Scharnieren hangend tv-meubel.

Vince187

  • #1
Hallo iedereen,

Ik ben mijn (eerste) eigen meubel aan het maken: een hangend tv-meubel.

Momenteel ziet het er zo uit:



Dit is de achterkant. Aan de voorkant komt het er zo uit te zien:



Nu was ik vandaag gaan zien voor scharnieren, voor het linkse en het rechtse deurtje. Bovendien wil ik ook een soort van 'geleider' installeren zodat het deurtje niet gewoon als een blok openvalt indien men het zou loslaten. Tenslotte zou ik het deurtje willen openen met een 'drukopening'. Via research kwam ik uit bij deze foto:



Dat is eigenlijk exact hoe ik het wil.

'Probleem' is dat heb meubel al in elkaar staat waardoor ik in het meubel geen 'opening' meer kan frezen ofzo (beginnersfout). Daarom zoek ik een oplossing die ik gewoon 'bovenop' het hout kan boren. In de deurtjes kan ik eventueel nog wel boren/frezen, dat is geen probleem.

Begrijpen jullie een beetje waar ik naartoe wil? En wat is juist de 'technische benaming' van de zaken die ik zoek (en dan vooral die geleider en die 'drukopening).

Ik zoek dus eigenlijk scharnieren die ik langs beide (of minstens 1) kanten kan boren en waarvoor ik niet hoef te frezen ofzo. Dat de scharnieren nog wat versteld kunnen worden achteraf is eigenlijk ook wel een must want het zou een wonder zijn moest alles 100 procent blijken te passen. :P

Zouden jullie me misschien op weg kunnen helpen? En dan vooral wat betreft de scharnieren die ik best koop.

Alvast bedankt!

Vince
 
  • Like
Waarderingen: Klusidee ralf

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan scharnieren ook met een beitel verzinken.

De getoonde scharnieren zijn van een keukenkast. Die kan je met een forstnerboor in de accutol "infrezen".
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu