Schakelaar lamp schema

Prz

  • #1
Geachte forum-leden,

Puur uit nieuwsgierigheid hoe vaak bepaalde schema's voorkomen. Het plaatje geeft twee alternatieven:



De schakelaar S wordt gebruikt om de lamp linksboven aan/ uit te schakelen. Het blokje onderin is bijv. een lasdoos.

Uiteraard komt alternatief B het meeste voor, maar wordt alternatief A eigenlijk vaak gebruikt?

Vriendelijke groeten,
Ben
 

Ruudvee

  • #2
A komt het meeste voor.
B heb ik nog nooit gezien.
 

Prz

  • #3
Ruudvee schreef:
A komt het meeste voor.
B heb ik nog nooit gezien.
Sorry, ik bedoelde ook A resp. B.

Mare.. de schakelaar bij mij op zolder is wel van het type B, i.e. blauw loopt door het huis van de opbouwschakelaar.
 

Ruudvee

  • #4
Een lasdoos achter een schakelaar vind ik niet erg netjes.
Maar op zolder is de electra vooral bij oudere huizen nogal eens gek aangelegd.

Maar wat wil je precies weten ?
 

Prz

  • #5
Ruudvee, de lasdoos (rechthoek) op plaatje B ligt toch juist vóór de schakelaar (S)?
 

Ruudvee

  • #6
De lamp hoort aan een centraaldoos, daar doe je de lasdoppen in.
De schakelaar hoort in een inbouwdoos, van daar uit ga je met een pijp naar de centraaldoos.
 

Black Knight

  • #7
Op zolders wordt nogal eens afgeweken van het centraaldozensysteem. Heb dat zelf al vaker meegemaakt bij het bijplaatsen van een lamp op zolders, dat de voeding naar de (dubbelpolige) schakelaar loopt, en van daaruit pas naar de lamp.

Ook bij vb buitenlampen komt men situatie B vaker tegen, omdat de schakelaar zich vaak tussen de voeding en de lamp bevindt (en buitenlampen vaak dubbelpolig geschakeld worden) .
 

Prz

  • #8
@Black Knight: Bij ons (bj huis net na WO II) komt het bijvoorbeeld ook nog in de schuur en zelfs in de keuken en kelder voor. Ik heb het plafond van de kamers nog niet gelicht, maar ik weet dat de roodijzeren leidingen er nog liggen (van voor het centraaldozen systeem..??) dus het zou me niet verbazen als dit op nog enkele plekken in het huis zo gedaan is.

@Ruudvee: Ik wil ergens boven een WCD nog een lamp aanleggen.
Er zijn dan twee opties. Via de installatiebuis naar de WCD een schakeldraad mee laten lopen door een lasdoos + schakelaar in te voegen. De andere optie zou dan zijn om blauw en bruin door te lussen en de schakelaar tussen WCD en lamp te plaatsen.
Het moge duidelijk zijn dat ik de eerste optie mooier vind omdat ik dan meer vrijheid heb waar ik de schakelaar zal plaatsen.
Ik wilde eigenlijk weten hoe vaak dit soort schema's in zijn algemeenheid voor komen.

Vriendelijke groeten,
Ben
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu