Scheurtje in glas HR++ . Oorzaak?

Marcklusal

  • #1
Bij een vrij recent geplaatst raam zit een scheurtje in het glas. Het is een cm of 6 groot en geen rechte lijn. Ik heb gekeken naar thermische breuken, en die beginnen allemaal bij de randen. Deze scheur bevindt zich circa 20cm van de rand af. Het is enkel aan de binnenzijde. En we hebben expres geen plisse of folie tegen het raam aangeplaatst. De gordijnen hebben circa 40cm ruimte vanaf het raam.(creme kleur)

Enig idee hoe dat kan, en wat ik eraan kan doen om dat niet weer te krijgen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Thermische breuk begint niet altijd bij de randen. Bij mij knalde de ruit in het midden kapot.

Misschien door een ongelijke bezonning? Diepe sponning of andere schaduwveroorzakers?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #3
Als de ruit goed in de sponning is geplaatst ( dus vzv blokjes )zo dat het glas nergens de sponning kan raken is het mogelijk ( maar daar kunt u de garantievoorwaarden op naslaan )dat het een productiefout betreft. Is de ruit niet goed ondersteund met blokjes of klemt deze ergens tegen de sponning dan is breuk zeer denkbaar door thermische uitzetting. Het is ook mogelijk dat het glas bij het vastzetten van de glaslatten met een tacker is geraakt.

U kunt hier niets meer mee, de isolerende werking van dit raam is 0. Echter, uw inboedel of glasverzekering kan uitkomst bieden. Hierin is dekking van glasbreuk vrijwel altijd opgenomen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu