisch genoeg is. Anders komt de scheur even hard weer terug. Alternatief is gaas erover en de hele wand stucen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu